היומון החרדי "יתד נאמן" חושף תופעה חדשה - קווי אוטובוס שהיו רגילים הופכים לקווי הפרדה בין גברים ל
נשים, וקווי הפרדה-לייט.
בכתבת מגזין המסקרת את תופעת קווי המהדרין מנקדות מבטן של נשים חרדיות הנוסעות בקווים, נמנים כמה קווים שכאלה, דוגמת קו 71 בירושלים, שהופך מכורח המעבר בשכונות חרדיות לקו נפרד. קו פנימי זה משרת גם את תושביה הלא-דתיים של רמות.
העדויות בכתבה מספרות על הציבור הלא-הדתי שמשתמש בקווים הללו ונאלץ להישמע לנוהגי ההפרדה, ובלשון הכתבה "מתיישב בצייתנות".
התופעה הנוספת שעולה מהנאמר, היא היווצרתו של זן חדש של קווי "הפרדה לייט", דוגמת קו 64 מאזורים חרדיים ברמות לבר-אילן. בקווים מעין אלו מונהגת ישיבה מעורבת לזוגות במרחב קטן באמצע האוטובוס, כאשר בקדמת ובאחוריו נשמרת ההפרדה בין המינים. בלשון הכתבה נקראים קווים אלו "מהדרין מלאכותי", כיוון שיש בו "חריגות פה ושם".
קווים נפרדים צריכים להפוך לנורמה
לטענת הנשים המרואיינות, ההתנהלות שלהן בחלק האחורי משוחררת יותר. הן מונות את קו 85 אותו הן מגדירות כקו "מהדרין" - רוב הנוסעים בו הן נשים, וכשמתעורר הצורך - הן זזות אחורה.
הנשים מספרות כי מייצרים קווים כאלו [נפרדים, ע.י.] בכל מקום שלא נולדו, כי "לדעתנו הם צריכים להפוך לנורמה בכל קו".
הקווים הפנימיים הנ"ל, כמו גם קווים בינעירוניים אחרים שהאחרון בהם הוא 559 (ערד-בית שמש), אינם כלולים ברשימת קווי ההפרדה שהוגשה לבג"ץ, ובהם היה ידוע על הפרדה. למרות פסיקת בג"ץ כי אין להנהיג "קווי מהדרין" התופעה הולכת ומתרחבת.
"כמו פטריות רעילות"
מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה ש"העדויות מוכיחו שקווי ההפרדה מתפשטים כמו פטריות רעילות", כלשונו. רגב מציין שבשתי העדויות ביתד ציינו שמדובר בקווים בהם נוסעים גם לא-חרדים שנכנעים להפרדה. "ברור לגמרי, שהחלטת בג"ץ לאפשר הפרדה וולונטרית בקווי ההפרדה הייתה טעות. הוולונטריות נכפית בכוח לחץ חברתי ולעיתים גם בכוח אלימות פיזית או מילולית. רק החלטה ברורה של הממשלה שההפרדה אסורה תעצור את הסחף ותחזיר את השפיות למערכת התחבורה הציבורית בישראל. החלטה כזו צריכה כמובן לאסור על תרגילים כמו קווים שמדלגים על תחנות בהן עולים חילונים. הגיע הזמן שהממשלה לא תסתפק בדיבורים נגד הדרת נשים, אלא תעבור למעשים", דבריו.