ועדת הכלכלה שבה (יום ב', 26.1.16) לעסוק בזמני ההמתנה הממושכים למחני הנהיגה המעשיים (טסטים). הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת
מאיר כהן (יש עתיד) ועבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת), זאת לאחר שלפני כחצי שנה קיימה הוועדה דיון בנושא, אז דרש היו"ר
איתן כבל מ
משרד התחבורה לקבוע שזמן ההמתנה בין טסט לטסט לא יעלה על 60 יום. ח"כ כהן ציין כי למרות אותו דיון חברי הכנסת ממשיכים לקבל עשרות פניות של תלמידים בנושא הזה.
כהן אף מתח ביקורת על ההפרטה ואמר כי "אפשר היה לעצור את זה, אנחנו מפריטים את עצמנו לדעת ובכל מקום שבו הייתה הפרטה האיכות ירדה". הוא הוסיף כי גם אם נפלה החלטה של שר התחבורה ללכת להפרטה, אין צורך להחזיק את הילדים כבני ערובה. "צריך לזמן את השר שייתן הסברים", אמר. ח"כ אבו מערוף הוסיף כי תוספת של 20 בוחנים יכולה לפתור את הבעיה. הוא התייחס להפרטה ואמר שמדובר אולי אפילו ב'דיל', שמי שיזכה במכרז ירוויח 30 מיליון שקל בשנה. ח"כ
חמד עמאר היה בוטה אף יותר ואמר: "אני בטוח שמשרד התחבורה יודע כבר מי ירוויח מזה, ואני יודע שאני אומר דברים קשים". הוא הוסיף כי אף מדינה בעולם לא הפריטה את הטסטים, ואמר כי "בכירים לשעבר במשרד התחבורה כבר תופרים חליפות וזה מאוד מדאיג".
ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) הזכיר כי הוועדה דרשה לתקן את התקנה הנוגעת לזמני ההמתנה בין בחינה לבחינה, וביקש לדעת האם הדבר בוצע. גם הוא מתח ביקורת קשה על משרד התחבורה ותהה: "נלחמתי במשך 10 שנים כדי להגיע לכנסת ואני מגיע לכאן כדי שתעשו מאתנו צחוק". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף כי טסטרים לפעמים מגיעים ל-16 טסטים ביום ולעיתים מקדישים רק 5 דקות לטסט. לדבריו הדבר חמור. "אם מכשילים תלמיד מוכן זה חמור, ואם מעבירים תלמיד לא מוכן זה חמור עוד יותר", אמר. ח"כ
מיקי לוי סיפר כי לימד נהיגה במשך 3 שנים, כשהיה סטודנט, ואמר כי המדינה מענה את הצעירים. לדבריו, אפשר לגייס בוחנים שפרשו לתקופה קצרה שתקל על העומס.
סגן מנהל אגף הרישוי ונציג הבוחנים במשרד התחבורה, חנן אהרון, אמר כי הבוחנים גילו אחריות ולא נקטו בצעדים ארגוניים נגד ההנהלה הכוחנית, למרות שהנהלת המשרד סימנה את ההפרטה ועושה הכל בסתר. "יש כבר גורמים מבחוץ שפנו לעובדים שלנו ושאלו אם הם מוכנים לעבוד איתם, ולא ברור איך הם כבר יודעים מה כוח האדם הנדרש", אמר. יו"ר מועצת התלמידים, אליאב בטיטו, אמר כי שר התחבורה מסרב להיפגש עם נציגי הנוער כבר 6 שנים. הוא הוסיף כי לא יכול להיות שהתלמידים מחכים 3-6 חודשים לטסט ואמר: "פנינו לח"כ יפעת שאשא ביטון, ממפלגתו של שר האוצר, ויש כסף אז מה הבעיה של שר התחבורה להעסיק בוחנים נוספים". יו"ר האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה, עירית זינגר, אמרה כי היא "שמחה שהצעירים מצאו את הכסף שאנחנו מחפשים כל כך הרבה שנים".
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (
המחנה הציוני) אמרה כי אחד מכל 36 ילדים עד גיל 9 יפצע כהולך רגל. לדבריה, הבטיחות בדרכים נשענת על הכתפיים של 130 הבוחנים וצריך לחשוב גם מה אנחנו דורשים מהם. "הם מבצעים 14 טסטים ביום ותחשבו איך הם מגיעים אליהם", אמרה.
סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד עשה עבודת מטה ומצא כי בהולנד ובגרמניה הטסטים הופרטו. הוא הוסיף כי היום אין אחידות בטסטים. ח"כ נחמיאס ורבין העירה כי משרד התחבורה הוא הקובע ואם זאת הבעיה הוא יכול לייצר קריטריונים. פלור הוסיף כי השר החליט ללכת למיקור חוץ, שישפר את רמת הבחינה, את רמת ההוראה ואת זמינות הבחינות. "נוכח לפקח על מבחני הנהיגה שהיום לא מבוצעים עמו שהיינו רוצים ולא נוותר על ההיבט הבטיחותי במכרז", אמר. ח"כ עמאר הגיב על כך ואמר: "זה הכל סיפורים". נחמיאס-ורבין הוסיפה: "אתם משתמשים בהפרטה כדי לא לטפל בבעיה".
היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוא לא מתכוון להרים ידיים בעניין ההפרטה וכי הוא מקווה שתימצא הדרך לטפל בנושא. עד אז הוא דרש תשובה ברורה בכל הנוגע לקיצור זמני ההמתנה לטסטים. "גם ההפרטה לא תקרה בזמן הקרוב וצריך למצוא פתרון עכשיו, לקצר תורים ולתת שירות הרבה יותר טוב לצעירים", אמר. הוא הוסיף כי הבוחנים יתגייסו לעניין בצורה מושכלת, כדי לא לייצר עומס מוגזם עליהם, ותבע ממשרד התחבורה להחזיר בוחנים שפרשו לעבודה לתקופה קצרה של לפחות חצי שנה. "שר עם תודעת שירות מאוד גבוהה לא יכול לתת לזה יד, לא יכול להיות שחצי שנה חלפה מהדיון הקודם ושום דבר לא קרה", סיכם כבל בזעם.