|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דוח חמור של הסניגוריה הציבורית:

תנאי כליאה בלתי חוקיים ובלתי אנושיים

שטח המחיה הממוצע לאסיר בישראל: רבע מהממוצע במדינות המערב עצורים במגרש הרוסים ישנו על לוחות עץ תשעה כלואים בקרוב למחצית מהתאים שיעור הכלואים דומה לזה שבתוניסיה ובטורקיה
07/07/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
מגרש הרוסים. לוחות עץ במקום מיטות

בית מעצר ניצן
התאים באגף טעוני הגנה בבית מעצר ניצן צפופים ביותר. באחד התאים, בו שהה אסיר אחד, המרחב הפנוי בו זעיר, עד כדי כך שכאשר האסיר יורד מהמיטה ונעמד, לא נותר עוד מקום לזוז בתא. יתר התאים באגף זהים, כאשר בחלק מהתאים מוחזקים שני אסירים, כך שהצפיפות בהם גדולה אף יותר. באגף אחר אין מקום להכניס כסאות ולכן העצורים אינם יורדים ממיטותיהם. בחלק מן התאים תנאי המחייה של האסירים ירודים ביותר, והם סובלים מחום קיצוני והזנחה.

בית סוהר מעשיהו
בבית סוהר מעשיהו כל התאים שבאגף 12 מאופיינים בצפיפות רבה, השהות בהם מלווה בחום ובמחנק בלתי נסבלים, ורוחב כל תא צר מכדי לאפשר לשני אסירים להלך או לעמוד באותה העת. מדובר בתאים צרים וארוכים, שגודלם כ-15 מ"ר, המאכלסים 10 אסירים, כך שהשטח הממוצע לכל אסיר בתא הוא 1.5 מ"ר.

בית סוהר נווה תרצה
בבית סוהר נווה תרצה, בתא ה"חללית" (תא 6) שהתה אסירה בתא שגודלו 1.8 מ"ר בלבד. באגף "צבעוני" בתא 6 שהו שש אסירות. גודל התא הוא 10 מ"ר בלבד, כך ששטח המחייה לאסירה הוא 1.6 מ"ר.

בית מעצר מגרש הרוסים
בבית מעצר מגרש הרוסים, גודלו של אחד התאים שבאגף 2 הוא 21.5 מ"ר, והוא מיועד ל-12 עצורים, קרי: 1.8 מ"ר בממוצע לכל עצור (במהלך הביקור הרשמי שהו בתא זה 14 עצורים, קרי שטח מחייה של 1.5 מ"ר בממוצע לכל עצור).

דוח: "פגיעה חמורה בזכויות אסירים"
איציק וולף
דוח הסניגוריה הציבורית לשנת 2006 מגלה תמונה קשה של אלימות סוהרים כלפי אסירים ושל פגיעה חמורה בבריאותם, בכבודם ובזכויותיהם של עצורים בישראל
לרשימה המלאה

השב"ס: משפרים בהתמדה

שירות בתי הסוהר מסר בתגובה, כי מברך את אנשי הסניגוריה הציבורית על הצפת בעיית הצפיפות במתקני הכליאה, בעיה המוכרת ומטופלת ככל הניתן מזה שנים רבות. לדברי השב"ס, האסירים, הצפיפות פוגעת גם ביכולות הניהול, השמירה על ביטחון בתי הסוהר ותנאי העבודה של אנשיו.

"לאורך השנים מקפיד שב"ס, בסיוע המשרד לביטחון הפנים, לשפר את תנאי המחיה וזאת תוך ניצול אופטימאלי של המשאבים המוגבלים ופיתוח חלופות כליאה. במסגרת התוכנית הרב-שנתית לשיפור תנאי המחיה, שופצו ורווחו בשלוש השנים האחרונות 1,100 מקומות מחיה ושטחם גדל ב-1.3 מ"ר לאסיר בממוצע. בימים אלה נערכת מדידה מחודשת של האגפים ואנו בטוחים, כי הנתונים יהיו שונים מאלו שהוצגו בדוח". לצורך תהליך השיפוץ, מוסיף השב"ס, עליו לסגור אגפים, דבר המצמצם באופן מיידי את מקומות הכליאה.

