|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מזוז על התנהלות השר לביטחון פנים בנוגע לחיסון האסירים:

השר אוחנה פעל בניגוד לחוק ובהתרסה

סולברג, ברק-ארז ומזוז קובעים: עמדתו של מנדלבליט - לפיה הייתה חובה לחסן את האסירים על-פי הנחיית משרד הבריאות - הייתה מחייבת ולאוחנה אסור היה לסטות ממנה סולברג: מניעת חיסון איננה מדרכי הענישה ברק-ארז: מדובר על הגנת חיי האסירים, פשוטו כמשמעו מזוז: לנבחר ציבור אין סמכות לפגוע בזכויות אדם
31/01/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
"שיבוש מוחלט בתפיסתו את תפקידו" [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, לא היה רשאי לסטות מהנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לחיסון האסירים והעצורים - קובע בג"ץ (יום א', 31.1.21). השופט מני מזוז אף מכנה את עמדתו של אוחנה "התרסה מקוממת המצביעה על שיבוש מוחלט בתפיסתו של המשיב את תפקידו וסמכותו".

אוחנה הודיע בתחילת החודש, כי חיסוני הקורונה יינתנו לאסירים ולעצורים רק לאחר שיסתיים חיסון אנשי סגל שירות בתי הסוהר ובהתאם לכמות המנות הזמינות - וזאת למרות סדרי העדיפות שקבע משרד הבריאות. כאשר הבהירה לו המשנה ליועץ המשפטי, עמית מררי, כי עמדתו אינה חוקית - הציע לה אוחנה להתמודד לכנסת ולקבוע בעצמה את המדיניות. הוא גם ביקש ממנדלבליט לאפשר לו ייצוג משלו בפני בג"ץ, כדי להציג את עמדתו השונה. בסופו של דבר, החל חיסון האסירים והעצורים בשבוע שעבר, ערב הדיון בעתירות.

השופט נעם סולברג קובע, כי קיים פגם בסיסי בעמדתו של אוחנה: "אחריותנו-שלנו כשופטים, אינה מתמצית בשליחת אנשים אל מאחורי סורג ובריח; עלינו לעמוד על משמר זכויותיהם. מוּשׂכּל ראשון הוא, שככל אדם אחר, זכאי גם אסיר להתחסן". לאחר שורה של ציטוטים ממקורות תורניים, אומר סולברג: "נמצאנו למדים אפוא, מן המשפט העברי, מן המוסר הטבעי, ומן החוק הישראלי, כי מניעת חיסון איננה מדרכי הענישה; וכי אין להבחין בין מי שהוּשׂם מאחורי סורג ובריח, מי שניטלה חרותו מחמת מעשיו הרעים, לבין בני-חורין ישרי-דרך שמחוץ לחומות הכלא; הכל זכאים בשווה לחיסון קורונה (על-פי התיעדוף המקצועי שנקבע במשרד הבריאות)". הוא גם אומר כי לא הייתה הצדקה לאפשר לאוחנה ייצוג משלו.

השופטת דפנה ברק-ארז מוסיפה, בעניין המחלוקת בין אוחנה למנדלבליט: "יש לחזור למושכלות ראשונים: היועץ המשפטי לממשלה הוא הפרשן המוסמך של החוק כלפי רשויות המנהל, וחוות דעתו מחייבת אותן - כל עוד לא פסק בית המשפט אחרת. הדברים יפים במיוחד למקרה דנן שבו הסוגיה שעמדה על הפרק אכן הייתה פשוטה וברורה. סמכויות ההחלטה המקצועיות בנושא בריאותם של אסירים אינן עניין של 'מדיניות' בתחום ביטחון הפנים". והיא מסכמת: "המקרה שבפנינו נסב על זכות האדם הבסיסית של כל אסיר ואסיר להגנה על חייו, פשוטו כמשמעו. במקום שבו מחייב אותנו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, גם מי שחירותו ניטלה - כבודו לא ניטל".

מזוז - לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, אשר מתח ביקורת חריפה על אוחנה (בלי להזכיר את שמו) כאשר כיהן כשר המשפטים - אומר כי התנהגותו של אוחנה "הייתה כרוכה בהנחיה בחוסר סמכות תוך התרסה כלפי המופקדים על ביצוע החוק, ובהתעלמות מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה". אוחנה "לא הוסמך בחוק לשלול או לעכב טיפול רפואי לו נזקק אסיר. הנחייתו כאמור להימנע מחיסון אסירים עד לקבלת אישורו, ניתנה בחוסר סמכות מובהק ובניגוד לדין, וממילא היא נעדרת כל תוקף משפטי; זאת במיוחד כאשר הובהר במפורש על-ידי משרד הבריאות, כי 'אסירים וסוהרים יחוסנו בתיעדוף ראשון'".

