|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"לא ביצעו את מה שיוחס להם"

אלון חסן זוכה מכל האישומים

האיש החזק לשעבר בנמל אשדוד הואשם בעבירות שחיתות ושוחד במיליוני שקלים גם מנכ"ל הנמל לשעבר, שוקי סגיס, זוכה מכל ההאשמות בפרשה
29/03/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סדום ועמורה   |   תגובות
חסן. מתנה לפסח [צילום: פלאש 90]

הפרקליטות: סברנו שיש ראיות
פרקליטת המדינה אומרת בתגובה: "כתב האישום הוגש לאחר שהפרקליטות סברה שקיים סיכוי סביר להרשעת המעורבים בעבירות המיוחסות להם, ויש לזכור כי חלק מהמעורבים בפרשה הודו, נטלו אחריות והורשעו כבר בתחילת הדרך, ונדונו לעונשים משמעותיים.

"בית המשפט פירש את חומרי הראיות באופן השונה מעמדת הפרקליטות, ובסופו של דבר קבע כי יש לזכות. זה תפקידו של בית המשפט וזאת השיטה. הפרקליטות בדקה את עצמה בכל שלב ושלב לאורך ההליך, מתוך מטרה לעשיית משפט אמת וצדק, ומתוך אמונה, כי הראיות בתיק מהוות בסיס להרשעת הנאשמים. הפרקליטות תלמד את ההחלטה היטב ותבחן את כל האפשרויות המשפטיות העומדות בפניה".

היו"ר לשעבר של ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד ומי שהיה האיש החזק בנמל, אלון חסן, זוכה (יום ה', 29.3.18) מכל האישומים נגדו. שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יואל עדן, מדגיש, כי חסן ומנכ"ל הנמל לשעבר, שוקי סגיס, זוכו לחלוטין ולא מחמת הספק, שכן "הראיות באישומים אלו מביאות למסקנה פוזיטיבית, כי לא בוצע ע"י הנאשמים המיוחס להם בכתב האישום".

המדינה טענה, כי מעשי שחיתות של חסן הניבו לו ולמקורביו רווחים של מיליוני שקלים בשנים 2013-2010, תוך שהוא נהנה משיתוף פעולה מצידו של מנכ"ל סגיס. גם בן-דודו של חסן, דוד חסן, זוכה.

כתב האישום ייחס לחסן לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, הלבנת הון, עבירות מס ועוד. על-פי כתב האישום, חסן קיבל במישרין 2.5 מיליון שקל מתוך הרווחים הפסולים של חברת דנה לוגיסטיקה שעימה פעל, ואשר בעליה - האחים יניב בלטר ואורי בלטר - הודו והורשעו במסגרת הסדרי טיעון. סגיס הואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

"הטענות הן רעשי רקע"

עדן אומר: "האישומים מתבססים אך באופן חלקי על ראיות, ובעיקר על חיבור ביניהן, באופן הנעדר עיגון ראייתי, וחלק גדול מהראיות מהוות ראיות נסיבתיות... אני מוצא כי לא רק בספק סביר מדובר, אלא בתמונה השונה מזו המוצגת בכתב האישום.

"עוד מתחילת ההליך נעשה ע"י עדי תביעה, חוקרים, שימוש בביטוי 'רעשי רקע', בהתייחס לטענות רבות שהועלו עוד בתחילת החקירה, ע"י הנאשמים ומי מטעמם, כנגד בעלי תפקידים וגורמים אחרים, בנמל ומחוצה לו. המסכת הראייתית הרחבה שבאה בפני, מביאה למסקנה כי אותם 'רעשי רקע', כהגדרת גורמי החקירה, הינם הצליל המרכזי שהיה עליהם להאזין לו, וכי 'רעשי הרקע' הינם הדברים הנטענים כנגד הנאשמים".