עוד אומר השב"ס: "בעשור האחרון נבנו והורחבו מספר בתי סוהר כששטח המחיה בהם עומד על 5 מ"ר בממוצע. כמו-כן החל שב"ס בתהליך בניית בית סוהר חדש לנשים בדרום, כזה שיהלום את הצרכים והתנאים הנדרשים לאחזקתן של האסירות. שירות בתי הסוהר רואה את שיפור תנאי המחיה כאחת ממשימותיו החשובות וימשיך לעסוק בה ככל שיתאפשר".



אלפי אסירים ועצורים בישראל שוהים בתנאי צפיפות חמורים ובלתי אנושיים, המגיעים לכדי 3-2 מ"ר בלבד לאסיר, ולעיתים אף פחות מכך. כך קובע דוח של הסניגוריה הציבורית (יום א', 7.7.13). בשנים 2012-2011 אף התגלה, כי עצורים במגרש הרוסים שבירושלים התופעה של הלנת לנים על לוחות עץ במקום על מיטות, בניגוד לאיסור מפורש של החוק ופסיקת בית המשפט העליון.

לדברי הסניגוריה הציבורית, בעיית הצפיפות במתקני הכליאה אינה זוכה ליחס המערכתי והרב-מימדי הנדרש, הן במישור הביצועי והן במישור החקיקה והמדיניות. "ללא שינוי תודעתי ונכונות של הגורמים האמונים על הנושא לנקוט בצעדים מערכתיים, שיעורי הצפיפות במתקנים לא ישתנו באופן מהותי בעשורים הקרובים", היא מתריעה.

"מדובר בתופעה הכרוכה לא רק בפגיעה בכבודם, בבריאותם ובשלומם של האסירים והעצורים ובזכויותיהם הבסיסיות, אלא בעלת השלכות על הציבור בכללותו. לצפיפות השפעות חמורות על מצבו הגופני והנפשי של האסיר ועל יחסו לסביבתו, תוך פגיעה בסיכויי שיקומו של האסיר והגברת הסיכון לביצוע חוזר של עבירות לאחר שחרורו ממאסר. לפיכך, בעיית הצפיפות בבתי הסוהר אינה רק עניין אישי-פרטי של האסיר, אלא עניין ציבורי שצריך להדאיג את החברה כולה", קובע הדוח.


מתחת אפילו למינימום הנמוך


הממוצע הארצי של שטח המחייה לאסיר עומד בשנים האחרונות על 3.5-3 מ"ר לאסיר, מבלי שחל בעניין שיפור משמעותי לעומת המצב לפני 20 שנה. בישראל נקבע שטח מינימום של 4.5 מ"ר, בעוד הממוצע בעולם המערבי הוא 8.8 מ"ר. רק 11% מהאסירים שוהים בשטח ממוצע הגבוה מהמינימום הישראלי, שהוא כאמור נמוך ממילא, בעוד 59% חיים ב-3 מ"ר ואף פחות.

ברוב המכריע של תאי הכליאה (85%) ישנם יותר משני אסירים בתא. בשלושה רבעים מהתאים יש יותר מארבעה אסירים בתא. על-אף שתקנות בתי הסוהר ותקנות המעצרים קובעות כאמת מידה ראויה, כי בכל תא לא יהיו יותר מארבע מיטות לכלואים, בכמעט מחצית מהתאים (43%) שוהים תשעה אסירים ומעלה.

ברוב המכריע של המתקנים בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, אסירים שוהים בתנאי צפיפות קשים ובלתי אנושיים, בשטחי מחייה כדוגמת 3 מ"ר, 2.5 מ"ר, 2 מ"ר, 1.8 מ"ר ואף למטה מכך. ב-17 מתקנים נמצא, כי לפחות בחלק מאגפי המתקן, האסירים שוהים בתנאי צפיפות קשים ובלתי אנושיים, ושטח המחייה הממוצע לאסיר אינו עומד בסטנדרט הסביר והראוי.


