|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אין ביטוח מספיק לנזקי מלחמה כוללת

הביטוח של המדינה לנכסיה שלה ולנכסי חברות תשתית מרכזיות - נמוך מדי הציבור אינו רוכש ביטוח לכיסוי רכושו, למרות שרק המדינה מוכנה לבטח אותו
17/10/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 63א (2012)   |   תגובות
מלחמה עם אירן תחשוף את הליקויים בביטוח [צילום: AP]

ספקות בקרן הפיצויים
לא זו בלבד שקיים ספק אם היקף היתרות הצבורות בקרן הפיצויים במתכונתה הנוכחית יוכל לשמש מקור מספיק לפיצוי האזרחים. ספק זה אף מתגבר נוכח השאלה אם יתרה זו תוכל לשמש גם לפיצוי גופים וחברות תשתית ממשלתיות חיוניות למשק שהיקף הנזקים הצפוי בהם בהתממשות מלחמה כוללת הוא בהיקפים ניכרים לאין שיעור

השפעות קשות
"החשיפה הניכרת של נכסי המדינה ונכסי אזרחיה לנזקי מלחמה ורעידת אדמה הרסנית, אשר אינה מגודרת מראש באופן ביטוחי הולם, מעלה חשש להשפעות כלכליות רוחביות קשות וארוכות טווח על המשק. השפעות אלה עלולות להתפתח עד כדי משבר כלכלי אם יתרחשו אירועים אלה, שבו מחד-גיסא יידרשו משאבים רבים לניהול המשברים בטווח המיידי, והקצר ומאידך-גיסא יידרשו משאבים רבים לשיקום הנזקים לרכוש ולתשתיות שלא בוטחו, לצורך אספקת שירותים חיוניים"

האפשרות של תקיפה באירן ומלחמה העלולה לפרוץ בעקבותיה, מחייבת תשומת לב לנושא שכמעט ונשכח מלב: ביטוח לנזקי מלחמה כזו. ביטוח זה נתון כולו בידי המדינה, שכן חברות הביטוח מחריגות נזקי מלחמה מהפוליסות לביטוח רכוש - אך דוח מבקר המדינה מגלה ליקויים משמעותיים בתחום זה, הנוגע גם לאפשרות של רעידות אדמה.

הביקורת העלתה ליקויים בתחום הביטוח של חברות תשתית ממשלתיות חיוניות למשק: העדר הערכות של ערך הכינון של הרכוש הקבוע שבבעלותן ובאחריותן לצורך ביטוחו, ליקויים בתדירות עדכונן והעדר הערכות מקצועיות בדבר הנזק האפשרי המירבי לצורך ביטוח מפני נזקי רעידות אדמה. ליקויים אלה, בשילוב מדיניות ביטוח סלקטיבית של הרכוש הקבוע בחלק מן החברות, מעלים את החשש לקיומם של ביטוחי חסר בחברות בהתממשות רעידת אדמה.

כך למשל: זה למעלה מעשור לא עדכנה מקורות את סקר הסיכונים שלה להיקף הנזק לרכושה באירוע רעידת אדמה לצורך ביטוח, ומזה שני עשורים לא ביצעה הערכה שמאית עדכנית לרכוש המוביל הארצי ולרכוש תחנות שאיבה. ואילו הערכת ערכי הנכסים הקבועים של רכבת ישראל לצורך כינון בוצעה לאחרונה בשנת 2006.

ככלל, לחברות התשתית שנבדקו אין פוליסת ביטוח הולמת לכיסוי החשיפה שלהן לנזק ישיר בגין טרור ומלחמה, וכי גופי התשתית הממשלתיים פועלים בדרכים שונות לעניין זכאותם לפיצוי מקרן הפיצויים. חלק מהגופים מסתמך באופן מוחלט על קרן הפיצויים כמקור לפיצוי בגין נזק ישיר בעוד שמדיניות הנהלת קרן הפיצויים היא שלא לפצות גופים אלה.