על-פי כתב האישום, חסן ניצל את מעמדו להשגת התקשרויות פסולות לחברת דנה לוגיסטיקה, שהאחים בלטר היו קשורים אליו קשר הדוק. על-פי כתב האישום, כל הנאשמים ניצלו את תלותם הכלכלית של הלקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל והוועד. התקשרויות אלה הזרימו לקופתה של דנה 22 מיליון שקל, שהועברו בחלקם כשוחד לחסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון.

עדן קובע: "האופנים אשר נטען כי בהם התבטאה העברת שוחד אל הנאשם 1 [חסן] התבררו כעסקות אמת, כקבלת דבר אשר ניתנה תמורה כנגדו, וכעסקות כלכליות, לאחר התייעצות עם גורמים רלוונטיים, וניתנו הסברים והובאו ראיות להוכחת סבירות העסקות האמורות.
מנגד, הוכח כי אין כל קשר בינן לבין חברת דנה, או בינן לבין תמורה מחברת דנה, ואף עסקה אינה עם חברת דנה". עוד אומר עדן: "אין כל ראיה או ראשית ראיה לכך שנאשם 1 ביצע פעולה, באופן ישיר או באופן עקיף, לעידוד התקשרות עם חברת דנה, או לעצם יצירת מצב הדברים לפיו תועדף חברת דנה".

"לא הוכחה כל תרמית"

עוד התייחס כתב האישום לחברת הופס למוצרי ניקוי, שהייתה בשליטתו של חסן, ואשר בה שימש בן-דודו אבי חסן כמנהל הכספים. המדינה טענה, כי מאחר שחסן ידע שחברה זו לא תוכל להתקשר במישרין עם הנמל, הוא התקשר עם חברת קליר החזקות שבבעלות מקורביו, דניאלה צבאן וברוך רונן. חסן פעל בעצמו ובאמצעות עובדי נמל אחרים, לעתים תוך הפעלת לחץ ובמרמה, כדי להבטיח שהצעות המחיר שהוגשו ע"י קליר הן שיזכו במכרזי הנמל - טענה המדינה.

על פרשה זו אומר עדן, כי קליר מכרה לנמל את חומרי הניקוי שייצרה הופס ללא כל מעורבות של אלון חסן. לאחר שנודע לבכירי הנמל, כי קליר מוכרת מוצרים שמייצרת הופס - איש מהם, כולל היועץ המשפטי והמבקר הפנימי, לא ראה פסול בהמשך ההתקשרות עם קליר. "לא הוכחה כל מרמה, לא הוכחה הפרת אמונים ולא הוכח ניגוד עניינים. לא הוכח ביצוע מעשה במסגרת התפקיד, וגם אם נראה בכך ביצוע מעשה במסגרת התפקיד, אין הוא עולה כדי היסודות שהוגדרו לעבירת מרמה והפרת אמונים", קובע עדן.

פרשות נוספות אליהן התייחס כתב האישום נגעו ליצואני גרוטאות מתכת, חברת נשר וחברת כי"ל דשנים. לטענת המדינה, חסן ואחרים פעלו במרמה מול לקוחות הנמל כדי לקדם את שירותיה של חברת דנה לחברות אלה בתחום פיקוח ובקרה, זאת בתמורה ל"שקט תעשייתי", כהגדרתם, שיאפשר את פעילות החברות בנמל ללא שביתות וללא עיצומים, וכך סחטו מהם כספים בהיקף ניכר. נשר שילמה 1.4 מיליון שקל, ואילו כי"ל דשנים סירבה לשלם - נטען.

חסן הגן על העובדים

עדן קובע: "אין כל ראיה לכך שנאשם 1 [חסן] ביצע פעולה, באופן ישיר או באופן עקיף, לעידוד התקשרות עם חברת דנה, או ליצירת מצב דברים לפיו תועדף חברת דנה". החברה עסקה בטיפול בגרוטאות שנותרו בנמל, וההתקשרות איתה באה לאחר שנים של הזנחה ולאחר שהמשרד להגנת הסביבה החל באכיפה. החלטתו של חסן להשבית את הנמל בעקבות צעדים אלו, אומר עדן, לא הייתה קשורה לחברת דנה, אלא חלק מפעילותו הלגיטימית להגן על עובדי הנמל, שמצאו את עצמם חשופים לקנסות וכתבי אישום.

