שר התחבורה ישראל כ"ץ התייחס (יום ב', 12.12.11) להמלצות ועדת טרכטנברג, ואמר כי משרדו קידם את המלצות עוד לפני הדוח. כ"ץ, שמסר סקירה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, לא אמר לחברי הוועדה כי גנז חלק ניכר ממסקנותיה בכל הקשור לתחום התחבורה הציבורית.
לדבריו, רק בתוך מספר חודשים תתקבל החלטה לגבי הרשויות המטרופוליניות. בישיבת הממשלה אתמול אמורה הייתה הממשלה לקבל החלטה בנושא, אך הנושא נדחה למועד אחר. השר מבקש לדחות את המהלך הנוגס בסמכויות משרדו, וטען כי עלולים לצוץ דברים שיעכבו את הקמת הרשויות. את האשמה הוא תלה בשאר משרדי הממשלה, ותבע כי קודם להקמת הרשויות המטרופוליניות יתוקנו התשתיות, דבר שעלול להתארך חודשים ארוכים ואפילו שנים. כ"ץ: "אסור שהמדינה תתנער מאחריותה להסעת כמעט מיליון נוסעים ביום בגוש-דן. אחרי שהמדינה תבנה את התשתיות, תוכל לקום רשות מטרופולינים שתנהל אותן".
הוא ציין כי הסיבות שבגינן התנגד הן: "העברת הסמכויות אינה פשוטה מבחינה משפטית", אם ראש עירייה לא ירצה לשתף פעולה מה תעשה נגדו הרשות המטרופולינית", "מי ידאג לנושא הסובסידיה?"
השר כ"ץ אמר לחברי הוועדה כי המשרד מקדם את תוכנית נתיבי ישראל, שנועדה לקרב את הפריפריה למרכז ברשת של כבישים ורכבות. "גוש-דן זה מקום שדורש טיפול שורש, המצב הבסיסי שם הוא מתחת לכל ביקורת", אמר השר. הוא הוסיף כי הכוונה היא להגיע למצב שבו יהיה כרטיס חכם אחד וגורם מרכזי שיעשה את ההתחשבנות בין החברות.
כאשר דיבר על הנושא, מישש כ"ץ את פיו ואמר לפתע: "או-ווה, השן שלי מתנדנדת!". יו"ר הישיבה הרגיע ואמר שלשר יש שיניים חזקות.
"רק המדינה יכולה להקים רכבת קלה"
כ"ץ התייחס לאפשרות לקצץ בתקציבי פיתוח התשתיות בפריפריה, ואמר כי לא יהיה שום קיצוץ בתקציבים הללו. "האוצר התנגד לתוכנית נתיבי ישראל כי לטענתו היא לא כלכלית, אבל היא לאומית וחברתית. לקצץ בתשתיות נתיבי ישראל זה דבר חמור ביותר, במרכז לא מבקשים ממני לקצץ כי זה כביכול כלכלי", אמר. הדובר התייחס לנושא הרכבת הקלה בתל אביב, ואמר כי רק המדינה יכולה לבצע פרויקט בסדר גודל כזה.
באשר לוועדת זליכה, אמר כי היא תגיש המלצות עד סוף השנה, כשהמטרה היא לקדם את התחרות בענף הרכב. "הוועדה בוודאי תידרש לזה והיא צריכה לראות לנגד עיניה את הציבור הישראלי", אמר.
עוד הוסיף השר כי ד"ר יעקב שיינין מסיים לגבש תוכנית נוספת, שתובא לראש הממשלה ולוועדה, שמטרתה לחזק את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולהפוך אותה לגוף המוביל במאבק בתאונות הדרכים, כדי לעלות מדרגה במאבק הזה. "הרשות צריכה להיות גוף עם יוקרה שכל גוף אחר יפנה אליה לקבל הנחיות", אמר.
תוכנית לפינוי שדה דב
הוא ציין כי הוא תומך בהקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנבטים. עוד אמר כי יחד עם שר השיכון
אריאל אטיאס הוא מקדם תוכנית לפינוי שדה דב. בתשובה לשאלת היו"ר כרמל שאמה-הכהן על התחרות בטיסות לאילת אמר השר כ"ץ כי אישר לחברת אל על להוסיף עוד טיסה בקו לאילת.
ממלא-מקום מנכ"ל
משרד התחבורה, אלכס לנגר, התייחס לרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן ואמר כי המשרד גיבש סדרה של תיקונים והשינויים יבוצעו בתחילת פברואר.
מנכ"ל
כביש חוצה ישראל, ראובן לבאון, אמר כי בעוד שבועיים ייפתח הנתיב השלישי בקטע בין נחשונים לשהם, ובשנה הקרובה תושלם סלילת הנתיב השלישי עד למחלף בן שמן. לדבריו, יש תוכניות להרחבת הכביש גם בקטע שבין ניצני עוז למחלף באקה.