|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

איתות לקראת ביטול חקיקת ממשלת החילופים?

בג"ץ מתערב לראשונה בחקיקת חוק יסוד

שישה שופטים בראשות חיות קבעו: הגדלת התקציב ההמשכי אשתקד הייתה שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת, ואיננה יכולה להיחשב כחלק מן החוקה העתידית - למרות שנעשתה במסגרת חוק יסוד - משום שהיא נועדה לפתור בעיה נקודתית של ממשלה ספציפית שופטי המיעוט: הביקורת השיפוטית במקרה זה עלולה להיות "שימוש שלא לטובה" בסמכויות בג"ץ
23/05/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   כנסת 24   |   תגובות
אישרו תוספת לתמיכות וכספים קואליציוניים [צילום: אלכס קולומינסקי, פלאש 90]

חיות קובעת כיצד ייבחן שימוש לרעה של הכנסת בסמכות המכוננת
איתמר לוין
מציבה מבחן דו-שלבי: שלב הזיהוי של מהות התיקון לחוק היסוד ושלב הצידוק אם התיקון אינו עומד בנורמות של חקיקת יסוד * מדגישה: הכנסת רשאית להגביל את הביקורת השיפוטית של בג"ץ
לרשימה המלאה

הכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה כרשות מכוננת, כאשר הגדילה אשתקד את תקרת התקציב ב-11 מיליארד שקל במסגרת תיקון לחוק יסוד משק המדינה. כך קובע בית המשפט העליון (יום א', 23.5.21), בהתערבות ראשונה מסוגה של בג"ץ בחקיקת חוק יסוד. פסק הדין ניתן ברוב דעות של הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, ענת ברון וג'ורג' קרא, מול דעת מיעוט של מי שנחשבים למובילי הקו השמרני - השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון.

לפסק הדין אומנם אין משמעות מעשית מיידית, אך הוא יוצר תקדים לקראת ההכרעות בעתירות אחרות התוקפות חקיקת יסוד ובראשן חוק הלאום וחקיקה ממשלת החילופים. הכרעות אלו צפויות בשבועות הקרובים, לקראת סיום שלושת החודשים בהן יכול המשנה לנשיאה היוצא, חנן מלצר, להשתתף בפסקי הדין של ההרכבים המורחבים שדנו בעתירות. הניסוח של פסק הדין מגביר במיוחד את האפשרות להתערבות בחקיקת ממשלת החילופים, בשל הדמיון בינה לבין זו שעסקה בתקציב: שימוש בחוק יסוד לצרכים פוליטיים נקודתיים.

דעת הרוב, אותה מובילה חיות, עומדת על המאפיינים של חוקי היסוד כפרקים בחוקה העתידית של ישראל וקובעת, כי על-מנת שדבר חקיקה יהווה פרק בחוקה (וכך ההתערבות בו תהיה נדירה ביותר), לא די בכך שיישא את הכותרת "חוק יסוד", אלא עליו לקיים מאפיינים מסוימים של חוקה שלדעת הרוב אינם מתקיימים במקרה זה. עם זאת, נוכח העובדה ששנת התקציב 2020 הסתיימה והרוב המוחלט של התוספת הכספית חולק, בית המשפט הסתפק בהוצאת "התראת בטלות", שמשמעותה היא שככל שבעתיד ייערך תיקון במתכונת דומה - הוא צפוי להתבטל.

תוספת של 11 מיליארד שקל

שנת 2020 נפתחה מבלי שהכנסת אישרה תקציב מדינה, ועל כן התנהלה הממשלה על-פי תקציב המשכי המאפשר לה להוציא בכל חודש 1/12 מהתקציב השנתי הקודם, וזאת לתקופה של 100 ימים מיום כינונה של ממשלה חדשה שלאחריה, בהעדר אישור לחוק תקציב, תתפזר הכנסת וייערכו בחירות. על-פי חוק יסוד משק המדינה, התקציב ההמשכי מיועד אך ורק לצורך קיום התחייבויות קודמות, שירותים חיוניים ומטרות שנכללו בתקציב השנתי הקודם שאושר בכנסת.

הממשלה ה-35 (הנוכחית, ממשלת החילופים) הוקמה במאי 2020, ובהתאם לחוק יסוד הכנסת היה עליה להביא לאישור הכנסת עד 25.8.20 את הצעת חוק התקציב לשנת 2020. יום קודם לכן (24.8.20), במטרה למנוע את פיזורה של הכנסת, התקבלו כהוראת שעה שני תיקונים לחוק יסוד הכנסת: דחייה של ארבעה חודשים במועד ההתפזרות; ותוספת של 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי, שנועדו בין היתר למתן תמיכות וכספים קואליציוניים; בתיקון לחוק היסוד לא נקבעו השימושים המיועדים בסכום זה.