"הדרישה לפיקוח [על הטיפול בגרוטאות] באה מהמשרד להגנת הסביבה דווקא. עובדה זו שוללת את התאוריה כי כל מטרת אותה שביתה הייתה להביא למצב בו יהיה צריך פיקוח, וחברת דנה תיכנס כך לעבודה", קובע עדן. "אין, ולא הוכח, קשר בין העובדה שלאחר מכן, התקשרה חברת דנה עם יצואני מתכות כדי לתת שירותי פיקוח ושירותי שמירה מפני נפילת גרוטאות למים, לבין ההתנהלות דלעיל". ההחלטות היו מקצועיות וענייניות, ולכן אין לייחס כל עבירה לחסן ולסגיס.

בנוגע לחברת נשר אומר עדן, כי החומר שהיא מייבאת (קלינקר) עלול היה לגרום למפגעים של איכות הסביבה ולחשוף את עובדי הנמל להליכי אכיפה. לכן, ההשבתה שיזם חסן הייתה עניינית ואף זכתה לתמיכת ההסתדרות. אנשי נשר הם שבחרו להתקשר עם חברת דנה, שהעניקה להם פתרון למניעת מפגעים. עמדת המדינה, לפיה הנמל ולא נשר הוא שהיה צריך לשאת בעלות ההתקשרות עם דנה, אינה הגיונית ואף אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק - מוסיף עדן.

על כי"ל דשנים נאמר בפסק הדין: "לא הוכח מאומה מטענות אלו. הוכח, בראיות פוזיטיביות, בדברים שנאמרו על-ידי אנשי כי"ל עצמם, כי לא היה כל איום. הראיות של המדינה "כוללות דברי עד [יוסי גלעד מחברת כי"ל] אשר עדותו אינה אמינה, דבריו עוברים שינויים, ואינם מתיישבים עם דברים כתובים, מוקלטים, ועדויות אחרות. אין זה ברור כיצד לא ניתנה הדעת לאותה התנהלות של העד האמור, לתכתובות דואר אלקטרוני ולשאר הראיות".

המדינה טענה עוד, כי חסן וסגיס דרשו גם מחברת שמן להתקשר דווקא עם דנה. עדן קובע: "הבאת חברת שמן לנמל הייתה ענין עצמאי, מנותק, ולא קשור לחברת דנה, והייתה בבחינת אינטרס של הנמל". שמן בחרה תחילה בחברה אחרת, ועברה לעבוד עם דנה רק לאחר שמפעיל קידוח הגז שלה התלונן על אותה חברה.

"חוש הריח אינו כלי פרשני"

בהתייחסו לכתב האישום בכללותו, אומר עדן: "מצאתי בטענות שהועלו בהליך זה, שוב ושוב, פרשנות יתר, למעשים אשר ניתן לפרשם גם כנטולי אפיון פלילי. שוב ושוב היה צריך לכייל את התהליך הפרשני, לבחון את הדברים בהקשרם, ורק אז להסיק מה משמעותם, ולתת לדברים את מובנם הרגיל, ואת הפרשנות הטבעית וההגיונית לביצועם.

"...טענות אשר מתמקדות באווירה, בשמועות, בריח לא טוב העולה מהתנהלות וכיו"ב, אין מקומן בתהליך הגעה למסקנה בדבר פליליות מעשה. חוש הריח אינו יסוד מיסודות עבירה, ואינו כלי פרשני. גם ראיות נסיבתיות, אשר מהן מתבקשת גזירת מסקנה בדבר פליליות מעשה, צריכות להיות ראיות קבילות, והחיבור ביניהן אינו יכול להיעשות בדרך של השערה, אלא במסקנה מעל לספק סביר". ובהמשך: "חוש הריח של המשפטן, יהא הוא אנין ומדויק ככל שיהא, אין הוא בבחינת יסוד מיסודות עבירה, ואין הוא הבסיס לקביעה אם נעברה עבירה, אם לאו".

