|
ממוצע התלמידים למורה במגמת ירידה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשנת הלימודים 2013-2012 לימדו בבתי הספר כ-135 אלף מורים, לעומת כ-103 אלף מורים בשנת הלימודים 2000-1999, גידול של כ-32 אחוז. קצב הגידול במספר המורים במערכת עלה מ-1.8 אחוזים לשנה בעשור הקודם ל-3.8 לשנה בתחילת העשור הנוכחי. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום (ג', 13.8.13).
מנתוני הלמ"ס עולה כי ממוצע התלמידים למורה, נמצא במגמת ירידה בכלל המערכת ובאופן בולט בחטיבת הביניים בחינוך העברי ובחינוך היסודי-הערבי. יחד עם זאת, מספר התלמידים למורה בבתי הספר של החינוך העברי גבוה בעשרות אחוזים מזה של החינוך הערבי.
גידול של 60% בשעות העבודה השבועיות
שעות העבודה השבועיות גדלו בכלל המערכת מכ-2.3 מיליון שעות בשנת 2000, לכ-3.7 מיליון בשנת 2013, גידול של כ-60 אחוז. קצב הגידול במספר שעות העבודה במערכת עלה מכ-3.3 אחוזים לשנה בעשור הקודם לכ-6.0 אחוזים לשנה בתחילת העשור הנוכחי. לעומת זאת, בחינוך החרדי קצב הגידול במספר השעות ירד מ-6.2 אחוזים ל-4.6 אחוזים לשנה בהתאמה.
ממוצע שעות העבודה לכיתה עולה בכל חלקי המערכת, בין השנים 2000 ל-2013. בחינוך היסודי הערבי, ממוצע השעות לכיתה עלה מ-45.2 שעות בשנת 2000 ל-60.6 שעות לכיתה בשנת 2013, גידול של 34 אחוז. בחינוך היסודי העברי ממוצע השעות לכיתה עלה מ-43.1 שעות בשנת 2000 ל-53.8 שעות לכיתה בשנת 2013, גידול של 25 אחוז.
נשים - עדיין מהוות את הרוב במע' החינוך
בשנת 2013, הנשים מהוות רוב בכל חלקי מערכת החינוך. בחינוך הערבי מגמה זו נמשכת גם בחטיבה העליונה ונשים מהוות למעלה ממחצית בשנת 2013. בחינוך העברי לעומת זאת, נמשכת מגמת הירידה בשיעורן של הנשים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים.
שיעור המורים מעל גיל 50, עלה עם השנים בכל חלקי המערכת ובאופן בולט בחינוך העברי, שם שיעורם מגיע בשנת 2013, לכ-40 אחוז בחטיבה העליונה וכ-35 אחוז בחטיבת הביניים. בחינוך הערבי שיעור המורים מעל גיל 50 עלה באופן מתון יותר בהשוואה לחינוך העברי.
כמו-כן נמשכת מגמת העלייה בשיעורם של המורים בעלי דרגת שכר מ.א. ומעלה בכלל חלקי המערכת. בחינוך העל-יסודי העברי שיעורם מעל 41 אחוז בשנת 2013.