תדהמה באגד. ללא שימוע, באמצעות מסרונים שנשלחו לכל חברי ועד העובדים, הודיעה להם ההסתדרות הכללית השבוע על הדחתם מתפקידם. מדובר בהליך תמוה בו גוף ממונה מפרק גוף נבחר.
הכל החל באוגוסט 2014. עובדי אגד בחרו ועד עובדים חדש. כחודש בלבד לאחר שנכנס הוועד לתפקידו, הוא נדרש לכבד תוכנית התייעלות בסך 100 מיליון שקלים, בעידודם של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושל יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי.
בינואר השנה נחתם הסכם הבנות שעתיד היה לשפר את שכרם ותנאיהם של עובדי אגד, למרות זאת, מאז ועד היום לא נחתם הסכם קיבוצי. אולם שביתה מצד שכירי אגד בוששה מלהגיע. הסיבה לכך הייתה ההסתדרות, אשר כפתה על הוועד הארצי החדש להגמיש את דרישותיו ולהגיע להבנות מול הנהלת אגד. זאת לאחר שהסכם קודם, אשר נחתם ב-2006 מול הוועד הקודם, נפתח שוב ושוב, לרוב לרעת עובדי אגד, בעיקר בשל התנהלות הוועד הקודם בראשות חיים תמם.
אי-חתימת ההסכם הקיבוצי יצרה מורת-רוח כנגד ועד העובדים החדש בקרב העובדים, שלא ידעו כי בסחבת ובהשתהות גם להסתדרות ולמתנגדי הוועד הנוכחי יש חלק משמעותי. הזעם התגבר כאשר נודע לעובדים שבחברת-הבת
אגד תעבורה, שעובדיה מאוגדים בכוח לעובדים ומשלמים 38 שקלים בחודש, הגיעו לאחרונה להסכם קיבוצי מול המדינה. אולם עובדי אגד, המשלמים 138 שקלים בחודש טרם הגיעו להסכם קיבוצי.
נהגים באגד טענו בפני News1 כי אופן התנהלות ההסתדרות נובע משום שגם סגל ההנהלה באגד מאוגד בהסתדרות, וכי גם אנשיו משלמים מס להסתדרות. לדבריהם, נוהגת ההסתדרות בוועד הפרד ומשול, נוטלת לידיה את כל הסמכויות ולאחר שכשלה פועלת בשיטת הפרד ומשול כדי להביא לסילוק הוועד הנבחר באמצעות בחירות חדשות באגד ולהכניס תחתיו ועד שיישא חן גם להנהלה וממילא גם להסתדרות. בחירת ועד כלבבה תאפשר להסתדרות להגיע להסכם קיבוצי שבו יהיו יותר הישגים להנהלת אגד.
בעקבות התנהלות זו של ההסתדרות החלה תסיסה בקרב עובדים באגד המבקשים לעזוב את הסתדרות ולפנות לארגון יציג אחר שלא יהיה שבוי, כלשונם, בידי ההנהלה.
מנגד, במכתב ששלח (21.9.15) יו"ר איגוד עובדי התעבורה בהסתדרות, אבי אדרי, לחברי מועצת העובדים הארצית - ועד עובדי אגד, הוא פירט את עמדת ההסתדרות בסוגיה (ציטוט):
הנדון: הודעה על סיום כהונת מוסדות מועצת העובדים באגד
1. כפי שידוע לכלל עובדי האגודה, ובוודאי למי שמכהן בה כנציג נבחר של עובדים, התקופה הנוכחית הינה תקופה מאתגרת במיוחד לעובדים ולנציגות העובדים, במסגרתה נדרשת נציגות העובדים להביא להשלמה ולחתימה של הסכם קיבוצי ביחס לתוכנית התייעלות 2014, לקיים משא-ומתן כללי בדבר כל ההסכמים הקיבוציים המסתיימים ביום 31.12.2015, ולעמוד בפני תוכניות התייעלות שונות אשר האגודה תבקש לקיים במהלך השנים הקרובות. הכל, כמובן, בשיתוף פעולה הדוק, בגיבוי, ותחת חסות והכוונת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.