ליקויים קשים נוספים



"המצב הנוכחי של תנאי צפיפות קשים מנשוא מהווה פגיעה חמורה ואנושה בזכויותיהם של האסירים והעצורים, ובכלל זה בכבודם, בפרטיותם ובבריאותם. החזקת אסירים בשטח מחיה בלתי הולם אף מעוררת חשש ממשי להפרת זכויותיהם של האסירים על-פי המשפט הבינלאומי. הצפיפות מגבירה את סבלו של האסיר ומסכנת את בריאותו הפיזית והנפשית של האסיר ושל יתר חבריו לתא", אומרת הסניגוריה הציבורית.

הדוח ממשיך: "בחלק גדול ממתקני הכליאה, בעיית הצפיפות מחריפה פי כמה את הליקויים הקשים האחרים השוררים בהם, ובכלל זה: מחסור במקומות לאחסון ציוד האסירים; תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, לפעמים עד כדי סכנה ממשית לבריאותם של האסירים; תנאי אוורור בלתי אנושיים; אי-הפרדה בין המקלחת לשירותים, כך שאסירים נאלצים להתקלח מעל המקום בו הם ואסירים אחרים עושים את צרכיהם; סדרי אכילה לא נאותים בתאים; מחסור בציוד בסיסי".

הסניגוריה מוסיפה: "הצפיפות אף פוגעת בביטחון בית הסוהר ובסדרי ניהולו. היא מחריפה את החיכוכים והמתיחויות בסביבת בית הסוהר, ובכך מגבירה את הסכנה למעשי תוקפנות ואלימות בין כתלי הכלא, הן כלפי הסוהרים והן בין האסירים לבין עצמם.

"הצפיפות בבתי הסוהר פוגעת בסיכויי האסיר לחזור למוטב, להיחלץ מן המעגל השוטה של הפשיעה ולהשתלב בעתיד כאזרח תורם לחברה. היא משפיעה בעקיפין על מידת הזמינות והנגישות לטיפולים רפואיים ונפשיים, למסגרות שיקומיות ולשירותים סוציאליים. בכך מתעורר החשש לסיכון מוגבר יותר לביצוע חוזר של עבירות לאחר שחרור של האסיר ממאסרו, אשר טומן בחובו נזק רב לא רק לאסיר, כי אם לציבור בכללותו", קובעת הסניגוריה הציבורית.


לקבוע תנאי מינימום בחקיקה


לדברי הסניגוריה, הבעיה אינה נובעת רק מהעדר תקציבים, אלא גם משיעור הכליאה בישראל, שהוא מהגבוהים בין המדינות המפותחות בעלות משטר דמוקרטי-ליברלי. נתונים אלו קרובים יותר למדינות כמו מולדובה, תוניסיה, סינגפור, טורקיה, קולומביה ואסטוניה. סיבה נוספת היא העלייה במספר המעצרים, ההולך ועולה בעשור האחרון. לצד זאת, מצביעים כותבי הדוח, לא נעשה שימוש מספיק במכשיר השחרור המוקדם, בדרך כלל מסיבות טכניות.

כצעד ראשון לטיפול המערכתי בבעיית הצפיפות במתקני הכליאה, הסניגוריה הציבורית קוראת לקבוע בחקיקה ראשית תקן מחייב בדבר שטח המחייה הראוי לאסיר ולעצור, העולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים. יש ללוות ולגבות תקן זה בתוכנית רב-שנתית מתוקצבת למימושו תוך פרק זמן סביר. תקן זה, היא אומרת, צריך לחול לא רק לגבי מתקני כליאה חדשים, אלא גם על תהליך שיפוצם של מתקנים קיימים.

לצד זאת, יש לרווח באופן משמעותי את מערך הכליאה על-ידי שיפוץ וסגירה של אגפי כליאה בהם תנאי המחייה והצפיפות הם קשים במיוחד. יש לפתח וליצור חלופות מעצר ומאסר, אשר יביאו להפחתה משמעותית הן במספר העצורים והאסירים והן בתקופות השהייה במעצר ובמאסר.

