|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דוח הסנגוריה הציבורית

תרגיל לשוני מונע מהאסירים את הגנת ביהמ"ש

בשלושה בתי כלא הוחלף "אגף ההפרדה" ב"אגף שמור" - וכך נמנע פיקוחו של ביהמ"ש על הנעשה בהם אסירים הלוקים בנפשם מוחזקים מסיבה זו באגפי ההפרדה
02/08/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות
כלא אופק. על סף הטירוף [צילום: שב"ס]

יום או לילה?
ב"אגף השגחה וענישה" בבית המעצר הדרים מוחזקים חולי נפש, למרות שידוע שהחזקתם בהפרדה עלולה להחמיר את מצבם. התאים צפופים מאוד, אינם ממוזגים ושורר בהם מחנק; לא חודר אור שמש ואין חלונות במסדרון או בתאים, עד כי כמה כלואים התלוננו, כי אינם יודעים אם יום או לילה.

בניגוד לחוק ולאמנה
חלק מהאסירים הקטינים בכלא אופק מוחזקים בתא המאסר במשך 23 שעות ביממה, ללא אפשרות לפעילות גופנית ממשית כלשהי, וללא אינטראקציה חברתית, מלבד עם חבריהם לתא, ואינם מפתחים את כישוריהם הלימודיים או החברתיים. הם ישנים, אוכלים ורואים טלוויזיה. למעשה, תנאי מאסרם דומים לאלו של אסירי ההפרדה - בניגוד לחוק ולאמנה הבינלאומית לזכויות הילד

בשורה של בתי כלא קיימים "אגפים שמורים" שהם למעשה "אגפי הפרדה" לכל דבר ועניין, אך בשל תרגיל לשוני זה של השב"ס - נמנעת מהכלואים בהם הביקורת השיפוטית המופעלת על-פי החוק על ההחזקה בהפרדה. כך מגלה (יום א', 3.8.15) הסנגוריה הציבורית, לצד שורה של ממצאים על תנאים קשים ביותר באגפי ההפרדה.

בכלא איילון קיים "אגף שמור", בו החום והמחנק קשים מנשוא. הסנגוריה הציבורית טוענת, שמדובר למעשה בעקיפה של החוק הנוגע להחזקת אסירים בהפרדה, ובראשו הביקורת השיפוטית על הפרדה זו, ובכך נפגעות הזכויות החוקתיות של האסירים. הסנגוריה מזכירה, כי עוד בשנת 2012 ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להורות לשב"ס להכין נוהל ברור לאגפים השמורים - אך זה לא נכתב עד עצם היום הזה.

מצב דומה קיים בבית המעצר הדרים, בו קיים "אגף השגחה וענישה" שבעבר נקרא "אגף ההפרדה". הסנגוריה קובעת: "מדובר באגף הפרדה לכל דבר ועניין, אך החזקת הכלואים בו נעשית ללא קיום התנאים ומנגנוני הבקרה שקבע המחוקק כתנאי להחזקת כלואים בתנאי הפרדה". בין היתר מוחזקים בו חולי נפש, למרות שידוע שהחזקתם בהפרדה עלולה להחמיר את מצבם. התאים צפופים מאוד, אינם ממוזגים ושורר בהם מחנק; לא חודר אור שמש ואין חלונות במסדרון או בתאים, עד כי כמה כלואים התלוננו, כי אינם יודעים אם יום או לילה. הסנגוריה דורשת לסגור מיד אגף זה.

בכלא השרון ביצע השב"ס את אותו תרגיל: הוא שינה את שמו של אגף ההפרדה ל"אגף שמור", אך התנאים לא השתפרו. להפך: נשללה מהאסירים ההגנה השיפוטית וביקורי המשפחות מתקיימים אחת לשבועיים במקום אחת לשבוע. השב"ס טען שהוא פועל בהתאם לפקודת האגף השמור, אך כאשר ביקשה הסנגוריה לראות פקודה זו - נענתה שהיא טרם אושרה.


