בהוראת
משרד התחבורה, פרסמה חברת דן לפני כחודשיים לרכישת אוטובוסים חדשים, לאחר כשלוש שנים וחצי בהם נמנעה מרכישה שכזו וקיבלה הערה ממשרד
מבקר המדינה. המכרז הוא ל-166 אוטובוסים, שכולם יגיעו לישראל טיפין-טיפין עד סוף 2014.
זהו מכרז בינלאומי לאוטובוסים עירוניים שבו לא מוגדרים מראש היצרן, השלדה או המרכב. בינתיים נמצא המכרז בשלב ה-PQ (שלב ההצעות). משרד התחבורה יפקח על המכרז מול קרן ההצטיידות, בהתאם לנוהל עבודה חדש יחסית מחודש אפריל. המשרד הוא זה שיחליט מתי יסופקו האוטובוסים ולאחר שהחברות יציגו את יכולתן חהביא אוטובוסים הראויים לתחבורה הציבורית, שאוטובוסיהן אכן עומדים בתקינה ושהן מסוגלות לבצע תחזוקה לכל אורך חיי האוטובוס (15 שנים), יוחלט מי יהיו רשאים להשתתף במכרז. הליך התמחור ייעשה בפיקוח היועץ המשפטי של דן, רואה חשבון, משרד התחבורה ואגף החשב הכללי במשרד האוצר.
לאחר בחירת החברות ילווה משרד התחבורה את תהליך המכרז עד לאספקתם של האוטובוסים האמורים בהתאם לכללים. היום משתמשת ישראל בתקן האירופי "יורו", ומאשרת שימוש באוטובוסים בתקן "יורו 6". גם לא אירופים מייצרים את אותו תקן - הסינים, הטורקים ואחרים. בין היתר, יהיה על האוטובוסים שיירכשו לכלול מידע דיגיטלי, נראות של מספר הקו, מידע בתוך האוטובוס, כריזה, נגישות מלאה לבעלי מוגבלויות והלימה עם תחנות עגינה על המדרכות. כיום לא חייבות החברות להתקין רמפה הידראולית, משום שתקינת הרשויות המקומיות, הכפופות למשרד הפנים, אינה מחייבת מדרכות נגישות המותאמות לאותן רמפות.
במשרד התחבורה מבטיחים כי התעריפים לרכישת אוטובוסים יהיו זולים יותר מאשר היום, וכי יתרת הכסף תלך לרכישת עוד אוטובוסים.
הליך דומה אמור להתקיים גם באגד, ו
בהסכם הבא של דן צפוי משרד התחבורה לבטל את קרן ההצטיידות. במקומה, המפעיל יעשה מכרז, ואם יעמוד בכל הכללים ויביא את האוטובוסים - הוא יקבל את הכסף ממשרד התחבורה.
פתיחת השוק לתחרות
פתיחת שוק האוטובוסים לתחרות בידי משרד התחבורה תאפשר גם לייבא אוטובוסים לתחבורה ציבורית מחברות זרות, שיתחרו בשתי החברות הישראליות הוותיקות מרכבים והארגז.
בין היתר יתאפשר ייבוא של אוטובוסי חברת "סולאריס". האוטובוס, אותו תייבא ארצה קבוצת עפיפי, צפוי להגיע לישראל במרס 2014. קבוצת עפיפי, המפעילה תחבורה ציבורית בישראל, לא תהיה מפעילת התחבורה הציבורית היחידה שתייבא אוטובוסים ובין יתר החברות צפויה גם
חברת מטרופולין לייבא [אחת ממחזיקות השליטה במטרופולין, מכשירי תנועה, היא יבואנית 'מאן']. ייתכן כי למגוון צי האוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית יתוספו גם כאלה המופעלים במימן וגם בחשמל - דוגמת אחד האוטובוסים של חברת דן המונע כעת בחשמל בתור ניסוי.
כ"ץ: חסכנו מיליארד ש"ח
על המדינה יהיה לוודא שהשוק המקומי לא ייפגע קשה מדי באופן שיוביל לפיטורים המוניים וכי המפעלים הישראלים אכן יקבלו את ההגנה המובטחת בצורת 15% יתרון לאוטובוסים שמורכבים בארץ, וכן שהליכי התקינה יהיו כאלה שאינם מגמישים את הבטיחות כדי לאפשר כניסת חברות סיניות. שר התחבורה ישראל כ"ץ כתב בסוף השבוע את הדברים הבאים: "בשקט מתחת לרדאר מהפכה נוספת. הסתיים המונופול לאספקת אוטובוסים לתחבורה הציבורית ע״י שני מפעלים בישראל, ללא הליך תחרותי ובמחירים מופקעים במימון המדינה. במכרז הראשון לאספקת 100 אוטובוסים, שפורסם לאחר שינוי המדיניות, זכו אותם שני המפעלים במחיר נמוך ב-240 אלף ש״ח לכל אוטובוס ממה שקיבלו עד עכשיו ועדיין נשאר להם רווח. בשלוש השנים הקרובות צפויה הזמנה של 3,000 אוטובוסים חדשים. כפול ההפרש = 720 מיליון ש״ח, אותו תכננו הבעלים הפרטיים להעביר לכיסם כרווח אקסטרה על חשבון המדינה. עם התרחבות התחרות יגדל ההפרש ללמעלה ממיליארד שקלים, שיוקצו כולם לשיפור התחבורה הציבורית".