מוסר התשלומים במשק הישראלי רשם הרעה נוספת גם בחודש ספטמבר 2003, בדומה להרעה שנרשמה בחודשים יולי ואוגוסט 2003, כך על-פי נתונים שמפרסמת BDI במסגרת דוח מוסר התשלומים החודשי.
על-פי נתוני BDI, בחודש ספטמבר 2003 נרשם גידול (הרעה) של יום אחד, בסך ימי האשראי בפועל בישראל, בהשוואה לחודש הקודם. למעשה, ההרעה שנרשמה בחודש האחרון, ממשיכה את מגמת ההרעה שנרשמה בחודשיים הקודמים.
בשלושת החודשים האחרונים נבלמה מגמת ההטבה במוסר התשלומים של ישראל, לאחר שבתחילת השנה נרשמה הטבה קלה במוסר התשלומים.
מוסר התשלומים הירוד בישראל הוא פועל יוצא של הקשיים התפעוליים, בהם נמצאים מרבית החברות והעסקים בארץ ובייחוד העסקים הקטנים והבינוניים, שפגיעתם בשנה האחרונה היתה גדולה וקשה ביותר.
עוד עולה מן הנתונים, כי מספר ימי האשראי, הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים ללקוחות העסקיים, עמד בחודש אוגוסט על 88, גידול (הרעה) של יום אחד בהשוואה לחודש אוגוסט 2003.
מספר ימי הפיגור של הלקוחות העסקיים לספקיהם עמד בחודש ספטמבר על 35, בדומה לחודש אוגוסט 2003. מכאן, כי ההרעה במוסר התשלומים אינה נובעת מגידול בימי הפיגור, אלא ממשא-ומתן מוצלח מנקודת מבטם של הלקוחות מול הספקים.
לדברי מנכ"ל BDI, תהילה תמיר ינאי, מגמת ההרעה שנרשמה בחודש האחרון במוסר התשלומים, מדאיגה מאוד. מגמה זו, לדבריה, מעוררת תהיות בנוגע ליכולתו של המשק הישראלי לחזור למצב של נורמליזציה עוד בשנה הנוכחית ומחזקת את הטענות, כי אווירת האופטימיות לגבי יציאה מהמיתון, שרווחה עד לא מכבר, לא היתה מבוססת מספיק.
ינאי טוענת, כי בשל הקיטון במכירות, נאלצים ספקים רבים להתאים את תנאי התשלום שהם מבקשים לדרישות הלקוחות. החשש להפסיד לקוחות קיימים לטובת ספקים מתחרים ואחרים, בתקופת מיתון, מאלץ את הספקים "להיכנע" לדרישות הלקוחות ולהרחיב את ימי האשראי שהם מאפשרים. התחרות על כל לקוח, בתקופות מסוג זה, הופכת למעשה למעין מלחמת קיום.
למרות כל זאת, אומרת ינאי, אסור להיכנע לתנאים אותם מכתיבים הלקוחות. לדבריה, התארכות ימי האשראי בישראל מהווה סכנה חמורה למשק ומקשה על היציאה מהמיתון. נתוני שלושת החודשים האחרונים החזירו את מוסר התשלומים במשק למצב שבו היה בתחילת שנת 2003, ולמעשה, מחקו לחלוטין את מגמת ההטבה (הקלה) שנרשמה במהלך השנה. מעבר לכך, ההרעה שנרשמה בחודש האחרון מהווה שיא שלילי בהיקף ימי האשראי במשק.
על-פי BDI, הענפים בהם מספר ימי הפיגור הוא הגבוה והרע ביותר הם: שיווק וסיטונאות מוצרי מתכת (43 ימי פיגור), תעשיית מוצרי המתכת, תעשיית אופנה וטקסטיל (42 ימי פיגור בכל אחד משני הענפים) ושיווק וסיטונאות פלסטיק וגומי (41 ימי פיגור).
בדומה לחודשים הקודמים, גם בחודש ספטמבר מוסר התשלומים הטוב ביותר נמצא בענף שיווק וסיטונאות מוצרי המזון והמשקאות (25 ימים לפיגור ממוצע).
ענפים נוספים, בהם מספר ימי הפיגור הוא טוב יחסית: תעשיית הרכיבים האלקטרונים, ותעשיית המזון והמשקאות (28 ימים לפיגור, בכל אחד משני הענפים), תעשיית חומרי ניקוי, קוסמטיקה והיגיינה, ושיווק וסיטונאות חלקי חילוף ואביזרי רכב (30 ימים לפיגור בכל אחד משני הענפים).