|
הפרות צרכניות מרובות [צילום: אתר החברה]
|
|
|
|
|
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דורית רייך שפירא, קנסה (5.7.12) את חברת קנגרו קיס על הטעיית צרכנים, חיוב צרכן בסכום הגבוה מהמפורסם ואי-מסירת פרטים מזהים בניגוד לחוק הגנת הצרכן. בנוסף, הטיל בית המשפט על החברה התחייבות בסך 20,000 שקל, להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים.
מכתב האישום עולה כי החברה ומנהלה עסקו בשיווק משלוחי ארוחות ממסעדות שונות, ישירות אל הצרכן, באמצעות אתר אינטרנט בשיטת מכר מרחוק, כאשר הצרכן פונה לאתר האינטרנט ושם מופיעים תפריטים של כ-60 מסעדות שונות. שיטה זו, מאפשרת לצרכן לבחור מסעדה ולהרכיב לעצמו הזמנת מנות לפי בחירתו, מתוך התפריט והמחירים המופיעים באתר האינטרנט. בהמשך, מוסר הצרכן את פרטי כרטיס האשראי שלו דרך אתר האינטרנט, על-ידי הקלדת הנתונים. לאחר חיוב חשבון האשראי של הצרכן, באמצעות כרטיס האשראי, מסופקת הארוחה ישירות אל הצרכן.
הצרכן התלונן במשרד התמ"ת כי נכנס לאתר והזמין ארוחה המורכבת מתשע מנות שונות ודמי משלוח, במחיר כולל של 301 שקל וקיבל דרך האתר אישור על העסקה. מיד ראה הצרכן כי כרטיס האשראי שלו חויב בסך של 351 שקל: 50 שקל מעבר למה שהיה אמור לשלם לפי האמור באתר האינטרנט. דרישת הצרכן לחזור לתנאי העסקה, כפי שהתקשר בה עם נציג החברה ובאופן מיידי, הובילה לביטול העסקה באופן חד-צדדי על-ידי החברה, שנמנעה מלספק את הארוחה לצרכן וזיכתה את חשבונו ב-351 שקל. בנוסף נמצא כי אתר החברה באינטרנט, לא כלל פרטים מזהים בדבר שם מלא של החברה, מספר החברה וכתובתה, בניגוד לחוק הגנת הצרכן. חברת קנגרו קיס טענה כי מאז הפרסום באתר ועד ביצוע העסקה הייתה עליה במחיר ולכן נגבה מחיר מעבר לסכום המופיע בהזמנת הצרכן שהזמין ארוחות באמצעות אתר האינטרנט.
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס, מסרה בתגובה כי "הפרה הנוגעת להבדל מחיר המופיע על המוצר לבין המחיר המחויב בקופה הינה תופעה רווחת מאוד בהיקף ארצי. ברשות מתקבלות תלונות רבות מאוד מצרכנים המלינים על כך. אני רואה חשיבות רבה בטיפול מקיף ארצי ובלתי מתפשר בתופעה מצערת זו ומזהירה את ציבור העוסקים כי תופעה מסוג זה תטופל על-ידי הרשות הן במקרה פרטני והן בחומרה יתרה כשיתברר שהתופעה פוגעת בקהל צרכנים נרחב וגורמת להם נזק כלכלי רחב".