בג"ץ קבע, כי מאחר שהכנסת התפזרה בסוף 2020 והבחירות הוקדמו - העתירה נגד הצעד הראשון הפכה לתיאורטית (למרות שלדברי חיות, העובדה שהיום האחרון היה שבוע בלבד לפני תום השנה, "עושה פלסתר את 'היום הקובע' לאישור חוק התקציב"). דעת המיעוט סברה שזהו גם המצב לגבי התקציב ההמשכי, אך דעת הרוב הייתה שיש לדון ולפסוק בעתירה זו, בין היתר משום שהצעד עלול לחזור על עצמו בלוח זמנים שיקשה על ביקורת שיפוטית בזמן אמת, ומשום שבדיעבד התברר שהתוספת לא נועדה למאבק בקורונה כפי שהוצהר אלא לצרכים אחרים (שגם הם עלולים לחזור על עצמם).

חקיקה שאיננה מהווה חקיקת יסוד

שופטי הרוב קובעים, כי תיקון לחוק יסוד שמטרתו לעגן חריגה של 11 מיליארד שקל מהתקציב ההמשכי, עבור שנת כספים מסוימת ולצרכיה של ממשלה ספציפית, לא יכול להוות חלק מפרקי החוקה של מדינת ישראל אף שניתנה לו הכותרת "חוק יסוד". זהו רמז ברור לאפשרות של החלת אותו קו על התיקונים שעיגנו בחוק יסוד הממשלה את ממשלת החילופים, מאחר שהם נבעו מחוסר האמון המוחלט בין הליכוד לבין כחול-לבן - בניגוד לממשלות אחדות קודמות, שמרכיביהן הסתפקו בהסכמים הקואליציוניים.

לדעת שופטי הרוב, הוראת חוק שאינה כללית ואינה יציבה - אין מקומה בחוקה. בית המשפט עמד על כך שהתוספת המדוברת נעדרת סימני היכר מזהים המאפיינים נורמה חוקתית. זאת, בין היתר, מכיוון שמדובר בנורמה זמנית ופרסונלית, במובן זה שהיא מכוונת כל כולה לפתרון קשיים פוליטיים ספציפיים של ממשלה מסוימת ואינה חלה ביחס לממשלות עתידיות. הימנעות הכנסת והממשלה מאישור תקציב לשנת 2020, תוך הכשרת הוצאה ממשלתית משמעותית - שמיועדת, כאמור, גם לחלוקת כספים קואליציוניים וכספי תמיכות כאילו אושר תקציב, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מנגנון התקציב ההמשכי אשר עוגן זה מכבר בחוק יסוד, מהווה מקרה מובהק של "שימוש לרעה בסמכות המכוננת". דוקטרינה זו כבר נקבעה בעבר בעניין התקציב הדו-שנתי, בעתירות שגם בהן הוציא בג"ץ התראת בטלות - כמו הפעם.

חיות קובעת בצורה מפורטת מבחן דו-שלבי - שלב הזיהוי ושלב הצידוק - לבחינה האם תיקון לחוק יסוד מהווה שימוש לרעה בסמכות המכוננת (ראו קישור משמאל). החלת מבחנים אלו על התיקון המדובר מובילה אותה למסקנה, כי הוא אינו נושא את המאפיינים הצורניים וסימני ההיכר של נורמות חוקתיות: הוא מיועד לחודשים ספורים, "נתפר למידותיה של הממשלה ה-35 ולקשיים הפוליטיים שבהם נתקלה" ואינו קובע עקרונות תקציביים אלא סכום מוגדר. הוא גם נוגד את הוראות חוק יסוד משק המדינה, לפיהן תקציב המשכי מיועד רק לשימור של מינימום הכרחי, כפי שאמרו בזמן אמת היועצים המשפטיים שנכחו בדיונים.

