|
האם התחרות והצרכנים ייפגעו [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
חברת סאן דור, חברת-בת של חברת התעופה אל-על, תרכוש את כל מניות חברת התעופה ישראייר. דירקטוריון החברה אישר (יום א', 2.7.17) את פרטי העסקה שאמורה להתגבש בזמן הקרוב לכדי הסכם מחייב. ככל שייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, מתוכננת השלמת העסקה ליום 31.12.2017 בכפוף להתקיימות כל התנאים המתלים לעסקה, ואולם ניתן יהיה להאריך את המועד להשלמה, בתנאים מסוימים, עד ליום 30.6.2018.
על-פי ההבנות שגובשו, תעביר חברת אי.די.בי. תיירות את כל אחזקותיה (100%) בחברת ישראייר לחברת סאן דור. זאת, בתמורה להקצאת מניות בסאן דור. באופן זה, לאחר השלמת העסקה תהפוך ישראייר לחברת-בת בבעלות מלאה של סאן דור, וחברת סאן דור תוחזק במשותף על-ידי אל-על (75%) ועל-ידי אי.די.בי. תיירות (25%).
בנוסף, תשלם סאן דור סכום במזומן בגובה ההון העצמי החיובי של ישראייר כפי שיהיה ביום 31.12.2017, בסכום כולל שלא יעלה על 24 מיליון דולר אמריקניים. חלק מהסכום יועמד כהלוואה לאי.די.בי. תיירות, וחלקו האחר יועמד כהשקעה של סאן דור בישראייר. אל-על ואי.די.בי. תיירות יעמידו, בהתאם ליחס אחזקותיהן בסאן דור וככל שיידרש, ערבויות ובטחונות מסוימים עד לסך מצרפי כולל של 33 מיליון דולר אמריקני, בין היתר, לצורכי ההון החוזר של סאן דור וישראייר וכן להבטחת התחייבויות ישראייר שייכללו בהסכם בין ישראייר לבין טייסיה וההסתדרות, אשר ככל הנראה צפוי להיחתם בימים הקרובים.
לצורך השלמת העסקה ואישור סופי של ההסכם נדרשת קבלת אישור של רשות ההגבלים העסקיים. זאת, משום שברכישת ישראייר, המתחרה כיום באל-על, מתקיים חשש לריכוזיות יתר בידי הנהלת אל-על באופן העלול לפגוע בתחרותיות.
עוד נדרשת הוכחה שההון העצמי של סאן דור ושל ישראייר לא יהיה שלילי ביומה האחרון של 2017 ושהונה העצמי של ישראייר לא יפחת מ-7 מיליון דולר. מלבד כל אלו נדרשת חתימת ישראייר על הסכם קיבוצי עם טייסיה בעקבות פקיעת ההסכם הקיבוצי הקיים.
עוד סוכם כי טרם השלמת העסקה ובכפוף להשלמתה, תמכור ישראייר לצדדים שלישיים, את המטוסים שבבעלותה בעסקת sale and lease back, כאשר החברה התחייבה שהעסקה תושלם בתמורה לסך של 70 מיליון דולר, תוך החכרתם מחדש לישראייר בתנאים שיפורטו בהסכם המחייב. לאל-על הוקנתה אופציה לרכישת המטוסים הללו. במידה ולא יהיה רוכש צד שלישי - תחויב אל-על לרכוש את המטוסים.