סגן ראש הממשלה ושר האוצר, סילבן שלום, החליט להאריך את תוקף הערבות לחברות תעופה ישראליות בגין סיכוני מלחמה וטרור כפתרון ביניים, עד ששוק הביטוח האווירי בעולם יתייצב. ללא ערבות זו, לא ניתן יהיה לאפשר טיסות מטוסים ישראלים.
חברת ענבל, חברה ממשלתית, המספקת ביטוח לחברות התעופה הישראליות, צפויה לקבל ערבות ממשלתית על סכום של עד 4 מיליארד דולר מהמדינה - אם תתקבל פנייתו של החשב הכללי לוועדת הכספים של הכנסת.
המשבר הנוכחי נובע מאירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב. חברות הביטוח, המבטחות את חברות התעופה בעולם הודעה על ביטול סעיף בפוליסה המכסה נזקי מלחמה, והחלפתו בסעיף חדש, המכסה נזקי מלחמה לצד ג' בגבולות כיסוי של 50 מיליון דולר בלבד. ממשלת ארה"ב ובעקבותיה ממשלות רבות אחרות, הודיעו כי אם לא ימצא פתרון להשבת גובה הכיסוי לסכום המקורי, לא תתאפשר תנועת מטוסים בשטחן.
ב-24 בספטמבר אישרה ועדת הכספים של הכנסת הענקת ערבות מדינית לחברת ענבל, בגין הנפקת פוליסות ביטוח לחבויות כלפי צד ג', לחברות התעופה בישראל. ענבל היא חברה בבעלות ממשלתית. הערבות ניתנה ל-30 יום.
למרבה הצער, קובע השר שלום, לא השתנו התנאים בשוק העולמי, ולא ניתן היום לרכוש ביטוח סיכוני מלחמה בתנאים סבירים. חברת AIG מנסה להוביל מהלך בו היא מציעה 2 שכבות של כיסוי נוספות, הראשונה של 100 מיליון דולר מעל הקיים היום, והשניה של 850 מיליון דולר נוספים. באל-על העריכו את העלות בתוספת של כ-6.4 מיליון דולר לשנה. גבול האחריות הזה הוא בלתי סביר לדעת חברות התעופה.
בהתאם לכך פנו אל-על, ארקיע, ישראייר וקא"ל הישראליות, לחברת ענבל, בבקשה להאריך את תוקף כתב הכיסוי הביטוחי, אשר אמור להסתיים היום בחצות (יום ד', 24.10.01). כתב הכיסוי נועד להשלים את סכום הכיסוי של הפוליסה הרגילה, לתנאים שקדמו ל-11 בספטמבר.
רשות שדות התעופה ביטחה את עצמה באמצעות שוק הביטוח הלונדוני, מאחריות כלפי צד ג', על נזקי מלחמה, בגבול אחריות של מיליארד דולר.
לאור כל זאת פנה שר האוצר לוועדת הכספים של הכנסת, וביקש להאריך את תוקף מתן הערבות שהוענקה לחברת ענבל. בנוסף ביקש לאפשר לחשב להאריך את התקופה על דעתו, במידה ולא ימצא פתרון הולם בעתיד הקרוב.