לא לפי עקרונות ביטוחיים מקובלים

היתרות בקרן הפיצויים שברשות המיסים, אשר באוגוסט 2011 הגיעו ל-3.4 מיליארד שקל, לא יוכלו לשמש מקור מספיק לפיצוי על נזקי מלחמה כוללת. אי-שמירת יתרות מספיקות פוגעת ביכולת הקרן לממש את ייעודה על-פי החוק ולפצות ניזוקים בעת הצורך, קובע המבקר. זאת ועוד: במשך השנים נחלשה הזיקה הביטוחית של קרן הפיצויים, והיא אינה פועלת בהתאם לעקרונות מקובלים בתחום הביטוח, ואפילו לא מכינה דוחות כספיים. המבקר מעיר, כי מלחמה כוללת תביא מן הסתם לירידה בהכנסות המדינה ולגידול בהוצאותיה, ולכן על משרד האוצר להיערך מראש בתחום הביטוח.

אף שעברו כ-15 שנה מפרסום דוח מבקר המדינה בעניין פיצוי על נזקים לחפצים ביתיים, עדיין לא תוקן הליקוי שעליו הצביע המבקר בעניין הפעילות המבוצעת להגדלת מספר המבוטחים בביטוח רשות לחפצים ביתיים באמצעות קרן הפיצויים, ומספר המבוטחים בביטוח זה נמוך במיוחד. המשמעות היא, שחלק ניכר ממשקי הבית בישראל אינם מבוטחים, שכן רק המדינה מוכנה לבטח את התכולה הביתית מפני נזקי מלחמה.

משנת 1996 ועד 2010 מספר המבוטחים בביטוח הרשות היה נמוך ברוב השנים - עד כדי שווה ערך למשפחה מבוטחת אחת בלבד בשנה. בשנים 2011 ו-2012 היה מספר המבוטחים 24 ו-6, בהתאמה. בשנים שבהן הייתה מתיחות ביטחונית או מלחמה עלה מספר המבוטחים, אולם לא בהיקפים ניכרים. עם סיום המתיחות הרוב המוחלט של המבוטחים בביטוח רשות לא חידש ביטוח זה.

הפרמיה לא עודכנה מאז 1973

מן הראוי, אומר המבקר, שרשות המיסים תפעל להגברת מודעות הציבור ליצירת רצף ביטוחי עקבי גם בעתות שלום. רצף זה יאפשר צבירת כספים בקרן שיאפשרו מתן כיסוי נאות. כידוע, מעיר המבקר, מלחמה יכולה לפרוץ ללא התראה מוקדמת וללא תקופת מתיחות, בדומה למלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון השנייה. עוד מן הראוי, כי ביטוח הרשות ינוהל על-פי עקרונות המקובלים בעולם הביטוח.

משנת 2006 ועד מועד סיום הביקורת בינואר 2012, לא פורסמו ברשומות הסכומים המעודכנים שנקבעו לחפצים הביתיים. כמו-כן, פרמיית הביטוח לחפצים ביתיים לא עודכנה ממועד התקנת התקנות בשנת 1973. המבקר אומר, כי על משרד האוצר לבחון את הצורך לעדכן את התקנות הנובעות מהחוק, ובכללן את שיעורי הפרמיות בגין הביטוחים השונים שמציעה הקרן לציבור, ולהתאימן לתקופה זו.

לא זו בלבד שקיים ספק אם היקף היתרות הצבורות בקרן הפיצויים במתכונתה הנוכחית יוכל לשמש מקור מספיק לפיצוי האזרחים. ספק זה אף מתגבר נוכח השאלה אם יתרה זו תוכל לשמש גם לפיצוי גופים וחברות תשתית ממשלתיות חיוניות למשק שהיקף הנזקים הצפוי בהם בהתממשות מלחמה כוללת הוא בהיקפים ניכרים לאין שיעור.

