המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) משיק (יום ג', 26.8.03) ספר לימוד דיגיטלי חדש בגיאוגרפיה. "ישראל - האדם והמרחב", הינו ספר דיגיטלי שני בסדרת "קול בספר", ומצטרף לספר הדיגיטלי בהיסטוריה, "מסע אל העבר", שהושק בשנה שעברה.
סדרת "קול בספר" של מטח הינה סדרת ספרי לימוד באמצעות תקליטורי מולטימדיה. בכל תקליטור ניתן לשמוע ספר לימוד מקוריין בקול אנושי, ובו זמנית, גם לקרוא במחשב וללמוד בעזרת כלים ממוחשבים.
מדובר בפיתוח ייחודי מבית מטח, שנועד לתלמידים עם צרכים מיוחדים - תלמידים המתקשים בקריאה, בשל ליקויי למידה או ליקויי ראייה, בעלי קשיים להתמודדות עם טקסטים ארוכים ובכלל לכל מי שמעוניין ללמוד באמצעות מדיום אלקטרוני, המאפשר האזנה לחומר הלימוד.
הפיתוח החדשני מאפשר לתלמידים אלה ללמוד יחד עם בני גילם את החומר הנלמד בכיתה, באמצעות קריינות ועזרים נוספים כגון מסכים אינטראקטיביים, אפשרות לסמן במרקר צבעוני, לרשום הערות שוליים, לערוך תקצירים של פרטים חשובים בספר ועוד.
ספר הגיאוגרפיה, "ישראל - האדם והמרחב", פותח עבור תלמידי חטיבת הביניים וכולל את כל התכנים הנדרשים ללימוד הנושא על-פי תוכנית הלימודים בגיאוגרפיה. הספר עוסק בנושאים, בתופעות ובתהליכים מרכזיים בגיאוגרפיה של ישראל: גבולות, אוכלוסיה, כלכלה, תשתיות, יישובים, נוף ואקלים ואיכות הסביבה, והם נידונים באמצעות מגוון רחב של פעילויות, בדרגות קושי שונות. הספר מציג תהליכי פיתוח, קשיים ודילמות שמדינת ישראל ניצבת בפניהם בפתחה של המאה ה- 21.
תכני הספר מוצגים ומומחשים באמצעות מקורות מידע מגוונים: טקסטים, מפות, תמונות, דיאגרמות, גרפים ועוד. בתקליטור מצויים גם הסברים מילוליים מפורטים המבארים את המפות, הדיאגרמות והתרשימים. עזרים אלה מסייעים ברכישת מיומנויות קריאת מפה וניתוח תרשימים, הנתפסות כמיומנויות למידה חשובות במקצוע הגיאוגרפיה.
סדרת "קול בספר" היא אחת משורת אמצעים טכנולוגיים שמפתח מטח, עבור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בין האמצעים: התאמת חומרי למידה מודפסים ואלקטרוניים, פיתוח קהילות וירטואליות, וכן ליווי והנחיית מורים בהתמודדות עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, הלומדים בכיתות רגילות.
מחיר הספר הדיגיטלי הוא 39 ש"ח, והספר יימכר בכל חנויות הספרים בארץ.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (
www.cet.ac.il) הוא מוסד שאינו למטרות רווח, שמטרתו לקדם את איכות החינוך, הלמידה וההישגים של כלל התלמידים בישראל, באמצעות פיתוח מגוון דרכי הוראה ואמצעי למידה מתקדמים, תוכניות לחינוך ערכי והטמעתן בבתי הספר, על בסיס הידע המחקרי העדכני והניסיון המצטבר בתחום.