המשבר המתמשך ב
סופרבוס והפגיעה בנוסעים. ועדת המשנה לתחבורה ציבורית קיימה (יום ג', 22.12.15) דיון בנושא ממנו נעדרו יו"ר החברה
אלי בליליוס והמנכ"ל איל וקס. מנהל השיווק של החברה, עופר תג'ר, הסביר כי הם הודיעו שלא יגיעו "בהמשך לייעוץ משפטי שקיבלו". היו"ר
דב חנין הגיב בחריפות: "לא שמעתי מעולם חוצפה כזו שהם לא יכולים להגיע בגלל בעיה משפטית. עמדתם בלתי מתקבלת על הדעת. הכנסת היא ביטוי של ריבונות מדינת ישראל והחברות הן לא מעל המדינה ולא מעל הכנסת".
נציגת
משרד התחבורה, נעה אבירם, ציינה כי לא נעשו הקלות כלשהן לסופרבוס והבהירה כי החברה מחויבת לתנאי הרישיון שלה ולספק את אותה רמת שירות. היו"ר חנין הזכיר כי בעקבות הדיון פנתה הוועדה למשרדי התחבורה והכלכלה ואף לשר התחבורה, אך טרם קיבלה תשובות בעניין מעמד הנהגים ולמרות זאת התכנסה בשל דחיפות הטיפול במשבר בסופרבוס.
ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, "תחבורה בדרך שלנו", קורא להפסקת הפגיעה הישירה בנוסעי התחבורה הציבורית, על-ידי שימוש בלתי מידתי בזכות השביתה של נהגי החברה. הארגון מבקש מהצדדים לגשת להליך בוררות באופן מיידי בהיעדר הסכמה בין הצדדים. בתחבורה בדרך שלנו מתריעים כי הרעת שירות חמורה, כשבוע לפני יישום רפורמת התעריפים, נעדרת כל היגיון בריא ואף לגיטימציה ציבורית, על-אף תחושותיהם המובנות של הנהגים בהיעדר הסכמה על ועד מוכר.
מנכ"ל הארגון איתי חיים קורא לשר התחבורה לקדם מהלך שבו תיושם בוררות חובה בתחבורה הציבורית ולבחון במקביל הכרה במקצוע נהג תחבורה ציבורית כענף משקי. חיים: "זהו אבסורד הזועק לשמיים, כאשר המדינה, באמצעות משרדי התחבורה, הכלכלה והאוצר, מסירה מצד אחד אחריות למצב זה בשל היעדר יחסי עובד-מעביד של נהגי המפעילות מולה, ומנגד מנהלת מערכת ניהולית-ריכוזית, שבה המפעילים אינם עצמאיים לחלוטין, אלא משמשים מעין קבלני-משנה של משרד התחבורה בסוגיות רבות ומאלצת את ציבור הנוסעים למצוא בה כתובת, לרוב לא יעילה. מי יפצה את הנוסעים שרכשו כרטיסי נסיעה תקופתיים על נסיעות שלא התבצעו? האם אי-הוצאת נסיעה בשל מצוקת נהגים או השבתה אינה עילה לפיצוי? זו עוולה צרכנית".
הנהג עופר בוטל אף סיפר על מקרים בהם נהגים נדרשו לעלות על אוטובוסים לא תקינים מסין, בין היתר עם תקלות בבלמים, ומי שסירב פוטר. היו"ר חנין דרש התייחסות משרד התחבורה לעניין ונציגת המשרד אבירם, אמרה כי הנושא אינו מוכר הטענות לא הגיעו למשרד וככל שיגיעו טענות כאלה הן תיבדקנה. היו"ר חנין קרא לרכז ולהעביר את הדברים במהירות למשרד התחבורה, וקרא למשרד לטפל בעניין בדחיפות בטח בכל הקשור לבטיחות.
רכז ענף תחבורה ב"כוח לעובדים", אסף בונדי, סיפר כי נוסעים רבים מתלוננים על שיבושים וביקש את התערבות הוועדה. התנהלות ההנהלה בוטה, נוגדת את החוק ואף עבריינית", אמר. הוא הוסיף כי ההנהלה פועלת לפגוע בהתארגנות העובדים, פוגעת בסידורי עבודה של נהגים שהצטרפו לכוח לעובדים ומסייעת להסתדרות להיכנס לארגון. "תמוה שהנהלת החברה לא מוצאת לנכון להגיע לוועדה ולתת תשובות", אמר. נציג הוועד, שובש הארון, סיפר כי שכר הבסיס של הנהגים היום זעום ועומד על 4,500 שקל בחודש והשכר לשעה בפועל הוא 25 שקלים. נהג נוסף, אבי יעקב, סיפר כי ההסתדרות ניסתה להיכנס לפני 5 שנים לארגון ולא הצליחה בגלל התנגדות ההנהלה. "הפלא ופלא, עכשיו ההנהלה רוצה אותם ונותנת להם משאבים לגייס עובדים", אמר. בונדי הוסיף כי "עו"ד
שי תקן שייצג את ההסתדרות ב-2010 מייצג היום את הנהלת החברה ומסייע לה לשבור את ההתארגנות, או להתארגן בהסתדרות, וניגוד העניינים זועק לשמיים".
נציג סופרבוס תג'ר התייחס לטענות ואמר כי הן חסרות שחר. לדבריו, "החברה פועלת רק לפי חוק ותשב עם הוועד שיוכר כחוקי ויבטא את כלל העובדים. אין מטעמנו העדפה, מי שיחליט איזה ועד יהיה בחברה הם אך ורק העובדים", אמר. חנין בירך על הדברים ודרש ממשרד הכלכלה להתחיל בהקדם מהלך של בדיקת מי הארגון היציג בארגון ולדווח לוועדה על תחילת התהליך והתקדמותו. נציג משרד הכלכלה, אברהים כילאני, אמר כי בעבר היה ניסיון תיווך בין הצדדים שכשל, והוסיף כי אם תוגש תלונה על התערבות המעסיק בהתארגנות היא תיבדק. הוא הזכיר כי התערבות שכזו היא עבירה פלילית.
היו"ר חנין סיכם ואמר כי מהדברים שעלו בוועדה נראה לכאורה שההנהלה עושה הפרד ומשול בין העובדים. הוא הוסיף כי יפנה ליו"ר ההסתדרות בעניין, כדי למנוע מצב שהיא תהייה מעורבת במניעת התארגנות שכבר החלה.
עוד אמר ח"כ חנין כי נושא השירות לאזרח הוא קריטי, אם יש צמצום בשירות אנחנו רוצים לדעת מזה - זה בניגוד לתנאי הרישיון. עוד קרא ח"כ חנין למשרד התחבורה לבחון את שעות העבודה ולדאוג לכך שהן תהיינה סבירות ושנהגים לא יעבדו פחות מדי וגם לא יותר מדי. הוא אף ציין כי יפנה למנכ"ל משרד התחבורה
עוזי יצחקי בבקשה להקדים את הפגישה שזימן בין נציגי החברה לעובדים.