ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה (יום א', 19.5.13) לתמוך בהצעת חוק להקים מאגר מידע על מחירי מוצרים ברשתות השיווק. את המאגר ינהל משרד הכלכלה והוא יאפשר לצרכנים פרטיים להשוות מחירים של מוצרי מזון, קוסמטיקה ודלק.
את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת
נחמן שי, מרב מיכאלי,
דב חנין ו
ניצן הורוביץ, והיא למעשה מיחזור של הצעת חוק זהה שהונחה על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על-ידי חברי הכנסת כרמל שאמה-הכהן ושכיב מוראד שנאן.
אישור הצעת החוק ייעשה בצמידות להצעת חוק ממשלתית שתוגש בעניין. כבר בכנסת הקודמת אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק בעניין.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי השקיפות ויכולת השוואת מחירי המוצרים העומדות בפני הצרכן הישראלי מפגרות הרבה אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות וזכויות צרכניות בסיסיות, כגון הזכות למידע מלא, עדכני ורלוונטי על מחירי המוצרים ברשתות השונות, כדי שהצרכן יוכל לבצע רכישה מושכלת - אינן קיימות.
ביסוד הצעת החוק עומדת ההנחה לפיה אין זה סביר שלפני כל רכישה במרכול או לפני כל תדלוק יתרוצץ הצרכן בין רשתות וסניפים כדי להשוות את מחירי המוצרים, הן בשל המרחקים בין נקודות המכירה השונות והן בשל גובה הרכישה הממוצעת שאינו מצדיק טרחה זו.
כיום, ההשוואה היחידה העומדת בפני הצרכן היא בין המוצרים המתחרים על אותו המדף. כלומר, בין מותג אחד לאחר אשר שניהם נמכרים באותה נקודת מכירה.
על-פי המוצע, במשרד הכלכלה יוקם בסיס נתונים של כל מחירי המוצרים ברשתות המזון, הקוסמטיקה והדלק, המעודכן באופן רציף, שעל בסיסו יהיה ניתן לפתח אפליקציות או אתרים שיעבדו את הנתונים בהתאם לדרישות המשתמש, ועל-ידי כך להחיל תחרות מרבית שקופה והוגנת.
ההסדר המוצע יחול על רשתות שיווק שלהן מעל מספר סניפים באזורים שונים בארץ, ויחייב אותן לחבר את בסיס הנתונים הממוחשב של קופות המכירה שלהן או של משאבות הדלק אל מאגר מידע שינוהל על-ידי משרד הכלכלה.