|
ממתינים ליצרן שני שיכנס לשוק [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ב', 6.7.15) את בקשת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, לדחות את הכניסה לתוקף של התקנות המחייבות התקנת משאבות לדלקנים אוניברסליים בתחנות הדלק ל-1 באפריל 2016. למרות זאת היו"ר כבל פתח את הדיון בביקורת קשה על בקשת הדחייה של משרד האנרגיה וכינה זאת "התנהלות מבישה". התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף בסוף השנה ולאפשר לפתוח לתחרות את התדלוק בדלקנים, לאחר שהוועדה אישרה את התקנות המסדירות זאת כבר לפני כארבע שנים.
במשרד האנרגיה ביקשו לדחות את היישום כדי לאפשר להכניס לשוק יצרן שני של התקני תדלוק אוניברסליים ולאפשר תחרות בין מתקיני ההתקנים. לדבריו ח"כ
איתן כבל, "בקשת הארכה ב-4 חודשים, תוך הבטחה שבעוד 4 חודשים הכל יהיה בסדר, זו התנהלות קלוקלת. זה מסוג הבקשות שאין ברירה אלא לקבל אותה, כי כל מעשה אחר הוא לא נכון, אבל אני מתכוון להיות פה בעוד 4 חודשים ולוודא שהדבר יוצא לדרך".
המטרה: לפתוח את התחרות בתחום תדלוק ציי הרכב
היו"ר כבל הזכיר כי מדובר ברפורמה שמקורה בהצעת חוק של ח"כ לשעבר שי חרמש, שנועדה להקל על ציי הרכב את המעבר בין חברות הדלק ולפתוח את התחרות בתחום התדלוק לציי רכב. מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הסביר החובה להפעיל משאבה אוניברסלית אחת הייתה אמורה להיכנס לתוקף בסוף השנה והחובה להפעיל 3 משאבות כאלה הייתה אמורה להיכנס לתוקף באמצע 2016. עם זאת אמר בר יוסף כי חברה אחת שיודעת לספק את המוצר כבר מוכנה (אורפק), אך יש חברה שנייה (רוזמן) שביקשה דחייה קצרה.
כבל ביקש לדעת מה יקרה אם גם בעוד 4 חודשים חברת רוזמן לא תהייה מוכנה, ובר יוסף השיב כי אז המשרד לא יבקש דחיות נוספות ויצא לדרך עם חברה אחת. היו"ר כבל הבהיר כי במקרה זה צריך המשרד לפקח על המחיר של אורפק, שתהייה מונופול. בר יוסף אישר כי במקרה של ספק אחד יהיה פיקוח מחירים.