|
מטוס קרב אף-35 [צילום: רוס ד' פרנקלין/AP]
|
|
|
|
|
הפנטגון השעה "לכמה שבועות" את מסירת המטוסים אף-35 ללקוחותיהם, עקב בעיות שיתוך (קורוזיה), שהתגלו במטוס. כך אמר (יום ה', 13.4.18) לוטננט-ג'נרל ארנולד באנץ', סגן-עוזר שר ההגנה לרכש, שהבהיר כי טיסות האימונים במטוס-הקרב המתקדם לא הופסקו.
באמצע השבוע התפרסמו ידיעות, כי בדיקות גילו שיתוך במחבר, שלא טופל כהלכה, בבסיס האוויר היל ביוטה. הפנטגון דן כעת עם לוקהיד-מרטין, יצרנית המטוס, מי יישא בהוצאות עקב הבעיה.
גנרל באנץ' לא פירט על העניין בעדותו בתת-ועדת בית הנבחרים לכוחות מזוינים. הוא העריך, כי מדובר בבעיה מקומית-זמנית. לדבריו, אם ייווצר צורך מבצעי במטוס, העניין יטופל על-ידי אדמירל מאט וינטר, ראש תוכנית המטוס אף-35 בפנטגון.
14 מטוסים אף-35 מאצווה 10 נמסרו לשירותים המזוינים האמריקניים, אך חמישה ממטוסי האצווה נותרו במפעלי לוקהיד. שלושה נועדו לחיל-האוויר האמריקני, אחד לחיל-האוויר הנורווגי ואחד לצבא אוסטרליה.
באנץ' אמר שהוא מקווה, שרק מטוסים מדגם א̤י, המיועדים לחיל-האוויר, נפגעו בשיתוך, ולא מטוסים מדגם בי, המיועדים לנחתים, ומדגם סי, המיועדים לחיל-הים. לדבריו, כל הדגמים עוברים אותה רמה של ביקורת.
בספטמבר 2016 נמצא שיתוך בחיפוי מערכת המיזוג של האוויוניקה באזור מכלי הדלק במטוסים אף-35, וחיל-האוויר קִרקע 13 מטוסים מצי המטוסים שלו, שמנה אז 104 מטוסים.
על היצרן לשלם את עלויות התיקון, אמר באותה תת-ועדה אדמירל פול גרוסקלאגס, מפקד פיקוד המערכות של חיל-הים האמריקני.