ממצא נוסף: מאז מלחמת לבנון השנייה ופרסום דוח מבקר המדינה שעסק בנושא לפני ארבע שנים, טרם הוסדר פתרון ביטוחי מערכתי לגידור נזקי מלחמה של גופים ציבוריים. לגופי תשתיות ממשלתיות חיוניות למשק אין פוליסת ביטוח הולמת מפני נזקי טרור ומלחמה. חלק מהגופים מסתמכים באופן מוחלט על קרן הפיצויים כמקור לפיצוי, בעוד משרד האוצר פועל להחרגתם מקבלת פיצוי. בפעילות משרד האוצר להחרגה ללא הסדרת פתרון מערכתי ביטוחי אחר, יש משום הסרת האחריות של הקרן ושל משרד האוצר כחלק מהאחריות הכוללת של הממשלה.

חשש למשבר כלכלי

המבקר יוסי שפירא מסכם: "החשיפה הניכרת של נכסי המדינה ונכסי אזרחיה לנזקי מלחמה ורעידת אדמה הרסנית, אשר אינה מגודרת מראש באופן ביטוחי הולם, מעלה חשש להשפעות כלכליות רוחביות קשות וארוכות טווח על המשק. השפעות אלה עלולות להתפתח עד כדי משבר כלכלי אם יתרחשו אירועים אלה, שבו מחד-גיסא יידרשו משאבים רבים לניהול המשברים בטווח המיידי, והקצר ומאידך-גיסא יידרשו משאבים רבים לשיקום הנזקים לרכוש ולתשתיות שלא בוטחו, לצורך אספקת שירותים חיוניים".

לדעת משרד מבקר המדינה, ראוי שקרן הפיצויים תנוהל על-פי עקרונות המקובלים בעולם הביטוח, ובכלל זה יצירת זיקה ביטוחית ברורה בין התשלומים הנגבים מהציבור ובין תשלום הפיצויים, ניהול סיכונים הכולל בין היתר היערכות ביטוחית על-מנת לעמוד בדרישות החוק, הכנת תרחישי ייחוס של נזקי מלחמה, קביעת סכום היתרות שיש לצבור בקרן ורמת הנזילות הנדרשת, רכישת ביטוחי משנה בחו"ל, הסתייעות בשירותים מקצועיים של אקטואר ככל שניתן, הנפקת כתבי כיסוי לפי הצורך ותמרוץ התקנת אמצעים למניעת נזקים. על משרד האוצר להפעיל, באמצעות הכלים העומדים לרשותו, מנגנוני פיקוח על פעילות הקרן, כמקובל בתחום הביטוח.

