היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, הגיש לשר המשפטים יוסף (טומי) לפיד, תזכיר הצעת חוק - שנועד לאפשר ליועץ להעביר חלק מתפקידיו לגורמים אחרים במערכת המשפט, ובכך להפחית את העומס הגדול המוטל על שכמו של היועץ.
מהלך זה נדרש, נוכח העומס העצום התלוי על כתפי היועץ, דבר הגורם לעיכוב בתהליכי קבלת החלטות ומעמיד את היועץ במצב שבו נגרם, בעל כורחו, עינוי דין לחשודים ונאשמים רבים; וכן נזק כספי או אחר לגורמים שונים, בהליכים אזרחיים.
תזכיר הצעת החוק הובא לידיעתנו, והוא מתייחס לעשרות נושאים ותפקידים בהם מחזיק כיום היועץ. בעיקרון, קובע התזכיר, יוכל היועץ להאציל חלק ניכר מסמכויותיו, וזאת מבלי לוותר על סמכותו המקורית.
התזכיר כולל, בין היתר, את הסעיפים הבאים:
- מוצע לאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לאצול לפרקליט המדינה את סמכותו להסמיך תובעים; ההסמכה תיוותר בידי דרגים הבכירים ביותר, והסמכות תיאצל לפרקליט המדינה בלבד ולא לדרגים נוספים.
- לאור המגמה לאפשר גמישות בהפעלת סמכויות שהוקנו ליועץ המשפטי לממשלה, מוצע להרחיב את מעגל המוסמכים לעכב הליכים, ולכלול בו גם את פרקליט המדינה ואת המשנה לפרקליט המדינה. בנוסף, מוצע לאפשר אצילת סמכות עיכוב הליכים בעבירות על דיני תכנון, בנייה ומקרקעין למנהל היחידה העתידה לקום בזמן הקרוב בפרקליטות המדינה אשר תעסוק בנושאים אלה.
- האצלת סמכויות לפרקליט המדינה, למשנה לפרקליט המדינה ולפרקליט המחוז, בין היתר בנושאים הבאים: הגשת קובלנות על עובדי מדינה, העמדה לדין של נאשם שאושפז, קטינים, בקשות מעצר מעבר ל-30 יום, העמדה לדין בשל עבירות חוץ, סמכות ביטול הודעות תשלום קנס בעבירות מינהליות, כתבי אישום בשל עבירות של ביטחון המדינה, מעצר אדם בעבירת בגידה או ריגול.
תזכיר הצעת החוק גובש תוך תיאום עם שר המשפטים. המהלך נעשה בעיתוי זה, זמן קצר לפני פרישתו של רובינשטיין, מחד - מתוך כוונה להקל את העומס על היועץ הבא; ומאידך - כדי למנוע מצב שבו ייתקשה היועץ הבא להאציל חלק מסמכויותיו לאחרים.