קבינט החברתי- כלכלי אישר (יום א', 22.4.12) הצעה המאשרת לחברת נמלי ישראל לבצע בתוך 60 יום קידוחים לבדיקות קרקע הנדרשים לצורך בדיקת ההיתכנות של הקמת נמל ימי באילת.
הפרויקט, המכונה "השער הדרומי", כולל תוכנית ליצירת שער רחב למעבר מטענים בעיר אילת, תוך ניצול המיקום האסטרטגי של העיר ומינוף השטח המתפנה לחיזוקה הכלכלי של העיר. במסגרת התוכנית, תיכרה תעלה מהחוף המזרחי של העיר אילת, צפונה, באורך של 4-6.5 קילומטרים מהחוף וברוחב של כ-150-250 מטרים, לאורך הגבול עם ירדן.
התוכנית כוללת הקמת נמל ימי בקצה הצפוני של התעלה, העתקת הפעילות הנמלית בנמל הקיים לנמל התעלה, פינוי החוף הדרומי עליו ממוקם הנמל הקיים ושינוי ייעודו לשימושים אחרים. הנמל יחובר באמצעות רכבת מטענים לרשת הרכבות הארצית ולנמלי הים התיכון.
חברת נמלי ישראל תחל כבר בימים הקרובים לבצע קידוחים ובדיקות גיאו-פיזיות, בתוואי נמל התעלה, במטרה לבדוק את מאפייני הקרקע והשטח, ולאמוד באופן ראשוני את עלויות כריית התעלה ובניית הנמל ואת הניצול האפשרי של עודפי העפר מהכרייה.
חיבור ישיר למזרח הרחוק
שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמשרדו אחראי לתוכנית, ציין כי הנמל הימי עתיד לשרת בעיקר תנועת מטענים לייבוא וייצוא בין המזרח הרחוק לישראל. "הקמת נמל התעלה תאפשר בעתיד חיבור של קו הרכבת לאילת ישירות לנמל, ותהווה אלטרנטיבה יבשתית למעבר הימי בתעלת סואץ", אמר כ"ץ.
בחודש מרס פרסם
משרד התחבורה בשיתוף חברת נמלי ישראל בקשה לקבלת מידע בינלאומי (RFI) להקמת נמל התעלה באילת. פרסום ה-RFI יאפשר לקבל מסמכי מידע מגופים רלוונטיים, בעלי ידע וניסיון בעולם, שיוכלו לסייע בתהליך בחינת ההיתכנות הפיזית והכלכלית של הפרויקט, וכן בקבלת מידע על מימוש פרויקטים דומים בעולם.
שר התחבורה ציין כי הפרויקט צפוי ליצור למעלה מ-5,000 מקומות עבודה חדשים עבור תושבי העיר אילת והסביבה. לדבריו, "המיזם יהפוך את העיר אילת לנכס לאומי ואסטרטגי, יביא לשגשוג כלכלי בדרומה של המדינה, ויהווה פתרון לעומס ולצפיפות בנמלי חיפה ואשדוד".
כזכור, לפני מספר חודשים אישרה הממשלה הצעת החלט תשתיתית גדולה נוספת הקשורה לאילת - הקמת קו רכבת שיגיע לעיר הדרומית המיועד להסעת נוסעים ומטענים.
שר התחבורה ציין כי מספר ממשלות מגלות עניין רב בהקמת שני המיזמים הגדולים, קו הרכבת לאילת ונמל התעלה, בהן ממשלות סין, הודו וארה"ב, וכן חברות נוספות מכל רחבי העולם.
השר כ"ץ הוסיף, כי פרויקט "השער הדרומי" מתווסף לפרויקטים נוספים המקודמים על-ידי משרד התחבורה עבור העיר אילת, ביניהם שדה התעופה תמנע, מסילת הרכבת לאילת והרחבת כביש הערבה.