|
נמל אשדוד. 13% מהגרעינים [צילום: דואר ישראל]
|
|
|
|
|
חברת נמלי ישראל נכסים ופיתוח מבקשת (19.4.15) מבית המשפט המחוזי לקבוע, כי היא רשאית לפרסם מכרז להפעלת הממגורות בנמל אשדוד, וכי אינה חייבת להעניק לחברת ממגורות אשדוד זכות סירוב ראשונה מכוח ההסכם שנחתם בין החברה לבין רשות הנמלים בשנת 1981.
בעתירה נאמר, כי במסגרת הסכם להקמה, הפעלה ותחזוקה של ממגורה לגרעינים בנמל אשדוד שנחתם ביולי 1981, החכירה רשות הנמלים לחברת ממגורות אשדוד (חברת-בת של ממגורות דגון בחיפה) את המקרקעין להקמת הממגורה, וזו התחייבה להקים ולהפעיל את הממגורה למשך 35 שנים. בהסכם נקבעה זכות קדימה מסוג זכות סירוב ראשונה, לפיה "במקרה והרשות תחליט שלא להפעיל את הממגורה בעצמה אחרי תום תקופת החוזה אלא תרצה להפעילה באמצעות אחר, תהיה לחברה זכות קדימה להפעלת הממגורה".
ואולם, נאמר בעתירה, הממונה על ההגבלים קבע, כי זכות שכזו נוגדת את חוק ההגבלים ועלולה לפגוע בצורה משמעותית בתחרות. נמלי ישראל אומרת, כי היא מבקשת לנהל מכרז תקין ושוויוני לאיתור מפעיל שיטול לידיו את הממגורות באוגוסט 2016, מועד סיום ההסכם עם ממגורות אשדוד. בשל החיוניות של שירות זה, אומרת החברה, יש למכרז המבוקש גם חשיבות ציבורית.
בעתירה נאמר, כי בשנת 2014 שונעו בממגורות שבנמל אשדוד 490,000 טון גרעינים - 13% מכלל הגרעינים שעברו בממגורות בנמלים. באותה שנה עברו 82% מהגרעינים שנפרקו בנמלי ישראל בממגורות שבחיפה ובאשדוד. טרם הוגשה תגובת ממגורות אשדוד.