מזרון דק ללא סדינים


בכלא הנשים נווה תרצה שוררים תנאים קשים במיוחד באגף ההפרדה: בחלק מהתאים יש מקקים, האריחים שבורים והקירות מתקלפים. אחד התאים היה קטן וצפוף, וכלל מיטת ברזל ועליה מזרון דק ללא סדינים. בתא המקלחת לא היה ראש מקלחת, והמים זרמו דרך חור בקיר. הרצפה והקירות היו מלוכלכים מאוד, ואשפה הייתה מפוזרת בכל מקום. הקירות באזור המקלחת היו מכוסים בחלודה והרצפה מלאת עובש. מיקומו של החלון הקטן הבודד שנמצא מעל המקלחת כמעט ואינו מאפשר כניסת אור יום לתא, באופן שמעצים את תחושת המחנק. בתא זה הוחזקה אסירה הזקוקה לטיפול רפואי.

לכלואות באגף ההפרדה לא ניתן טיפול סוציאלי מספק וראוי ושיחותיהן עם העובדת הסוציאלית נערכות דרך אשנב הדלת. לדעת הסניגוריה, זהו נוהג פסול, הפוגע בזכותן של הכלואות לפרטיות ומנוגד לכללי האתיקה ולהנחיות שירות בתי הסוהר. הסנגוריה דורשת לסגור לאלתר אגף זה, שלדבריה אינו מאפשר מחיה בכבוד, ואשר חלק מהאסירות מוחזקות בו רק בשל מצבן הנפשי - במקום לקבל טיפול רפואי הולם.

קטינים המוחזקים בהפרדה בכלא אופק במשך חודשים ארוכים התלוננו על שעמום שמביא אותם לסף אובדן השפיות. נער אחד הוחזק בהפרדה במשך חודש משום שלא נמצא מענה הולם לצרכיו הנפשיים, וזאת - אומרת הסנגוריה - בניגוד לפקודות השב"ס. קטין אחד שעל סף הפיגור הוחזק גם הוא בהפרדה, תוך התעלמות מהתרעותיה של העובדת הסוציאלית. החזקת הנערים בתנאים כאלו, טוענת הסנגוריה, עומדת בניגוד לחוק ולאמנה הבינלאומית לזכויות הילד.

חלק מהאסירים בכלא אופק מוחזקים בתא המאסר במשך 23 שעות ביממה, ללא אפשרות לפעילות גופנית ממשית כלשהי, וללא אינטראקציה חברתית, מלבד עם חבריהם לתא, ואינם מפתחים את כישוריהם הלימודיים או החברתיים. הם ישנים, אוכלים ורואים טלוויזיה. למעשה, תנאי מאסרם דומים לאלו של אסירי ההפרדה - בניגוד לחוק ולאמנה הבינלאומית לזכויות הילד.


עובדים סוציאליים ללא הכשרה


במאי 2012 קבעה הכנסת בחקיקה ראשית, שיש להעניק לאסירים פעילויות שיקום, חינוך ופנאי. שלוש שנים מאוחר יותר, הוראות אלו אינן מיושמות. ב-12 בתי כלא שמעו נציגי הסניגריה תלונות בנוגע לאיכות הטיפול הסוציאלי ולמחסור בכוח אדם ובמסגרות טיפול ושיקום לכלואים; בשישה עלו תלונות על מדיניות של אי-מתן שירותי שיקום, חינוך ואף לא טיפול סוציאלי לכלואים ביטחוניים; בחמישה עלו תלונות על העדר תוכניות חינוך, טיפול ושיקום לדוברי שפות זרות; ובתריסר התגלו ליקויים הנוגעים למסגרות החינוך, התעסוקה והפנאי.

בכלא חרמון, המוגדר כבית סוהר שיקומי, מאוישות המחלקות הטיפוליות בעיקר על-ידי עובדים סוציאליים שרובם חסרי הכשרה, מומחיות או ניסיון בתחום הטיפולי בו הם עוסקים, למעט הכשרה בסיסית שקיבלו מהשב"ס בתחום הרלוונטי. בבית המעצר אבו כביר נעשה האבחון הנפשי הראשוני בסופי שבוע בידי חובש, וזאת למרות שעצורים זקוקים יותר מאסירים לאבחון וטיפול נפשי מיידיים.