מן הראוי שהחשכ"ל יבצע עבודה מקיפה ומקצועית שבה יבחן בין היתר אפשרויות לשילוב המגזר הפרטי וחברות בינלאומיות בהוצאת הסיכון מחוץ לממשלה, גם אם באופן מוגבל, בהתאם לכדאיות כלכלית. העבודה צריכה להיעשות כחלק מהצורך לבחון את מכלול האפשרויות, על-מנת להיערך מראש ולגדר את מרחב הסיכונים ככל האפשר.
דוח מבקר המדינה: היערכות הממשלה לביטוח רכוש ותשתיות מפני אסונות
מיקומה של מדינת ישראל באזור השבר הסורי-אפריקני ושבר יגור מעמיד אותה בסכנה של רעידת אדמה הרסנית. לבד מִסַכנה זו, עורף מדינת ישראל ותשתיותיה חשופים לפגיעה ולנזקים כבדים עקב התלקחות אפשרית של מלחמה כוללת. על פי נתוני הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל, עלות רכושה הקבוע, על בסיס מאוחד ברוטו, הייתה ב-31.12.10 כ-445 מיליארד ש"ח. בסכום זה נכללים, בין היתר, נכסי תשתית אזרחיים שערכם כ-251 מיליארד ש"ח. פעולות הביקורת בחודשים יוני 2011 - ינואר 2012 בדק משרד מבקר המדינה את היערכות הממשלה לביטוח רכוש מפני רעידת אדמה הרסנית ונזקי מלחמה כוללת. יצוין כי ניהול הסיכונים של נזקי רעידת אדמה נעשה באמצעות מנגנוני ביטוח, ואילו הפיצוי בגין נזקי מלחמה מנוהל באמצעות קרן פיצויים ברשות המסים בישראל (להלן - רשות המסים) . הביקורת כללה גם מעקב אחר תיקון ליקויים שעליהם הצביע מבקר המדינה בדוח 58ב בעניין פיצוי גופים ציבוריים על נזק ישיר שנגרם להם במלחמת לבנון השנייה. הבדיקה נעשתה במשרד האוצר - באגף החשב הכללי (להלן - אגף החשכ"ל), באגף התקציבים, ברשות המסים, וברשות החברות הממשלתיות; במשרד החינוך; במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה); ברשות שדות התעופה; בחברות הממשלתיות האלה: ענבל - חברה לביטוח בע"מ, חברת רכבת ישראל בע"מ, מע"צ - החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ, חברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ, חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ, חברת החשמל לישראל בע"מ, מקורות חברת המים בע"מ, חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ וחברת נמל חיפה בע"מ. בדיקות השלמה נעשו בגופים נוספים לפי הצורך. עיקרי הממצאים 1. ועדת הקרן הפנימית באגף החשכ"ל, האחראית לקביעת מדיניותה ודרכי פעולתה של הקרן הפנימית לביטוחי הממשלה (להלן - הקרן הפנימית) , לא קבעה יעדים למבנה ההון המיטבי של הקרן, לא הגדירה מטרות לצבירה בקרן ולמותר לציין כי לא הגדירה את היתרות הנדרשות לצבירה, לא על בסיס ענפי ולא על בסיס מצטבר. הוועדה לא קבעה את מידת התחלופה הרצויה בין צבירת היתרות בקרן הפנימית לבין ביטוחי המשנה. 2. אף שבדוח 58ב הצביע מבקר המדינה בין היתר על ליקוי בניהול היתרות של קרנות ייעודיות, מדיניות ניהול הנזילות של החשכ"ל אינה מתייחסת לרמת הנזילות הנדרשת בגין הקרן הפנימית וקרן הפיצויים , וטרם נקבע שיעור היתרות שעל החשכ"ל להחזיק בגין קרנות אלו. 3. הביקורת העלתה ליקויים בתחום הביטוח של חברות תשתית ממשלתיות חיוניות למשק: היעדר הערכות של ערך הכינון של הרכוש הקבוע שבבעלותן ובאחריותן לצורך ביטוחו, ליקויים בתדירות עדכונן והיעדר הערכות מקצועיות בדבר הנזק האפשרי המרבי (MPL) לצורך ביטוח מפני נזקי רעידות אדמה. ליקויים אלה, בשילוב מדיניות ביטוח סלקטיבית של הרכוש הקבוע בחלק מן החברות, מעלים את החשש לקיומם של ביטוחי חסר בחברות בהתממשות רעידת אדמה. 4. נמצא כי הפיקוח והבקרה של הממשלה באמצעות רשות החברות הממשלתיות על מדיניות הביטוח של החברות הממשלתיות בכלל ושל חברות תשתית חיוניות למשק בפרט אינם מספקים. 5. משרדי החינוך והתחבורה אינם מתנים הקצאת כספים לביצוע פרויקטים ברשויות המקומיות בעשיית ביטוח. אם תתרחש רעידת אדמה הרסנית ויינזקו פרויקטים שלא בוטחו כנדרש, צפוי שיוגשו בקשות לשיקום והקמה מחודשת של פרויקטים מתקציב המדינה. 6. בעת שינוי שיטת הרישום החשבונאי והעמדת היתרה הרשומה בקרן הפיצויים על 0 בשנת 2007, היה על משרד האוצר לחשב את היתרה שהייתה אמורה להיזקף לזכות הקרן על פי הוראות החוק ולקבוע תכנית פעולה שתאפשר לקרן לממש את ייעודה על פי החוק. מאחר שהדבר לא נעשה, נפגעה היכולת להשתמש בקרן לפיצוי בגין נזקי מלחמה. 7. היתרות בקרן הפיצויים, אשר באוגוסט 2011 הגיעו לכ-3.4 מיליארד ש"ח, לא יוכלו לשמש מקור מספיק לפיצוי על נזקי מלחמה כוללת. אי-שמירת יתרות מספיקות פוגעת ביכולת הקרן לממש את ייעודה על פי החוק ולפצות ניזוקים בעת הצורך. 8. במשך השנים נחלשה הזיקה הביטוחית של קרן הפיצויים, ואין הקרן פועלת בהתאם לעקרונות מקובלים בתחום הביטוח. נמצא גם כי הקרן אינה מכינה דוחות כספיים. 9. אף שעברו כ-15 שנה מפרסום דוח מבקר המדינה בעניין פיצוי על נזקים לחפצים ביתיים , עדיין לא תוקן הליקוי שעליו הצביע המבקר בעניין הפעילות המבוצעת להגדלת מספר המבוטחים בביטוח רשות לחפצים ביתיים באמצעות קרן הפיצויים, ומספר המבוטחים בביטוח זה נמוך במיוחד. 10. נמצא כי מאז מלחמת לבנון השנייה ופרסום דוח מבקר המדינה 58ב שעסק בנושא לפני כארבע שנים, טרם הוסדר פתרון ביטוחי מערכתי לגידור נזקי מלחמה של גופים ציבוריים. לגופי תשתיות ממשלתיות חיוניות למשק אין פוליסת ביטוח הולמת מפני נזקי טרור ומלחמה. חלק מהגופים מסתמכים באופן מוחלט על קרן הפיצויים כמקור לפיצוי, בעוד משרד האוצר פועל להחרגתם מקבלת פיצוי. בפעילות משרד האוצר להחרגה ללא הסדרת פתרון מערכתי ביטוחי אחר יש משום הסרת האחריות של הקרן ושל משרד האוצר כחלק מהאחריות הכוללת של הממשלה.

תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  17/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין ביטוח מספיק לנזקי מלחמה כוללת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדיקת מבקר המדינה בנמל אשדוד מצאה מקרים בהם ביצעה החברה רכישות והתקשרויות ללא מכרז בנימוק שמדובר בספק יחיד או ברכישה דחופה, נימוק שלא נמצא לו ביסוס ממשי. מדובר למשל בשדרוג מערכות חשמל במנופים בסכום של 10 מיליון שקל לשנה, רכש דחפורים ב-2.3 מיליון שקל והתקשרות עם קבלן לאיתור חומרי נפץ באמצעות כלבים תמורת מיליון שקל בשנה.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
חנן עזרן (61), מוותיקי הכתבים, העורכים והשדרים הבכירים בטלוויזיה הישראלית, הודיע להנהלת רשות השידור על החלטתו לפרוש במסגרת הסכם הפרישה המוצע לעובדים.
17/10/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
האוניברסיטאות הן כר נרחב למחקר בתחומים שונים ומקור ראשון במעלה לתגליות מדעיות, תרופות מצילות חיים, טכנולוגיות מתקדמות, יצירות אינטלקטואליות וידע חדש בתחומים מגוונים. האוניברסיטאות הן בעלות הקניין הרוחני בהמצאות חברי הסגל שלהן, מכוח חוק הפטנטים המקנה למעביד בעלות על המצאות עובדיו.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
כ-30,000 סטודנטים ילמדו בשנת הלימודים תשע"ג באוניברסיטת תל אביב. מספר זה דומה למספר הסטודנטים בתשע"ב.
17/10/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
הנהלת חברת החשמל אינה מתכוונת לגבות בחזרה מעובדי החברה מיליארדי שקלים שקיבלו שלא כדין. כך ניתן ללמוד מתגובתה לדוח מבקר המדינה בנושא זה.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il