אוחנה התעלם מהחלטה זו של משרד הבריאות - שהוא בעל הסמכות החוקית לקבוע את סדר מתן החיסונים - וכאמור, הציע למררי (ולמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו) להתמודד לכנסת. מזוז מגיב: "התרסה מקוממת זו מצביעה על שיבוש מוחלט בתפיסתו של המשיב את תפקידו וסמכותו. השר לביטחון הפנים אינו מוסמך להורות לנציב שב"ס שלא להעניק טיפול רפואי לאסיר או עצור, כפי שאינו מוסמך להורות למפכ"ל המשטרה או לראש אגף החקירות להימנע מביצוע חקירה פלילית, או לפתוח בחקירה פלילית. עצם העובדה שהמשיב הוא נבחר ציבור אין בה כדי להקנות לו סמכות לנהוג כרצונו, בניגוד לחוק, לפגוע בזכויות אדם, ולהורות לגורמי שב"ס לפעול שלא כדין. מצער הצורך לומר דברים כה מובנים מאליהם".

גם מזוז חוזר וקובע את סמכותו של היועץ המשפטי, ש"הוא הפרשן המוסמך של החוק עבור כל זרועותיה של הרשות המבצעת, וחוות דעתו המשפטית מחייבת אותן, ומשקפת מבחינתן את החוק הקיים, כל עוד לא נפסק אחרת על-ידי בית משפט מוסמך". לאור זאת, "משגיבש היועץ את עמדתו המשפטית בסוגיה מושא ההליך המשפטי שהמדינה צד לו, זו העמדה שתוצג לפני בית המשפט, גם אם עמדה זו אינה לרוחו של נושא משרה זה או אחר ברשות". רק במקרים נדירים יוכל נושא משרה לקבל ייצוג משלו - אך מקרה זה כלל אינו מתקרב לכך.

העתירות הוגשו בידי רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, שומרי משפט, המוקד להגנת הפרט, העמותה לזכויות האסיר ולשכת עורכי הדין. את העותרים ייצגו עוה"ד תמיר בלנק, אביגדור פלדמן, בן מרמרלי ורותם טובול, ואת המדינה - עוה"ד ענר הלמן, רן רוזנברג ומתן שטיינבוך.
בג"ץ 158/21, רופאים לזכויות אדם ואח' נ' השר לבטחון פנים ואח' / פס"ד
ביקורת חריפה על סירובו של השר אמיר אוחנה לחסן אסירים מפני קורונה

