|
שדה התעופה בדובאי. אבן דרך במירוץ [צילום: AP]
|
|
|
|
|
דובאי, דוחא ואבו-דאבי נמצאות במירוץ המגלגל מיליארדי דולרים במטרה לבנות את שדות התעופה הגדולים במזרח התיכון שימשכו נתח גדול של התנועה האווירית הגלובלית. הערים מקוות למנף את המירוץ באמצעות מיקומן הנמצא במרחק של שש שעות מכשני-שלישים מאוכלוסיית העולם - וזאת במטרה לבנות ריכוזי נסיעות בינ"ל במטרה להגביר את ההכנסות של הספקים הלאומיים במדינות בתחום התיירות, המסחר והנדל"ן. כך מדווח אתר Ouartz.
נמל התעופה הבינ"ל של דובאי מהווה אבן דרך במאמצי האמירויות לבנות מרכז נסיעות ותיירות גלובלי. לאחר שב-2003 טיפל שדה התעופה רק ב-18 מיליון נוסעים, טיפל השדה ב-2012 ב-57 מיליון נוסעים. נמל התעופה של דובאי עקף השנה את שדה התעופה שארל דה-גול שבפריס והפך לשני העמוס ביותר בעולם. הוא עתיד לעקוף את נמל התעופה הית'רו שבלונדון בשנת 2015, ולהפוך לשדה התעופה עם התעבורה הבינ"ל הגדולה ביותר בעולם. הצלחתו של שדה התעופה הפכה את חברת 'אמירטס', חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות, לחברת התעופה השלישית בגודלה בעולם. חנויות הדיוטי-פרי שמפעילה הממשלה בשדה התעופה צפויות לגרוף הכנסות של 1.8 מיליארד דולר בשנה זו.
מול שדה התעופה של דובאי מתמודד היריב - שדה התעופה הבינ"ל של דוחא (נמל הבית של קטאר איירליינס), שפתיחתו מתוכננת בקרוב. הוא צפוי להכיל כפול מהקיבולת של העיר דוחא - עד 55 מיליון נוסעים בשנה. שדה התעופה "חאמד" הינו בגודל של שני-שלישים אזור המטרופולין של דוחא, ויכיל 27 אלף מטרים רבועים של שטחי מסחר ומלונות בעלי 100 חדרים.
המתמודד החדש במירוץ הוא נמל התעופה החדש של אבו-דאבי, שצפוי להיפתח ב-2017. זהו נמל הבית של איתיחאד איירווייס, והוא צפוי לשלש את קיבולת הנוסעים ל-40 מיליון נוסעים עד שנת 2017. שדה תעופה זה הינו חלק בלתי נפרד מתוכניתה של אבו-דאבי ל-2030 לגוון את הכלכלה חוץ מנפט ולהתמקד בעסקים ותיירות בצמיחה.