צפיפות אוכלוסין / דו"ח הסניגוריה הציבורית בנושא הצפיפות במתקני הכליאה
דוח חמור של הסניגוריה הציבורית על הצפיפות בבתי המעצר ובבתי הכלא

תאריך:  07/07/2013   |   עודכן:  07/07/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תנאי כליאה בלתי חוקיים ובלתי אנושיים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לכולם מותר
7/07/13 07:09
2
חורפי
7/07/13 20:18
3
טנא
8/07/13 16:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, זייפה פרוטוקול לאחר שהוגשה תלונה נגדה לנציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג. הזיוף נועד להכשיר בדיעבד פעולה בלתי חוקית שביצעה מרגולין-יחידי, אך גולדברג עלה על עקבותיו. כך עולה לכאורה מהחלטתו של גולדברג (27.6.13) הנחשפת ב-News1.
06/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות

רק שהמצב יישאר כפי שהוא כרגע, זה מה שמייחלים שחר צוברי ומעיין דוידוביץ'. גם הגולש וגם הגולשת נמצאים כרגע במקום השלישי באליפות אירופה בברסט רגע לפני שיוט המדליות שייערך ביום ראשון.

השייטים הישראלים כבר הוכיחו בעבר כי הם מהטובים באירופה אם לא בעולם וכעת, הם בדרך להצלחה נוספת בגזרה. יום השיוטים האחרון לפני שיוט המדליות הגורלי הציב את השייטים בעמדות מצויינות לזכיה במדליות. שחר צוברי עלה למקום ה-3 בדירוג הכללי אחרי שסיים את שיוטיו במקומות ה-8, 3, ו-1, גם מעיין דוידוביץ' נמצאת באותו המקום בגזרת הנשים. נמרוד משיח עדיין בתמונת המדליות.


מטוס בואינג 777-200ER של חברת תעופה קוריאנית התרסק (שבת, 6.7.13) בשדה התעופה של סן פרנסיסקו.
06/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
לאור החלטת איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, לסגת מכוונתו להעביר סכום של 75 מיליון דולר לחברת IDB, והלחץ הגובר על בעל השליטה, נוחי דנקנר, למצוא משקיע במקומו, שלחה הערב נציגות מחזיקי האג"ח של IDB פתוח מכתב חריף לחברה בו היא דורשת הסברים בנוגע לסיבה שבגינה החליט אלשטיין לחזור בו מכוונתו להשקיע בחברה.
06/07/2013  |  אפרת פרץ, פאדי מועלם  |   חדשות
קרב האליפות במשקל בינוני (84 ק"ג) הינו כה צמוד, עד שסוכנויות ההימורים נתנו לאלוף המכהן, אנדרסון סילבה, יחס של 2-1 מול המתמודד הרעב כריס ווידמן. וזו בדיוק הנקודה העיקרית: ישנו הפעם סיכוי ממשי להפלת המלך, שיושב בכיסאו מאז 2006, ולהכתרת יורש המייצג את הדור הבא. הלילה הזה (5:00, ישיר בספורט 5LIVE+) יכול לסמן את תחילתו של עידן חדש, עם שליט שככל הנראה יחזיק בתואר למשך השנים הבאות.

כמובן שהכוונה היא לא לשלול את הסיכויים למי שנחשב כלוחם הגדול בכל הזמנים - אנדרסון סילבה. לאלוף יש רצף שיא של 16 ניצחונות באוקטגון, הוא הספיק להגן על חגורתו כבר עשר פעמים ולא נראה סדק שיכול להעיד על חולשה בארסנל התחמושת שמחזיק העכביש מברזיל. כל זאת ניתן היה לומר בביטחה, עד שהגיע לוחם בשם צ'ייל סונן ב-UFC 117 וכמעט עשה סנסציה. התנהלות אותו קרב הוא הקו המנחה שנותן את הביטחון המלא לפרשנים וללוחמים רבים ב-UFC להצהיר - כריס ווידמן הוא הבן אדם שיכול לבצע את המשימה שנחשבה שנים רבות כבלתי ניתנת לביצוע.


06/07/2013  |  סבסטיאן רודריגס  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il