חיות דוחה את הסברי המדינה

כיוון שכך, ממשיכה חיות, היה על המדינה להראות שיש הצדקה לשימוש החריג בחקיקת יסוד. תחילה היא טענה שהכסף נחוץ למאבק בקורונה, "אין די במילות הקסם 'משבר כלכלי בשל נגיף הקורונה', ויש להצביע על קשר ענייני בין הפעולה שנעשתה ובין נגיף זה" - קשר שלא הוכח. לאחר מכן נטען, כי הכסף דרוש לצורך "ההתכנסות התקציבית" לשנת 2020, שנוצרה בשל התנהלות המשק באמצעות תקציב המשכי לאורך תקופה ארוכה, ואך בעקיפין בשל הקורונה. טעם זה בעייתי, מציינת חיות, משום שהתקציב ההמשכי נועד לתמרץ את הממשלה להעביר תקציב קבוע - ואילו נימוק זה מאפשר למעשה להשתמש בו כתקציב רגיל. זאת ועוד: הסכום שאושר היה גבוה פי כמה מזה שלדעת הדרג המקצועי באוצר היה נחוץ ל"התכנסות התקציבית". בפועל, מדובר היה בעקיפת חוק יסוד משק המדינה והעברת תמיכות וכספים קואליציוניים - במקום להשתמש בדרך המלך של העברת תקציב ביניים. הייתה זו פשרה פוליטית, אך לא לכך נועד מנגנון התקציב ההמשכי, מדגישה חיות.

חיות מסכמת: "שנת 2020 – השנה שבה היכה בעולם ובנו נגיף הקורונה וגבה מחיר יקר בחיי
אדם ובכלכלה – לא האירה פנים גם למשפט החוקתי בישראל. מדינת ישראל הייתה – ועודנה – שרויה במשבר פוליטי חסר תקדים, ונראה כי חוקי היסוד, כמו גם תקציב המדינה, הפכו לכלי משחק במשבר זה. הכנסת, בכובעה כרשות המכוננת, קבעה זה מכבר את נקודת האיזון ולפיה אם נגזר, בצוק העיתים, לפעול ללא תקציב מדינה מאושר, על הממשלה לפעול בהקשר זה באופן מוגבל ומצומצם בהתאם להוראות הקבועות בחוק יסוד משק המדינה. תחת זאת, אושרה במקרה דנן הוראת שעה המיטיבה עם הממשלה ה-35 בלבד, בדרך של הגדלת תקרת התקציב ההמשכי, וזאת ללא כל צידוק או הסבר ענייני. הימנעותם של המשיבים מאישור תקציב מחד-גיסא, והכשרת הוצאה ממשלתית רחבה (ובכלל זה חלוקתם של כספים קואליציוניים) כאילו אושר תקציב מאידך-גיסא –
מהווה שימוש לרעה בסמכות המכוננת, שאין לקבלו".

ברק-ארז מציעה מבחן אחר

ברק-ארז מציינת, כי הכנסת יכולה לחוקק מחדש תיקון לחוק יסוד שנפסל בשל שימוש לרעה בסמכות המכוננת: בתיקון קבוע לחוק היסוד או בחקיקה רגילה. זאת, בניגוד למקרה של תיקון חוקתי לא-חוקתי שאיננו יכול להיות בר-תוקף כלל. היא מסכימה עם רוב המבחן שמציעה חיות, אך סבורה שהוא צריך להיות פורמלי יותר ובו פחות שיקול דעת שיפוטי.

לדעת ברק-ארז, ניתן להסתפק בשלב הזיהוי, ואם החקיקה אינה עומדת בו - אין מקום לחפש צידוק לשימוש בה. הכנסת יכולה לחוקק חוקי יסוד רק על-פי הסמכות שקיבלה מן העם, בהתאם ל"פשרת הררי" מימי הכנסת הראשונה: הכנת החוקה בשלבים, במסגרת חוקי יסוד. לכן, כל עיסוק בחוקים אלו חייב להיות לשם קידומו של הפרויקט החוקתי ולא לצורך פתרון בעיות נקודתיות. היא מסכימה עם חיות לגבי מבחן היציבות ומבחן הכלליות, אך במקום מבחן ההתאמה למארג החוקתי - מציעה ברק-ארז מבחן ולפיו הכנסת אינה פועלת בחקיקה זו במקומה של רשות אחרת. במקרה הנוכחי, הכנסת תפסה את מקומה של הממשלה בחלוקת התקציב - ולכן התיקון פסול.

עמית: הכאוס מחייב ביקורת שיפוטית

עמית מתריע: "הכאוס הפוליטי השורר במדינתנו, שבשנים האחרונות מוליך אותנו שוב ושוב למחוזות חדשים שכמותם לא ידעה הדמוקרטיה בישראל, מחייב את בית המשפט לעמוד על המשמר. ה'לא יעלה על הדעת' של אתמול, הופך חיש מהר לנורמה שמתקבלת היום כמובנת מאליה, ומכאן קצרה הדרך אל עוד שחיקה וכתישה של נורמות יסוד ששירתו נאמנה את מדינתנו מזה עשרות בשנים.