הסנגוריה הציבורית גם מותחת ביקורת על המדיניות שלא להעניק תמיכה סוציאלית ושיקום לאסירים ביטחוניים המעוניינים בכך, ולטענתה מדובר בהפרה של החוק. עוד נמצא, כי אין תוכניות חינוך, טיפול ושיקום לכלואים שאינם דוברי עברית (למשל: דוברי ערבית, רוסית ואמהרית), וזאת למרות שבתי המשפט כבר פסקו שאין להשלים עם מחסום של שפה בדרך לשילוב אסיר בקבוצה טיפולית.

תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר בשנים 2014-2013 / דוח
ממצאים חמורים על מצבם של הכלואים ב-27 מתקני כליאה בהם ביקרו נציגי הסניגוריה הציבורית בשנים 2014-2013, כולל הפרה של הוראות חוק ומניעת זכויות חוקתיות

תאריך:  02/08/2015   |   עודכן:  02/08/2015
איתמר לוין
+ברוכים הבאים לעולם השלישי
10:23 02/08/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כבר קרוב לעשור שהסנגוריה הציבורית מצביעה על תנאי כליאה מחפירים ובלתי חוקיים - ולאיש זה לא מזיז. בג"ץ והמחוקק חייבים להיכנס לתמונה ולהכריח את השב"ס להעניק לאסירים זכויות אדם מינימליות
פרנקו. נושא באחריות [צילום: פלאש 90]
דנינו. גם לו יש חלק [צילום: פלאש 90]
+אסירים נכבלים למיטות בצורה בלתי חוקית
04:05 02/08/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תלונות על שימוש בכבילה בכל ארבעת הגפיים למטרות ענישה  ▪  האסירים ב-17 בתי כלא התלוננו על מחסור בציוד אישי ובסיסי  ▪  רופאה אחת לכל האסירים בכלא איילון
(כלא שיטה. אין תנורים)
+שטח המחיה הממוצע לאסיר: 3 מ"ר בלבד
04:04 02/08/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
התקנות קובעות מינימום של 4.5 מ"ר, הממוצע בעולם המערבי הוא 8.8 מ"ר  ▪  הזנחה תברואתית מסכנת את בריאותם של האסירים  ▪  בעשרה בתי כלא יש "שירותי כריעה"
(אבו כביר. שוכבים על הרצפה [צילום: פלאש 90])
+תנאים בלתי אנושיים בבתי הכלא;
השב"ס מפר חוק בצורה שיטתית
04:01 02/08/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השב"ס מצא דרך לעקוף את הביקורת השיפוטית על החזקת אסירים בהפרדה: המציא "אגף שמור"  ▪  תנאי מחיה קשים ביותר, כבילה בלתי מידתית, מפגעים של מקקים וזוהמה  ▪  השב"ס: הדוח אינו מקצועי וחוטא לתפקידו
כלא איילון. חום ומחנק [צילום: ברכה בן-ישי]
מעשיהו. אין מזגנים [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרגיל לשוני מונע מהאסירים את הגנת ביהמ"ש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
douglas
2/08/15 06:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
התנאים בבתי הכלא בישראל קשים ובמקרים מסוימים בלתי אנושיים, ואף ניכר שקיימת מדיניות מכוונת של שירות בתי הסוהר לעבור על החוק והתקנות. כך עולה (יום א', 2.8.15) מדוח הסנגוריה הציבורית על ביקורי נציגיה ב-27 מתקני כליאה בשנים 2014-2013. לדברי הסנגוריה, אין המדובר בבעיות או בכשלים נקודתיים ומקומיים אלא בבעיה כלל-ארצית, המביאה לפגיעה יומיומית בזכויותיהם הבסיסיות של עצורים ואסירים רבים, ולפגיעה בכבודם כבני אדם.
02/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
