|
פרופ' נחום ביגר [צילום: מרכז אקדמי כרמל ]
|
|
|
|
|
"יש ללמד כלכלה נבונה כבר בבתי הספר היסודיים. למרות דף ההנחיות של משרד החינוך שבו פורטה בהרחבה חשיבות החינוך הפיננסי, הרי שבפועל בתי ספר יסודיים מעדיפים להלעיט את תלמידיהם במה שנתפס כמקצועות "סקסיים", ובמיוחד תחום המדעים, כגון רובוטיקה, אסטרו פיסיקה, ביוטכנולוגיה. השאלה מהי ריבית, ריבית פשוטה מבלי להיכנס לאבחנות השונות בסוגי הריביות, נותרת ללא מענה" - כך אומר (יום ב', 10.8.15) נשיא המרכז האקדמי כרמל פרופ' נחום, לקראת פתיחת שנה"ל הקרובה.
לדברי פרופ' ביגר, "בבתי הספר התיכוניים נתפס משום מה תחום הלימוד הפיננסי כפחות ערך לעומת לימודי פיסיקה 4 יחידות, או מחשבים 5 יחידות. לימודי "כלכלה" הם יותר מפלטו של התלמיד הבינוני ומטה. וזאת מבלי לרמוז כלל לרמת הלימודים בתחום שהיא ירודה ממילא. אולם קיים פער בין הסטיגמה שנוצרה ללימודי כלכלה בתיכון לעומת הביקוש לתחום זה במוסדות להשכלה גבוהה. "מנהל עסקים", "תעשיה וניהול", "כלכלה" ועוד".
להכיר את כללי הכלכלה הבסיסית
לדעת פרופ' ביגר, תוכנית שתכשיר תלמידים להכיר את הכלכלה הבסיסית, הן הכלכלה הביתית ברמת המיקרו והן כלכלת מדינה ברמת מקרו יכולה להיות אטרקטיבית לצד הקניית מושגי יסוד.
"ישלמד את התלמידים בבתי הספר היסודיים כלכלה בכלים האהובים עליהם בגיל בו הם נמצאים. לימוד תוך משחק והדמיית מצבים שונים, משחק תוך הצורך בקבלת החלטות, משחק כיחידים וכקבוצות, יצירת עניין, ולא התבססות על שינון משעמם של מושגים שלרוב נותרים מופשטים גם אם התלמיד יודע לדקלמם היטב. יצירת עניין ואתגר לבטח לא יותירו תלמידים אדישים. הם ימשיכו במשחקים דומים בינם לבין עצמם".
עוד מציין פרופ' ביגר כי "כדי שמהלך כזה יתממש, על מנהלי בתי הספר היסודיים להכיר בחשיבות החינוך הפיננסי, לשתף את הורי התלמידים בצורך להקנות לילדיהם הבנה בסיסית בכל הקשור לכלכלה נבונה, ליצור עניין בקרב המורים להתגייס למען מטרה זו ולבסוף להביא לתלמידים כלים נכונים שיצרו רצון ללמוד, להתנסות ובסופו של דבר להפנים את שלמדו".