|
ורסאצ'ה. לוגו המדוזה [צילום: אנטוניו קלאני, AP]
|
|
|
|
|
יצרנית תיקי היד מייקל קורס תרכוש את מותג האופנה ג'יאני ורסאצ'ה ב-2.1 מיליארד דולר - הודיעה החברה (יום ג', 25.9.18). כחלק מן העסקה, תישאר דונטלה ורסאצ'ה - שירשה את אחיה לאחר הירצחו ב-1997 - בחברת האופנה. הרוכשת תשנה את שמה ל"קארפי אחזקות".
מייקל קורס פועלת להפוך לתאגיד אופנה מוביל, לאחר שבשנה שעברה רכשה את מותג נעלי היוקרה הבריטי ג'ימי צ'ו ב-1.2 מיליארד דולר. עם זאת, מעיר וושינגטון פוסט, העסקה הנוכחית יוצאת דופן: אחד ממותגי האופנה העילית המובילים בעולם נכנס תחת כנפיה של חברה שהמודל העסקי שלה בנוי על מחירים שווים לכל נפש.
בשנה שעברה עלו המכירות העולמיות של אופנת העילית ל-289 מיליארד דולר, אך הענף מתמודד עם אתגרים בדמות קהל צעיר יותר הממוקד בעולם הדיגיטלי. הדבר מחייב רשתות כמו ורסאצ'ה להתרחב הן מבחינה גאוגרפית והן מבחינה דמוגרפית. שחקנים אחרים, כמו מייקל קורס, מנסים להפוך לתאגידים כדי לשרוד בשוק הגועש.
בשנת 2025 יגיע ל-40% חלקם של בני ה-35-25 בשוק מותגי היוקרה, אך הם מחפשים משהו שונה מאשר הדור הנוכחי - מלמדים מחקרים. הללו שמים יותר דגש על חוויית הקנייה המותאמת להם אישית ועל הערך שהמוצרים משדרים, ופחות על מותגים אגדיים ועל התחושה של "יוקרה" בכלל; שמות כמו ורסאצ'ה מדברים אליהם פחות.
דונטלה ורסאצ'ה נודעה באומץ הלב שלה - בדים מגוונים, צבעים בהירים, לוגו המדוזה - אך היא התקשתה להסתגל לעולם המשתנה. בשנת 2014 רכשה קבוצת בלקסטון 20% מהחברה, אשר לאחר מכן בחנה את האפשרות של הנפקה אך לא מימשה אותה.
מייקל קורס מייצרת תיקי יד ובגדי ספורט, ומספקת מה שהפוסט מכנה "מוצרי יוקרה אישיים להמונים במחירים סבירים יחסית". החברה ספגה ביקורת על כך שהיא מתמקדת בבתי כל-בו ובחנויות עודפים בקניונים במטרה להוזיל את מוצריה. עם זאת, היא הצליחה להסתגל להפצה דיגיטלית והייתה בין המובילות במכירות און-ליין של מותגי יוקרה בשנת 2017. מניותיה ירדו ב-8% לאחר שנפוצו ידיעות על הרכישה הצפויה.