הכנסת דורשת את הפסקתו המיידית של איסוף הנתונים האישיים על משתמשי התחבורה הציבורית העושים שימוש בכרטיס החכם רב-קו. ב
משרד התחבורה ידונו בתוך שבועיים על ביצוע ההחלטה. כמו-כן, סוכם שיורחב באופן מיידי השימוש בכרטיסי רב-קו שאינם מחייבים מסירת פרטים מזהים (אנונימיים).
בישיבה משותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת הועלו טענות רבות ביחס לתקלות בשימוש בכרטיסים, ביניהן:
- אי-מתן אפשרות להשתמש בכרטיס לצורך נסיעה בודדת, אלא לפחות לשתי נסיעות (משרד התחבורה התחייב לבחון הסדר לקיום נסיעות בודדות);
- אי-יישום מתן ההנחות להם זכאים חלק ממשתמשי הכרטיס;
- תחזוקה לקויה של קוראי הכרטיסים;
- אי-מתן אחריות על כרטיס אשר אבד.
בעקבות זאת התחייב משרד התחבורה להנחות את המפעילים ולוודא כי התקלות יתוקנו באופן מיידי. בנוסף, סוכם כי בתוך שלושה חודשים יושלמו כל ההליכים להכנת החוק המסדיר את השימוש בכרטיס לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
היו"ר ח"כ
יריב לוין: "הכנסת הכרטיסים החכמים לשימוש ללא הסדרי חקיקה ופיקוח מתאימים, גורמים לפגיעה קשה בפרטיותם של הנוסעים ויוצרים סיכון של ממש לדליפת מידע בהיקף עצום על מיליוני אזרחים ישראלים, בגירים וקטינים כאחד".
לוין הנחה לראשונה הסדרים מיידים שישימו סוף לחדירה לפרטיות ויבטיחו שימוש פשוט בכרטיסים ללא טרחה מיותרת לנוסעים.
נציגת משרד המשפטים, עו"ד עדנה הראל, התייחסה להסדרי הביניים, בתקופה הנוכחית בה נעשה שימוש בכרטיסים החכמים ללא הסדרה. לדבריה, בימים הקרובים תוציא הרשות למשפט וטכנולוגיה במשרד המשפטים, בתיאום עם משרד התחבורה, הנחיות שיסדירו את האיסוף, השימוש והשמירה על המידע. לוין אמר כי ברור לו שההסדרה הקבועה בחקיקה היא תהליך שאורך זמן, אולם תהה איך הגענו למצב שהממשלה הניחה לפני כשנתיים חוק בלי שכל הדברים הללו נבדקו, והגענו למצב שבו משתמשים בכרטיס החכם ללא הסדרה.
"יש כמה צעדים שצריך היה לעשות מזמן", הוסיף ח"כ לוין. "הכרטיס האנונימי צריך להיות ברירת המחדל – כמחליף של כרטיס הנייר וצריך לעשות את זה מיד. לגבי הפרטים – צריך לאסוף רק את הפרטים הנחוצים לצורך קביעת זכאויות להנחות, כמו סטודנטים או גמלאים. צריכה להיות הוראה מיידית להפסיק לאסוף מידע שכנראה מיותר, כמו דוא"ל. כמו-כן צריך לעשות סדר בכל נושא מוניות השירות ולשלבן במה שקורה בשטח".
היועץ המשפטי של הרשות למשפט וטכנולוגיה (רמו"ט), עו"ד עמית אשכנזי, אמר כי הרשות עוסקת בהיבטים של אבטחת המידע, אולם יש לה קושי להתערב באיסוף של מידע שמשרד התחבורה סבור שהוא הכרחי. "הכרטיסים האנונימיים לא נמצאים מספיק בשטח – אנחנו יכולים לתת הנחייה בנושא אבל מי שצריך לאכוף את זה הוא משרד התחבורה", אמר.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי נקודת המוצא הייתה כרטיס אנונימי, שהוא ללא אפשרות לחופשי חודשי וללא ביטוח. לכן, לדבריה, הוא היה כרטיס ריק מתוכן ולא צמח. היא הוסיפה כי במשרד עובדים על כרטיס שיהיה מזוהה על פניו, ויאפשר שימוש כחופשי חודשי ויכלול ביטוח, אך שהמידע עליו לא יישמר במאגרים. "מפעילי התחבורה הציבורית ביקשו מידע ברוחב לב ואנחנו פועלים לצמצם את זה", אמרה.
מרכזת הפורום לקידום התחבורה הציבורית של ועדי ופעילי השכונות בתל אביב, אילאיל טיבר, ציינה כי בדף המידע שאוספים המפעילים נכתב כי מוסר המידע נותן את הסכמתו לשימוש במידע לצרכי שיווק ושירות לקוחות. לדבריה, רבים אינם קוראים את זה בכלל ונשאלת השאלה לשם מה נדרש המידע לצורך שיווקי. היא ציינה כי קיימות בעיות נוספות של מידע מטעה שמוסרים לעיתים נהגי האוטובוסים לנוסעים ואמרה כי מי שרוכש כרטיס נייר בודד אינו יכול להשתמש בו לצורך החלפת קווים המתאפשרת למשך 90 דקות.
יוסי סעידוב, מפורום 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית ירושלמי, הוסיף כי באגד יש בעיות קיצוניות של מכשור ישן שמעכב את העלייה לאוטובוסים. הוא התייחס לנושא איסוף המידע ואמר: "מאגר המידע לא צריך להיות בידי המפעילים אלא בידיים ממשלתיות". נציגי משרד התחבורה אמרו בתגובה כי ירעננו את ההסברה לנהגים בנושא השימוש בכרטיסים, ודחו את הטענה כי לא ניתן להשתמש בכרטיס הבודד לנסיעה של 90 דקות במפעילים השונים.
לוין סיכם את הדיון וביקש לקבל דיווח לגבי ההתקדמות שילוב מוניות השירות בשימוש בכרטיס החכם. כמו-כן הוא ביקש שתוך שבוע יועברו לוועדה ההנחיות המעודכנות לגבי המידע שמותר למפעילים לבקש, תוך הבהרה שאסור להשתמש בו לצורך שיווקי או אחר ותוך צמצום איסוף המידע למינימום. כמו-כן ביקש ח"כ לוין לרכז את התלונות שהתקבלו במשרד התחבורה לגבי השימוש בכרטיס החכם, ואמר כי יקיים ישיבת מעקב אחר הנושא בעוד כחודש.