את המדינה ייצגו עוה"ד עמיחי חביביאן וצחי יונגר; את אלון חסן ייצגו עוה"ד אשר אוחיון וחן הולנדר; את סגיס ייצג עו"ד ישראל אסל; ואת דוד חסן - עוה"ד ניל סיימון ואליסף יפרח.


ת"פ 3666-06-16, מדינת ישראל נ' אלון חסן, שוקי סגיס, דוד חסן / פס"ד
זיכוי מלא של כל הנאשמים להם יוחסו עבירות שחיתות, מרמה והלבנת הון בנמל אשדוד. בית המשפט קובע שלא ביצעו את העבירות שיוחסו להם ומותח ביקורת על התנהלות המשטרה והפרקליטות

תאריך:  29/03/2018   |   עודכן:  29/03/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלון חסן זוכה מכל האישומים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמנאסר
29/03/18 10:52
2
א.כ
29/03/18 10:53
3
תמר ארנברג
29/03/18 10:57
4
לכאורה
29/03/18 11:06
5
שדכשש'ק
29/03/18 12:01
6
ראובן גרפיט
29/03/18 12:26
7
באום
29/03/18 13:20
8
קורןנאוה טבריה
29/03/18 15:54
9
קורןנאוה טבריה
31/03/18 06:50
10
1 העם
31/03/18 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סדום ועמורה
"מה שהתחיל בקול גדול כפרשיית שוחד, מסתיים כמעט בקול ענות חלושה". כך אומרת (יום ג', 27.3.18) שופטת בית משפט השלום בפתח תקוה, אליאנא דניאלי, על תיק שנוהל נגד בכיר לשעבר במפעל מל"מ של התעשיה האוירית ונגד אחד הספקים של המפעל.
27/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) סגרה את התיק נגד עו"ד ד"ר שלמה נס בפרשת סימנס, בנימוק של חוסר ראיות מספיקות. כך מוסר (יום ב', 26.3.18) משרד המשפטים. נס הוא מבכירי עורכי הדין בתחום המסחרי בכלל ובתחום חדלות הפרעון בפרט.
26/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר חברת מספנות ישראל ואחד מבעליה, סמי קצב, נחקר באזהרה בחשד למעורבות בפרשת השוחד באפריקה המיוחסת לחברה. כך הותר לפרסם (יום ד', 21.3.18). קצב לא הובא לבית המשפט אלא שוחרר בידי קצין משטרה.
21/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
יוסף רייכמן, בעל השליטה במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, שילם במזומן מאות אלפי דולרים תמורת זירוז הליכי הרישוי של המלון, כולל למחלקת כיבוי האש בעיריית ירושלים. כך טוען (15.3.18) יוסף מונסה, שהועסק בפרויקט המלון, בתביעה נגד רייכמן וחברת אי.פי.סי ירושלים שבבעלותו.
21/03/2018  |  יצחק דנון  |   חדשות
סוחר נשק ישראלי, ששמו נאסר לפרסום, נעצר (יום א', 18.3.18) בחשד למעורבות בפרשת שוחד במספנות ישראל. שופט בית משפט השלום בראשון לציון, עמית מיכלס, האריך את מעצרו בשלושה ימים ולאחריהם ישתחרר החשוד למעצר בית.
18/03/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
חשד: שוחד במסגרת עסקות ייצוא ביטחוני  /  איתמר לוין
הוארך מעצר מ"מ רה"ע ירושלים  /  איתמר לוין
סגן ראש עיריית י-ם חשוד בקבלת שוחד  /  איתמר לוין
לגרטלר אין לאן ללכת  /  איתמר לוין
להיאבק בשחיתות כמו בטרור  /  איתמר לוין
על השחיתות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il