|
תקציב המשכי. שר האוצר כחלון [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הגירעון המצטבר של קופת המדינה ב-12 החודשים האחרונים - פברואר 2019 עד ינואר 2020 - עומד על 3.2% מהתמ"ג. זאת, לעומת גירעון של 3.7% שנרשם בינואר אשתקד.
הסיבה לירידה בגירעון היא הקיצוץ החד שחל בהוצאות כל משרדי הממשלה בשל היעדר תקציב מאושר לשנת 2020 בשל היעדר ממשלה שתאשר אותו. המשמעות של מציאות זו היא שכלל משרדי הממשלה עובדים בכל חודש על בסיס תקציב המגיע לגובה של 1/12 מתקציבם בשנת 2019.
בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש ינואר 2020 נמדד עודף בסך של 5.9 מיליארד שקל.
סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש ינואר ב-27.7 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
- הוצאות משרדי הממשלה 23.6 מיליארד שקל (המשרדים האזרחיים 18.7 מיליארד שקל, ומערכת הביטחון 4.9 מיליארד שקל).
- תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 3.9 מיליארד שקל, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 100 מיליון שקל.
בחודש ינואר 2019 הסתכמו הוצאות הממשלה בסך של 30.8 מיליארד שקלים, כך שבחודש ינואר 2020 חלה ירידה של 10.3% לעומת ינואר אשתקד. הוצאות המשרדים האזרחיים ירדו ב-7.1% והוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-21.5%.
סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש ינואר ב-33.6 מיליארד שקל, גידול נומינלי של 11.9% לעומת ההכנסות בינואר אשתקד.
ממשרד האוצר נמסר כי הירידה המדווחת בהיקף ההוצאות של משרדי הממשלה בחודש ינואר הינה מתוכננת כתוצאה "מתקציב המשכי" בו קיימת מכסה חודשית אחידה על פני כל חודשי השנה, בעוד שישנם תשלומי חוב קרן וריבית ממשלתיים גבוהים באופן יחסי בחודשים מסוימים, בפרט במחציתה הראשונה של השנה.
"פירעונות אלו, שהנם בעדיפות עליונה לתשלום, מחייבים פעולות להקטנת מכסות המזומן לצורך הוצאות המשרדים ויצירת עודף ביחס למכסה החודשית הכוללת (ניתן להעביר עודף שנוצר בחודשים מסוימים של השנה לחודשים הבאים כל עוד הביצוע המצטבר אינו חורג מהמכסה המצטברת המקבילה לתקופה היחסית של השנה). עוד נמסר כי מכסת ההוצאות במזומן בתקציב ההמשכי עומדת על סך של 40.2 מיליארד שקל לחודש.