ועד עובדי
רכבת ישראל פוצץ (יום ד', 16.11.11) את המו"מ המתנהל מול הנהלת החברה, בנוגע להחלטת הממשלה על רכישת קרונות חדשים יחד עם חבילת אחזקה של היצרן. בהתאם לכך, הודיע ועד העובדים כי יחל בשיבוש העבודה בחטיבת המטענים ובעבודות הפיתוח.
לאחר סבב הדיונים האחרון בבית הדין הארצי לעבודה, ובהתאם להמלצת השופטת
נילי ארד, פנתה הנהלת רכבת ישראל אל העובדים וההסתדרות לקיום דיונים ענייניים בשבועות האחרונים ואף הציגה לנציגי ועד העובדים חלופות נוספות לקידום מהלך זה.
מערך תחזוקה הכרחי
הנהלת החברה הסבירה לעובדים את הרציונל ברכישת קרונות בשילוב עם חבילת אחזקה והציגה נתונים על כך שבכ-90% ממדינות מערב אירופה פועלים בדרך זו. כמו-כן הוצגו נתונים המסבירים את יתרונותיו של יצרן הציוד באחזקת הקרונות, וזאת בשל הידע הקיים אצלו באשר לטיפול בטכנולוגיות שהוא פיתח, בנוסף ליכולותיו בפיתוח טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, כחלק מעבודתו השוטפת. כידוע תחזוקת הקרונות בידי היצרן הכרחית על-מנת שרכבת ישראל תוכל לעמוד ביעדי הצמיחה לשנים הקרובות.
היום מסרו נציגי הוועד וההסתדרות כי הם דוחים את החלופות וכי מיצו את המו"מ. בהתאם לכך, יחלו בשיבוש העבודה בחטיבת המטענים ובעבודות הפיתוח בעוד 48 שעות.
פגיעה בהכנסות ובסיום פרויקטים
ההשלכות המרכזיות של השיבושים הן פגיעה מיידית בהכנסות החברה משינוע מטענים ופגיעה קשה בתוכניתה של הנהלת החברה לסיים את פרויקט הכפלת המסילה בין ת"א ובאר שבע ולהפעיל, כבר במחצית השנייה של 2012, רכבות מהירות ובתדירות גבוהה בקו זה.
לנוכח הודעת הועד על מיצוי המו"מ הודיע מנכ"ל הרכבת להסתדרות ולנציגות העובדים, כי בכוונת הרכבת לקדם חתימה מול יצרן הקרונות על האופציות האמורות שהוצגו בפניהם.
למרות טענות הוועד, וכפי שהובהר פעמים רבות, לא צפויה כל פגיעה בעובדי התחזוקה הקיימים ורכבת ישראל התחייבה להמשיך בקליטת עובדים חדשים גם באגף זה, בהתאם לצרכים, זאת בנוסף לקליטת מאות עובדים ביחידות השונות של חברה לתמיכה בגידול הצפוי בפעילות הרכבת.
"פועלים בצורה עיוורת"
מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "לצערנו, נציגי העובדים וההסתדרות אינם רואים לנגד עיניהם, לא את טובת העובדים ולא את טובת הציבור. הנציגים פועלים בצורה עיוורת ומסכלים כל יוזמה לשינוי ולשיפור המצב הקיים ברכבת ישראל, על-אף העובדה שזו הכרחית על-מנת שהחברה תוכל לעמוד ביעדיה לשנים הקרובות ובהם פיתוח מאסיבי של תשתיות הרכבת, פתיחת תחנות חדשות, שיפור השירות והכפלת מספר הנוסעים".
עוד נמסר: "הדיבורים על הפרטה הם מסך עשן שנועד לסכל כל ניסיון לשיפור המצב הקיים לטובת החברה ולקוחותיה. אין לבלבל בין שינוי מבני או הוצאה הכרחית של פעילויות, שהיא מחויבת המציאות על-מנת שהחברה תוכל לעמוד ביעדיה, לבין מושגים כגון "הפרטה" שנועדו אך ורק ליצור חשש בלתי מוצדק בקרב העובדים והציבור".