חברת נת"ע ו
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בוחנות בימים אלה חלופה מדלגת לקו המכין (קו 1), שבחלק מן הנסיעות תעצור רק בכˉ15-10 תחנות עתירות נוסעים, ותקצר את משך הנסיעה.
הקו המכין (המקדים) הוא קו של
חברת דן בין פתח תקוה לתל אביב הנוסע לאורך המסלול בו עתידה לקום הרכבת הקלה ועושה שימוש באוטובוסים רבי-קיבולת.
ממצאים מסקר שנערך על-ידי החברות דאטאסנס ותסקיר ועובד בידי חברת עדליא בחודשים נובמבר-דצמבר 2014, כארבעה חודשים אחרי שהחל לפעול, מלמדים כי מדובר בקו עם מספר הנוסעים הרב ביותר - 33,000 ביום ב-327 נסיעות, שהם כמאה נוסעים בממוצע לכל נסיעה. הפעלתו גרמה לעלייה במספר הנוסעים בקווים 66 ו-166 ולירידה במספר המשתמשים בקווים 40, 42 ו-51. ביתר הקווים בגוש-דן אין שינוי משמעותי.
ברוב הפעמים, אין בקו 1 צפיפות קיצונית כפי שהייתה בקווים החופפים לו, דוגמת קו 51. כמו-כן, צפיפות הקווים החופפים לו בבת ים ירדה. עם זאת, גברה הצפיפות בקווי פתח תקוה החופפים לקו 1 חלקית ובפרט בקווים 66, 82 ו-166 הסובלים ממילא מצפיפות קיצונית.
הסקר מלמד כי ישנה שביעות רצון גורפת מהנסיעה בקו 1 בקרב הנוסעים הקיימים (למעלה מ-80%). קיימת שביעות רצון גבוהה גם ממכונות התיקוף והכרטוס וגם מזמני ההמתנה הקצרים.
משרד התחבורה עשה בקו 1 את כל השיפורים שהיה ניתן לבצע בקלות, דוגמת עלייה מהדלת האחורית וגם תכנון המסלול הוא מוצלח. אולם הרשויות המקומיות בהן נוסע הקו שמות מקלות בגלגלים בכל הקשור לסוגיות שעשויות לתרום להצלחת ההפעלה האופטימלית של הקו, בעיקר בנושא נתיבי תחבורה ציבורית.
בניגוד להבטחות, חלק מהתחנות - בפרט בדרום תל אביב וביפו - הן תחנות עמוד עם ספסל, שאינן מאפשרות תנאי המתנה מינימליים (עניין שלו אחראיות לרוב הרשויות המקומיות), ובמרבית התחנות אין שלטים דיגיטליים עם זמני הנסיעה (עניין עליו מופקד משרד התחבורה).
קו 1 הצליח לשפר את איכות הנסיעה (צפיפות) עבור המשתמשים הקיימים במערכת, אך כשל בהבאת נוסעים חדשים. מספר הנוסעים במערכת הקווים כמעט שלא השתנה, ובעלי הרכב הפרטי לא עברו לתחבורה ציבורית, למרות השיפור בתדירות הנסיעות. הסיבה לכך היא מהירות מסחרית נמוכה, שדומה למהירות של יתר קווי הנסיעה. כתוצאה מכך, הקו אינו קו מהיר כפי שתוכנן להיות במקור. הסיבה לכך היא שאין לו העדפה באמצעות הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים ויתרון ברמזורים. תורמים לכך גם סגירת מסלול התחבורה הציבורית בפתח תקוה ואי-הקצאת נתיב תחבורה ציבורית חלופי עד היום וכן היעדר אכיפה משטרתית ראויה על כך שבשאר נתיבי התחבורה הציבורית הנמצאים על מסלול הקו לא יסעו או יחנו כלי רכב פרטיים. בלי העדפה לאורך כל המסלול הקו ימשיך להיות איטי ולא אטרקטיבי עבור אוכלוסייה המחזיקה ברכב פרטי.