"...במהלך המשבר הפוליטי העמוק שבו נמצאת המדינה מזה זמן, חקיקת היסוד הפכה לחומר ביד היוצר, כמעין פלסטלינה שהמחוקק לש לצרכים ולאינטרסים פוליטיים מיידיים וקצרי טווח, שבינם לבין נורמה חוקתית המשקפת הכרעה חברתית-משטרית 'יסודית', יציבה, כללית ועל-זמנית, אין ולא כלום. הקלות הבלתי נסבלת של התיקונים החוקתיים מתאפשרת במצב החוקתי השורר כיום, בהינתן שבין כובעה של הכנסת כרשות מחוקקת לבין כובעה כרשות מכוננת מפריד מחסום צורני דק מן הדק בדמות הכותרת 'חוק יסוד:' ללא אזכור שנת החקיקה; ובהינתן שהכנסת אינה נדרשת לפרוצדורה חקיקתית מיוחדת ולרוב מיוחד (למען הדמוקרטיה בישראל הבו לנו כבר את חוק יסוד
החקיקה)".

עמית עומד על כך שהכנסת ה-23 הכניסה 13 תיקונים בחוקי יסוד, "בגדר שיא אולימפי בתיקוני חוקה למרחקים קצרים. בהעדר ריסון עצמי של הרשות המכוננת, גוברת הנכונות המשפטית להתערב". על התיקון הנדון אומר עמית, שהוא מהווה "דוגמה קיצונית לשלושה אלה: לשליטתה של הרשות המבצעת ברשות המחוקקת; לתיקון שנעשה על-מנת לפתור בעיה פוליטית פרטנית בדרך קונקרטית הנושאת מאפיינים פרסונליים, בעיה פוליטית שלא נוצרה בשל אילוצים אובייקטיביים שמנעו ממשרד האוצר להניח על שולחן הכנסת הצעת תקציב במועד; ולתיקון קצר מועד שתאריך תפוגתו הוא תוך ארבעה חודשים, על-מנת להשתחרר מהמועדים שנקצבו בחוק יסוד הכנסת, אך מבלי לשנות באופן קבוע את מגבלת המועדים". תיקון זה גם פוגע בצורה קשה בעקרון הפרדת הרשויות, שכן הכנסת העניקה לממשלה חופש פעולה בתחום התקציב במקום לפקח עליה.

פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות

ברון אומרת: "הקלות הבלתי נסבלת שבה נעשה שימוש בהוראת שעה לתיקון חוק יסוד, מלמדת על
כרוניקה ידועה מראש ומחייבת הצבת תמרור עצור: עד כאן". לדבריה, "הורתו של תיקון זה בחטא, ביסודו שיקולים פרסונליים והוא נועד לשרת אינטרסים פוליטיים צרים" שאין להם כל קשר לחוקת המדינה.

הנדל אומר: "תיקון הוראת השעה על מכלול רכיביו, סלל עבור הכנסת ה-23 והממשלה ה-35 כביש עוקף, והניח להן לפעול בניגוד חזיתי לעקרונות, השיקולים והאיזונים המגולמים בהסדר החוקתי הקבוע – שכל תכליתו היא למנוע התרחשויות מהסוג שלפנינו... הוא דוחק לשוליים את עקרונות הפרדת הרשויות והפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה, נוטל מהאחרונה את התמריץ לפעול לקבלת חוק תקציב ראוי לשמו, ובכך פוגע הן בהתנהלות המדינה – הנתונה בסד של תקציב מוגבל
(שמסגרתו נפרצה באופן חלקי ושרירותי), וללא התכנון הכלכלי ארוך הטווח הנלווה לחוק התקציב השנתי – והן במעמד חוקי היסוד המשטריים ובמבנה המשטר הישראלי".

