"הבכירים האחראים ב
משרד התחבורה למחדל היו צריכים לעוף " - כך אמר גורם בכיר בכנסת ל-News1 בתגובה על המחדל של משרד התחבורה ההופך עשרות מחברות התחבורה הציבורית לעברייניות. "לצערי", אמר חבר כנסת אחר, "בישראל לא ניתן להטיל אחריות אישית על פקידים, וכך האחראים למחדל ממשיכים לשמש בתפקידיהם".
עוברים על החוק בהכשר משרד התחבורה
הם הגיבו לתיקון לחוק המידע בתחבורה הציבורית, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012, המחייב את חברות התחבורה הציבורית להציג שילוט מידע בתחנות האוטובוסים. במשרד התחבורה חיכו לדקה התשעים, ורק בנובמבר האחרון מסר למפעילות את הפורמט לפיו צריך המידע להיות מוצג. האיחור במסירה נובע מכך שבמשרד התחבורה התחילו לעבוד על הנושא רק כשבעה חודשים לפני מועד ישום החוק ולא הרבה לפני כן.
לחברות יידרש זמן רב לעמוד בדרישות, שכן מדובר במהלך מורכב הדורש מהן הצבת שלט ייחודי לכל תחנה בנפרד. בדיקת News1 מעלה כי המשרד לא פנה לוועדת הכלכלה של הכנסת כדי לבקש לדחות את מועד יישום החוק, ככל הנראה מחשש שהמחדל שגרם לעיכוב ייחשף לעין כל. במקום זאת, העדיף משרד התחבורה שמפעילות התחבורה הציבורית יעברו על החוק.
עוד מעלה הבדיקה כי לחוק כלל אין תקנות מחייבות. במשרד המשפטים אישרו כי לא התקבלה כל פנייה ממשרד התחבורה בבקשה להתקין תקנות לחוק, שיעגנו את יישומו.
"טיפה התעכבנו"
אגב דיון בנושא הכרטיס החכם באוטובוסים, שהתקיים לפני כשבועיים, ביקש חבר הכנסת
יריב לוין (ליכוד), העומד בראשות ועדה משותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת, דיווח בעניין מהממונה על הפיקוח הארצי במשרד התחבורה, שלמה כץ. "טיפה התעכבנו", אמר כץ מבלי להסביר מדוע התעורר המשרד מאוחר מדי כדי להפוך את הפרויקט לרציני.
כץ דיווח לוועדה על כך שעד כה הותקנו כנדרש כ-500 שלטים בהרצליה והאיזור, ועוד כמה עשרות ביקנעם. מדובר בפחות משני אחוזים(!) ממה שנדרש. לדבריו, התקנת השילוט בתחנות המקורות צפויה להסתיים עד סוף 2012 (במקום עד סוף 2011), אך כלל לא בטוח שיותקן שילוט גם בתחנות בהן מוצב רק עמוד משום שבמשרד התחבורה טרם התקבלה החלטה כיצד להציג את המידע בתחנות אלה באופן שלא יפריע לתנועת הולכי הרגל בכלל ולאוכלוסיה שנדרשת עבורה נגישות בפרט. יצוין, כי גם פרויקט שילובים, שנועד לשלב את תנועת האוטובוסים עם תנועת הרכבות טרם הושלם. פרויקט זה מתנהל בעצלתיים מסיבות לא ברורות.
משרד התחבורה לא יאכוף את החוק
לשאלת News1 האם בכוונת משרד התחבורה לאכוף את החוק על חברות התחבורה הציבורית, השיב דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה: "פרויקט עידכון שלטי המידע בתחנות האוטובוסים הינו פרויקט מורכב ורחב היקף הכולל כ-30,000 תחנות. הפרויקט נמצא עדיין בתחילתו ועתיד להסתיים רק באמצע השנה הנוכחית. לכשיסתיים הפרויקט, ובמידת הצורך, יתחיל משרד התחבורה באכיפה. במסגרת פעולות האכיפה, יוכלו נוסעים, במידה שימצאו כי חברות אינן ממלאות אחר החוק, לפנות בתלונה אל המפקח על התעבורה במשרד התחבורה".
כאשר ביקשנו מהדובר להסביר מדוע לא תחל האכיפה כבר כעת, כמתחייב מן החוק, קיבלנו את התשובה הבאה: "כאשר נקבע מועד כניסתו לתוקף של חוק פקודת התעבורה (מס' 98), התשע"א - 2010 לא נלקח בחשבון זמן תכנון השלטים עצמם. היות שכך, פרק הזמן שניתן להוצאתו לפועל של החוק היה קצר מדי".
למרות טענת משרד התחבורה על כך שאין די בפרק הזמן שניתן לו כדי להיערך, כדאי להדגיש שתי עובדות: האחת, כאשר עלה הנושא בדיון בוועדת הכלכלה נכחו בדיון גם נציגי משרד התחבורה; השנייה, הצעת החוק הוגשה ב-2009 ואושרה בקריאה טרומית בינואר 2010. כלומר, לרשות משרד התחבורה עמדו למעלה משנתיים כדי להיערך ליישום החוק.
נזכיר כי בתחילת נובמבר, מסר דובר משרד התחבורה ל-News1: "על-פי בדיקות המשרד, מדובר בפרק זמן מספק להיערכות כל המפעילים".
מעל 1,000 שלטים, שכוללים מידע חלקי
באשר לשילוט האלקטרוני, שהתקנתו מורכבת יותר מאשר השילוט הסטטי, ציין כץ כי עד כה הוצבו כ-300 שלטים ועוד 250 שלטים יוצבו בקרוב מתקציב 2011. לדבריו, 100 שלטים הוצבו בתל אביב ועוד כ-200 במטרופולין תל אביב כאשר המנה הקרובה תוצב בבאר שבע ובדרום וכן ברמלה-לוד.
כ-500 שלטים דיגיטליים יותקנו עבור חברת דן. החברה נמצאת עית בהליכי התקשרות סופיים ל-250 שלטים ראשונים, כדי לעבות את הפריסה באזור תל אביב. בצפון הארץ יותקנו שלטים דיגיטליים מייד בתחילת השנה. "עד סוף 2012 אני מקווה שיוצבו למעלה מ-1,000 שלטים", אמר כץ.
כתב News1 מציין כי כאשר נציגי משרד התחבורה מציגים את מספר השלטים הדיגיטליים שהותקנו ושיותקנו, הם אינם מציינים כי מדובר בשלטים המציגים מידע חסר. כלומר, למרות שבתחנות עוצרים קווים של כמה חברות, יוצגו על השלט רק קווים של חברה אחת. כך לדוגמה, בתחנה בפתח תקוה יופיעו על השלט הדיגיטלי רק קווים של
חברת קווים למרות שבאותה תחנה עוצרים גם קווים של אגד, דן וחברת אפיקים.