שר התחבורה ישראל כ"ץ מניח אקדח טעון על שולחנה של הכנסת ומודיע כי אם לא תאשר בקריאה ראשונה את הצעת החוק שהגיש (יום ד', 16.11.16)
משרד התחבורה להסדרת ענף מוניות השירות, החל ב-1 בינואר 2017 יבוטלו כל רשיונות הקווים והענף ייחשב לא-חוקי.
במענה לשאילתה שהגישה ח"כ
תמר זנדברג (מרצ), שביקשה ממנו לתת ארכה בהוראת שעה לפעילות הענף בשל פקיעת הרשיונות הצפויה בעוד חודש וחצי, אמר כ"ץ כי אי-אפשר להעביר חוקים בהוראת שעה אלא במסגרת רפורמה. ולכן יהיה מקום לקדם יוזמה כזאת עד להבשלת כל התהליכים וגיבוש החוק והתהליך בכללותו. כ"ץ: "נראה מהם הקווים הפעילים המרוויחים, ונחוקק חוק מיוחד עבורם שיאפשר להם להמשיך לפעול בלי תחרות ובלי הקצאת קווים אחרים - מה שאנחנו לא מאפשרים לאחרים, שמשרד המשפטים התנגד בכלל להמשיך את זה מעבר ל-2016, וגם
מבקר המדינה העיר את הערותיו לא-מעט פעמים".
שר התחבורה גילה במליאה כי כלל לא ידע על כך שנושא מוניות השירות פוצל מהצעת חוק ההסדרים. "מוניות השירות הן נדבך חשוב במסגרת התחבורה הציבורית של האוטובוסים, הרכבות, הרכבות הקלות באשר הן נמצאות, והמוניות הפרטיות", הבהיר כ"ץ. "אם זה לא יקרה (אישור בקריאה ראשונה, ע.י.), הענף יכול להיקלע למשבר משמעותי, בלי קשר לתכנים, ופשוט יפקע רישיון הפעילות של כל העוסקים בענף הזה".
לדבריו, לפני קרוב לשנתיים ישב עם הנציגים של המוניות והגיע למסקנה שחייבים לעשות רפורמה ותחרות. "היעדר התחרות לא רק שלא עזר לענף, אלא הוא ניוון אותו, משום שהתחרות האמיתית הייתה מול התפתחות שירות האוטובוסים, שבניגוד למה שמנסים להציג לא מעט, הוא מתקדם ומתפתח בצורה מרשימה, כולל הוזלה, כולל ריבוי קווים. ולכן מוניות השירות שלא התאמו את עצמן לא קיבלו תחרות פנימית של מוניות שירות אבל הן קיבלו תחרות משמעותית מאוד מתחום האוטובוסים והרכבות והשילוב של כל הדברים. ויש אזורים שלמים שהתקשו לעמוד בתחרות הזאת. ולכן התחלנו בגיבוש רפורמה. הרפורמה הזאת הייתה צריכה לבוא ליד ביטוי בתוך חוק ההסדרים. בשיחות עם משרד האוצר המסקנה הייתה שמאחר שזה תחום מאוד כולל, בעל השפעה על הכלכלה ועל השירות שניתן לאזרחים, היה מקום להכניס אותו לתוך חוק ההסדרים, וכך גיבשנו הצעת חוק שאושרה בממשלה בוועדת השרים לחקיקה ועמדה להיות מונחת בפני הכנסת", דברי כ"ץ.
הוא הסביר כי הרעיון מאחורי הרפורמה הוא "להוביל את הצעת כל הקווים להליך תחרותי, אבל להכניס ממד של המרה: מי שרוצה, בין שהוא פעיל, בין שהיה פעיל עד לפני שנה או עד לפני שנתיים או עד לפני שלוש שנים - זה לא חשוב, יש לו זיכיון של קו ורוצה להמשיך להפעיל אותו - הוא לא יקבל את ההמרה. ובכך, בעוד כך וכך שנים, לפי נורמה שתיקבע בתוך החקיקה, הוא יצא לתחרות בלי לקבל המרה. הוא מוותר על ההמרה היום בשביל להמשיך עוד כמה שנים. מי שלא רוצה להמשיך, בין שהוא פעיל ובין שהוא לא פעיל, או בכל הגדרה שאי-אפשר כרגע לתת אותה, הוא יקבל אופציה להמרה, בדרך כלל במספר ירוק למונית רגילה. היחס יצטרך להיקבע תוך כדי הליך החקיקה עצמו - האם זה אחד תמורת אחד, האם זה מינון אחר של הדברים - ואז הקו שלו יתפנה במסגרת כוללת של הכנסת תחרות לפי סקר שייעשה, שאנחנו נמצאים בתוכו בשיתוף הציבור, איפה יש צורך בקווי שירות".
כ"ץ סירב להתייחס בתשובתו לשאלותיהם של חבר הכנסת
דב חנין (הרשימה המשותפת) בעניין שילוב רב-קו במוניות ושל חבר הכנסת
אורי מקלב (
יהדות התורה) על אכיפת צו מחירי המוניות שמופר בידי נהגים.