רווחיה של חברת בואינג ירדו ב-10% ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-3.8 מיליארד דולר - מדווחת החברה (יום ד', 24.4.19). הירידה החדה, הראשונה מסוגה מזה שנתיים, באה בשל שתי ההתרסקויות של מטוסי 737-מקס.
הכנסותיה של בואינג ירדו ב-2% והסתכמו ב-22.9 מיליארד דולר. החברה הפרישה מיליארד דולר לכיסוי ההוצאות הכרוכות באיתור התקלות בתוכנת המטוס, בתיקונן ובביצוע ניסויים, כמו גם בשל הירידה בייצור דגם זה. בתחילת החודש הודיעה בואינג, כי ייצור ה-737-מקס יופחת מ-52 ל-42 מטוסים לחודש. החברה טרם ביצעה הפרשה לכיסוי תביעות עתידיות נגדה, שעשויות להגיע למאות מיליוני דולרים ואף למיליארדים.
במקביל לפרסום הדוחות הודיעה בואינג, כי היא משעה את תוכניתה לרכוש בחזרה מניות שלה - צעד שנוקטות החברות הגדולות בארה"ב כאשר בקופותיהן יש עודפי מזומנים, במיוחד בעקבות הקלות המס שקיבלו ברפורמה הגדולה של ממשל טראמפ. ההודעה מלמדת, כי בואינג אינה בטוחה כמה מן המזומנים יישארו בידיה אחרי הטיפול במטוסים ולקראת התביעות הצפויות.
בחודש ינואר צפתה בואינג, כי תיצור השנה תזרים מזומנים נטו של 17.5-17 מיליארד דולר. ההערכה הייתה, כי היא תרכוש בחזרה השנה מניות ב-18 מיליארד דולר, לאחר שביצעה רכישות בסך 24 מיליארד דולר בשלוש השנים הקודמות. היא הספיקה לרכוש מניות ב-2.3 מיליארד דולר מתחילת השנה ועד אמצע מארס, אך אז הפסיקה את המהלך. שווי השוק של בואינג זינק פי שלושה בשנים 2018-2016 - העלייה המהירה ביותר בתולדותיה וכמעט פי ארבעה מהעלייה במדד דאו-ג'ונס באותה תקופה; היא איבדה 10% מן השווי מאז התרסקות מטוס אתיופייאן איירליינס בחודש שעבר.
בואינג גם ביטלה, בצעד חריג מאוד, את תחזיותיה לכל שנת 2019, בנימוק שאינן משקפות את ההשלכות ההתרסקויות. החברה הבטיחה שתפרסם תחזית מעודכנת - אך לא אמרה מתי. גם עובדה זו מלמדת על חוסר הוודאות הקשה האופף את אחת החברות הגדולות ביותר בארה"ב.
"כל החברה מתרכזת בבטיחות, החזרת ה-737-מקס לשירות וחידוש האמון והביטחון מצד לקוחותינו, המאסדרים וציבור הנוסעים", אמר היו"ר והמנכ"ל,
דניס מולינברג. "זהו זמן מאתגר ללקוחותינו, לבעלי המניות ולחברה" - ניסוח עדין לבעיות קשות. לדברי החברה, היא כבר ביצעה 135 ניסויים וטיסות מבחן אחרי תיקון התוכנה, והיא פועלת להשלים את חבילת ההדרכה לקראת חזרת המטוס לפעולה - בתיאום עם רשויות התעופה ברחבי העולם.
חברות התעופה הן שיחליטו האם ומתי להחזיר את ה-737-מקס
לשירות; רוב החברות שרכשו אותו, קרקעו את המטוס לאחר ההתרסקות בחודש שעבר. אמריקן איירליינס הודיעה שביטלה את כל הטיסות בשמונת המטוסים מדגם זה, לפחות עד 19.8.19. סאות'ווסט איירליינס הודיעה על קרקוע שמונת המטוסים שלה לפחות עד 5.8.19.