בנק לאומי גובה ממזמיני פנקסי שיקים עמלה בעבור השיק הראשון מבין 25 השיקים שבכל פנקס שיקים, אף שבפועל לא ניתן להשתמש בשיק האמור. כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק למחוזי בחיפה.
לטענת המבקשים, אתי ופנחס עמר מעתלית, לקוחות הבנק, עבור כל הזמנת פנקס שיקים המכיל 25 שיקים הם משלמים סך של 9 שקלים. על-פי פרסומי הבנק, כל פנקס מכיל 25 שיקים ועלות כל שיק הינה 0.36 אגורות. אולם בפועל הבנק מספק בכל הזמנה 24 שיקים בלבד בפנקס ולא 25 שיקים.
התוצאה היא, לדברי המבקשים, שהבנק גובה כסף (0.36 אגורות) עבור השיק הראשון, אולם בפועל לא ניתן להשתמש בו. המבקשים טוענים כי הבנק גובה עמלה עבור שירות שהוא אינו מספק, דהיינו שיק שלא ניתן להשתמש בו, ועסקינן בהתנהלות לקויה, שגויה וחסרת תום לב מצדו של הבנק בכל הנוגע לגביית עמלה בגין המצאת פנקסי שיקים ללקוחותיו.
לדברי המבקשים, באמצעות עו"ד שי וייס, על הבנק היה ליידע את לקוחותיו כי הם משלמים עמלה עבור שיק שלא ניתן לעשות בו שימוש. לטענתם, באמצעות הגבייה הלא חוקית שילשל הבנק לכיסו סכומי כסף אשר כלל לא הגיעו לו.
המבקשים מעריכים כי בבנק לאומי כ-3 מיליון חשבונות וכי בכל חשבון בבנק מתבצעת בממוצע הזמנת שיקים פעם בשנה, ובכל הזמנה מפסיד הלקוח שיק אחד שעלותו ללקוח רגיל הינה 0.36 אגורות ועלות גבוהה יותר לקוחות עסקיים. לצרכי הערכה מעמידים המבקשים את ההפסד הממוצע בגין כל שיק על סך 1 שקל.
אשר על כן, הנזק המצרפי לכלל הלקוחות נאמד בכ-24 מיליון שקלים. בנוסף סבורים המבקשים כי על הבנק לפצות את לקוחותיו בגין עמלת השורה (1.65 שקל) אותה הוא גובה מהם בשל התדירות הגבוהה יותר בהזמנות שיקים, כתוצאה מהתנהלותו השגויה. לפי הערכה, המדובר בהזמנת פנקס שיקים אחת ביתר וזאת בגין הפסד השיק בכל הזמנה. הסכום המצרפי בראש נזק זה מוערך בכ-5 מיליון שקלים ועל כן סכום התביעה המצרפי הכולל מוערך בכ-29 מיליון שקלים.
טרם התקבלה תגובת בנק לאומי.