החלטת המועצה לזכויות האדם של האו"ם ביום שישי, לאמץ את דוח ועדת הבדיקה בנושא מבצע צוק איתן, הייתה צפויה, לא פחות מגזרי הדין של בתי המשפט בתקופת שלטון הטרור הסטליניסטי, שנקבעו עוד בטרם התיישבו הנאשמים במקומם. שם גם הייתה ההצגה מושלמת, שכן הנאשמים-המעונים הודו וחתמו על כל כתב אישום שהוגש להם.
06/07/2015  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
בימים אלה התפרסם דוח ועדת החקירה, שמינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם לגבי מבצע צוק איתן. כצפוי, הדוח מותח ביקורת על ישראל ומוצא כי בלחימתה הפרה את דיני המלחמה וכי קיים אף חשש לביצוע פשעי מלחמה. הדוח מבקר אף את חמאס וארגונים חמושים אחרים בעזה ומעלה לגביהם חשש דומה. לשון הדוח זהירה יחסית לדוחות קודמים (כמו דוח גולדסטון שהתייחס למבצע "עופרת יצוקה"). עם זאת, גם דוח זה הוא ביקורתי מאוד, ואף בו באו לידי ביטוי מובהק היעדר התייחסות למציאות הלחימתית והסקת מסקנות על בסיס קביעות מפוקפקות מבחינה עובדתית ומשפטית.1 התנהלות זו היא בעייתית כמובן לישראל, אשר תמצא את עצמה חשופה לביקורת ציבורית ואולי אף להליכים משפטיים, בהתבסס על הקביעות שבדוח.2 אך הדוח בעייתי גם לכל מדינה אחרת, הנלחמת בשטחים מאוכלסים נגד אויב שאינו מבחין את עצמו מן האוכלוסייה האזרחית.
נתונים קשים על תקריות אנטישמיות בעולם נחשפו (יום ג', 23.6.15) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה הזהיר כי "בחלק ממדינות אירופה ובקמפוסים בארה"ב ניכר גידול מדאיג בתופעות אנטישמיות ודה-לגיטימציה למדינת ישראל. יסוד הדה-לגיטימציה לישראל הוא באנטישמיות. יש גידול בתקריות אנטישמיות ובהסתה, ושבענו מהצהרות ומהבטחות של ממשלות".
23/06/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
פרסום דוח ועדת זכויות האדם של האו"ם הוא עוד חוליה בשרשרת ארוכה של מהלכים האמורים לפגוע במעמדה של ישראל בעולם ולהפוך אותה למצורעת. לפני שנתייחס לאחדות מן הנקודות הנראות לי כחשובות, מספר הבהרות. ראשית, צה"ל אינו ארגון טרור. הוא פועל על-פי הנחיות הדרג המדיני כיאה במשטר דמוקרטי. לפי מיטב ידיעתי, צה"ל לא ביצע פשעי מלחמה כמתואר בדוחות השונים. במבצע צוק איתן הצבא פעל על-פי החלטות הדרג המדיני הן מבחינת עוצמת האש, והן מבחינת שימוש באמצעי הלחימה. אין כל אפשרות לקבוע אם צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. כן ניתן לקבוע בוודאות מלאה שצה"ל אינו נוהג בפחות מוסריות מכל צבא מערבי אחר, ודאי לא צבאות המעצמות הגדולות, כולל ארה"ב בעירק או רוסיה באוקראינה לדוגמה.
23/06/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
ביקורת לאכיפת זכויות אדם חוקתיות  /  עידן יוסף
נשיאת העליון בקנדה: סכנה לשמירת כבוד האדם  /  איתמר לוין
ברק: להרחיב ההגנה על הקניין  /  איתמר לוין
ייצוא של הכפשות  /  ישראל רוזנבלט
שפת זכויות האדם?  /  ד"ר רון בריימן
כאשר ההפליה מסתתרת  /  השופט סלים ג'ובראן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il