תאריך:  31/01/2021   |   עודכן:  31/01/2021
איתמר לוין
+הסגר הוארך עד יום שישי ב-7:00 בבוקר
00:14 01/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הממשלה דנה כחמש שעות על הארכת הסגר שפקע בחצות והחליטה להאריכו  ▪  בניגוד לעמדת משרד הבריאות ורה"מ נתניהו, אושר מתווה מקוצר, כשביום רביעי תתכנס הממשלה לישיבה נוספת לגבי הארכה נוספת ובעיקר על איך ייפתח החינוך בשבוע הבא  ▪  נתב"ג יישאר סגור ומיום ג' תחול חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה  ▪  ממונה הקורונה: "המוטציה הבריטית מקשה עלינו לתת תחזית מדויקת להמשך"
(נתב"ג נשאר סגור [צילום: עודד בלילטי/AP])
+המשטרה: כך עיכבנו אוטובוסים בדרך ללוויה
23:31 31/01/21  |  עידן יוסף
המשטרה מפרסמת סרטון מצלמת גוף שבו תועדה החזרתם של כלי רכב, לרבות אוטובוס, בו נוסעים שביקשו להגיע להלוויה.
+שטייניץ יעמד בראש ועדת החריגים לטיסות
22:53 31/01/21  |  עידן יוסף
‏הדיון על נתב״ג בישיבת הממשלה: השר יובל שטייניץ יעמוד בראש ועדת החריגים לאישורי כניסה לישראל. בתוך כך, פרסמה ימינה סרטון תעמולה נגד נתניהו ומירי רגב באשמה שפתחו את שערי המדינה לכניסת חולים.
סרטון התעמולה של ימינה
+סגירת הגבולות היבשתיים הוארכה בחודש
20:05 31/01/21  |  עידן יוסף
‏שר הפנים אריה דרעי האריך את הצו לסגירת הגבולות היבשתיים עד ל-2 בפברואר.
+חוק הקנסות אושר סופית במליאת הכנסת
16:26 31/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
על-פי החוק שאושר, הקנסות יוכפלו עד כדי 10,000 שקל להפרת הנחיות ביחס למוסד חינוכי. הוא עבר למרות התנגדות של המפלגות החרדיות ולאחר תקופה ארוכה שבה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמנע מלקדם את אישורו  ▪  יו"ר הכנסת תקף את ראש הממשלה החליפי שעמד על הדוכן: "אדוני אוחז בגרונם של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד"
(לוין וגנץ, לפני אישור החוק במליאה [צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת])
העימות בין יו"ר הכנסת והשר גנץ [צילום: ערוץ הכנסת]
+ראש ישיבת קמניץ בירושלים, הרב יצחק שיינר מת מקורונה
15:18 31/01/21  |  מירב ארד
בבית החולים הדסה עין כרם נפטר מקורונה הרב יצחק שיינר בן ה-98, ראש ישיבת קמניץ בירושלים וחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה. הרב שיינר נחשב אחד מזקני ראשי הישיבות בישראל.
+המשטרה פושטת רגל סופית - בשידור חי
13:58 31/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההלוויה בת אלפי המשתתפים המתקיימת בירושלים מלמדת שהמשטרה אינה מסוגלת למלא את שני תפקידיה החשובים ביותר: שמירת חיי אדם ואכיפת החוק  ▪  אפשר היה למנוע את התקהלות החרדים, אבל במקום זה יש למשטרה תירוצים המהווים עלבון לאינטליגנציה  ▪  באחריות נושאים הדרג המדיני המתחנף לחרדים והדרג המקצועי המועל בתפקידו
(זה לא בא במפתיע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+בסופ"ש נרשמו 8,959 דו״חות בגין הפרות של תקנות הקורונה
12:59 31/01/21  |  מירב ארד
בסופ"ש החולף (29-30.01.2021) נרשמו ע״י השוטרים 8,959 דו״חות בגין הפרות של תקנות הקורונה ברחבי הארץ. מרבית הדו״חות נרשמו בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת (דו"חות הניתנים גם בהתקהלויות אסורות של מי שמרוחק מביתו מעל 1,000 מ' למטרה אסורה)- 7,241 דו"חות, ובהם גם 1,195 דו"חות בגין אי עטית מסיכה, 104 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 89 דו״חות בגין הפרות שונות של בתי עסק, וכן 211 דו"חות בגין שהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השר אוחנה פעל בניגוד לחוק ובהתרסה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס גורפית
31/01/21 18:11
2
הצוחק
31/01/21 18:40
3
חניתה ברק
31/01/21 19:44
4
דיבל
1/02/21 02:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
חוק הקנסות אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ובעקבות כך צפויה העלאה של קנסות הקורונה והרחבה של הסמכות להוצאת צו מינהלי למוסדות חינוך שיימצאו מפרים את תקנות הקורונה. 39 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 18 שהתנגדו לה.
31/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
משטרת ישראל פשטה את הרגל סופית, בצורה מוחלטת, שאין ממנה תקומה. בשעות אלו (יום א', 31.1.21) היא מאפשרת לקיים בירושלים הלווית ענק בה מצטופפים אלפי חרדים - תוך הודאה מפורשת בכך שלא יכלה למנוע אותה. וזה אומר: שהיא לא מסוגלת למלא את שני התפקידים החשובים ביותר שלה - שמירת חיי אדם ואכיפת החוק.
31/01/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו (יום א', 31.1.21), בפעם האחרונה בכהונתו, את השנתון הסטטיסטי "ילדים בישראל 2020" ובו הושם דגש על השפעות הקורונה על ילדי ישראל. באירוע השתתפו מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדרמן ונציג הנוער שחר ברכה.
31/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
אפליה קשה בתקציבי הפרסום הממשלתיים היא אחד הגורמים להתנהלותו של הציבור החרדי במשבר הקורונה - טוען ראש עיריית ביתר עילית ויו"ר פורום הערים החרדיות, מאיר רובינשטיין, בעתירה לבג"ץ (יום א', 31.1.21).
31/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
השבוע נערך בדאבוס שבשוויץ הכנס הבינלאומי לכלכלה ומדיניות, בהשתתפות ראשי מדינות, צמרת אנשי העסקים והכלכלה במדינות שונות, מנכ"לים ועוד. באופן טבעי, חלק מהנושאים שדנו בהם בכנס עסקו בקורונה ובהשלכותיה על תחומים שונים. אחד מהם היה הפער הדיגיטלי, שבדוח שיצא לקראת האירוע נכתב כי המגיפה האיצה את התרחבותו ברמה הגלובלית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il