2. ברור מאליו כי לצורך שמירת זכויות העובדים והשגת מטרות נציגות העובדים בתקופות שכאלה נדרשים העובדים, ונציגי העובדים בראשם, להיות מאוחדים ואיתנים בעמדותיהם ובמעשיהם.
3. אלא שלצערנו, במהלך תקופת החודשים האחרונים פנו עובדים (חברי ועדים ואחרים) אל איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות וביקשו להביא בפנינו כי לתחושתם הסכסוכים הרבים הקיימים מונעים מוועדי העובדים השונים להמשיך ולמלא את תפקידם כראוי.
4. לפי הנמסר לנו, סכסוכים אלה גרמו למערכות יחסים עכורות מאוד בין חברים שונים בוועדי העובדים לבין חברים אחרים עד כדי היעדר יכולת לעבוד במשותף למען שמירת זכויות העובדים והגשת תלונות הדדיות (בכתב ובעל-פה) בנושאים שונים על-ידי חברי ועדים כנגד חברי ועד אחרים. סכסוכים אלה אף הביאו להדחות של חברי ועדים מתפקידם, למתן פומבי (בפני חברי האגודה ובפני עובדים) לוויכוחים חריפים בין חלק מחברי הוועדים לבין אחרים, להפרה של הנחיית האיגוד המקצועי, ולאי-כיבוד החלטות שונות של וועדים. לפי הנמסר לנו שיאם של סכסוכים אלה הינו בהתנהלות העולה לכאורה כדי אלימות מילולית וכתובה בין מי מחברי ועד העובדים לבין אחרים.
5. לא למותר לציין כי בהתנהלות זו של וועדי העובדים יש כדי לפגוע ולהחליש את כוחו ואחדותו של ועד העובדים הן בפני העובדים והן בפני הנהלת האגודה, ולטעמנו אין חולק כי מצב הדברים השורר כיום בוועדי העובדים השונים של אגד אינו מאפשר את היציבות השלטונית הנדרשת בתקופה זו, וכי כך לא יהיה ניתן לעמוד בהצלחה בפני האתגרים השונים הצפויים במהלך החודשים הקרובים.
6. במהלך הימים האחרונים, וככל הנראה כביטוי לאמור לעיל, הונחו בפני איגוד עובדי התחבורה מכתבי התפטרות של למעלה מ-50% מחברי מועצת העובדים הארצית. עובדה זו, יחד עם כל האמור לעיל, מובילה למסקנה בלתי נמנעת ולפיה במצב העניינים הנוכחי, נפגע כושרו של וועד העובדים להמשיך ולתפקד ולהשיג את יעדיו, דבר המהווה פגיעה חמורה באינטרסים של כלל העובדים. לפיכך אין מנוס אלא להודיע על הפסקת כהונת המועצה הנוכחית ויציאה לבחירות כלליות חדשות לאלתר.
7. לפיכך, בהתאם לסמכות הקיימת לאיגוד המקצועי על-פי הוראות פרק 4 סימן ה' לתקנון וועדי עובדים, בסעיף 1(א), הריני להודיע בזאת על קבלת הודעות ההתפטרות אשר הוגשו על-ידי חברי מועצת העובדים הארצית, על הפסקת כהונת מועצת העובדים הארצית על כל מוסדותיה - וועד העובדים הארצי, שלושת מועצות העובדים האזוריות, שלושת וועדי העובדים האזוריים, וכל הוועדות השונות המורכבות מנציגים אלה, ועל עריכת בחירות חדשות למועצות ולוועדי העובדים באגודה.
8. עד לקיום בחירות כאמור, הריני להודיע על מינויו של עו"ד רועי בליטנטל, ממונה חטיבה ארצית באיגוד התחבורה, כממלא-מקום זמני של נציגות העובדים, על כל המשתמע מבחינת סמכויות ותפקידי המועצה.
9. לאור האמור, החל מרגע הודעה זו, ועד להודעה חדשה, אין לעשות שום שימוש ו/או העברות ו/או משיכות ו/או תשלומים מכספים ו/או מחשבונות בנק של וועדי העובדים האזוריים והארצי.