קרא אומר: "העדרו הממושך של חוק יסוד החקיקה; אי-קיומה של פרוצדורה שונה לקבלתו של חוק יסוד לעומת קבלתה של חקיקה ראשית 'רגילה'; השחיקה במעמד חוקי היסוד והזילות בהם כפי שהיא מתבטאת, בין היתר, בתדירותם הגבוהה של התיקונים בחוקי היסוד ובמאפייניהם – כל אלו מצדיקים ומחזקים את תפקידה ואת חשיבותה של הביקורת השיפוטית על חקיקת היסוד... הפעלת דוקטרינת ה'שימוש לרעה' במקרים המתאימים, מונעת מהכנסת מלהסיג את גבולותיה-שלה: חריגה מסמכות עשויה להתרחש בהינתן זהות הגופים (הרשות המחוקקת והרשות המכוננת) בזמן נתון והאפשרות המובנית של 'עירוב' אינטרסים, גם אם אינו מכוון, כתוצאה מ'כובעיה' השונים של הכנסת... [היא] מתמקדת בזיהוי של דברי חקיקה אשר התקבלו כ'חוקי יסוד', אף שהם אינם מהווים נורמות חוקתיות. יתר על כן, השימוש בדוקטרינה זו נועד אך לבחון האם ננקט ההליך הנכון לעיגונה של הנורמה. באופן זה, כך יש לקוות, יינתנו הכבוד והמעמד הראויים לחוקי היסוד".

דעת המיעוט: לא להיכנס לזירה הפוליטית

שופטי המיעוט סברו, כי אין מקום לקיים דיון תאורטי - שנִזקו עולה על תועלתו - בהוראת השעה שעברה מן העולם. אין הצדקה למתן סעד בנוגע לאושיות המשטר החוקתי, ולהתערב באופן תקדימי בחקיקת יסוד. לגישת שופטי המיעוט, ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד מעוררת שאלות יסודיות במישור הסמכות, והפעלת הביקורת השיפוטית במקרה זה עלולה להתפרש כ"שימוש שלא לטובה" בסמכות זו. אין מקום לקביעת מבחנים מהותיים לצורך זיהוי של חוק יסוד. לדעת המיעוט, אל לו לבית המשפט להיכנס לזירה הפוליטית ולקבוע הסדרים חוקתיים המצויים באחריות נבחרי הציבור החבים דין וחשבון לבוחריהם. הבטחת אמון הציבור בשפיטה היא צו השעה, ואין מקום להסיג את גבולה של הכנסת כרשות מכוננת.

סולברג אומר כי התיקון בו מדובר מהווה קלקול וזילות של חוקי היסוד, וכי בכך הוא מסכים עם חיות. אולם, הוא סבור שאין להיענות לעתירות משום שהן הפכו לתיאורטיות, במיוחד כאשר "מבקשים מאיתנו להוציא תחת ידינו סעד הנוגע לאושיות המשטר החוקתי, תוך עשיית שימוש תקדימי בדוקטרינה של 'שימוש לרעה בסמכות המכוננת'". בניגוד לחיות סבור סולברג, כי קלושים הסיכויים שתיקון שכזה יחזור על עצמו; וגם אם כן - ניתן יהיה לתת סעד מהיר בזמן אמת. סולברג גם מסתייג מהמבחן שקבעה חיות לביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, ומזהיר שהיא מקרבת את בג"ץ לביקורת מהותית על חוקים אלו - במקום להסתפק בביקורת על צורת חקיקתם. "קביעת מבחנים מהותיים לצורך זיהויו של חוק יסוד, הריהי חידוש מפליג. מגרעתו בכך שיש בו כדי לערב את בית המשפט במלאכת גיבוש חוקי היסוד ובכינונם; אם למראית עין, אם בפועל ממש", הוא מוסיף.

אלרון אומר כי גם אם העתירות לא היו הופכות לתיאורטיות - היה צורך לדחות אותן על הסף, שכן "מבקשות להביא את בית המשפט אל תוך המגרש הפוליטי, לגרום לו להתערב בניהול משברים קואליציוניים ובפשרות הנרקמות אגב כך, ולצורך כך אף להתחקות אחר מניעיהם של חברי הכנסת – וכל זאת, ללא תשתית ברורה לכך בחוק, בחוק יסוד או בעקרונות שיטת המשפט הישראלית; ובנקודת הזמן הנוכחית, אף ללא הצדקה מעשית לכך". אלרון מדגיש: "סמכות הפיקוח המוקנית לבית המשפט, מעניקה בידיו כוח רב – ומטבע הדברים, עליו לנהוג בו בתבונה ובזהירות שמא יטול לידיו את סמכויותיהן של הרשויות האחרות... אל לו לבית המשפט להיכנס לזירה הפוליטית ולקבוע הסדרים ראשוניים המצויים באחריות נבחרי הציבור החבים הסברים לבוחריהם", ובוודאי שלא כאשר מדובר בחוקי יסוד. את הביקורת על מעשיהם של חברי הכנסת יש להותיר לבוחרים, סבור אלרון.

מינץ אומר כי בנוסף לכך שהעתירות הפכו לתיאורטיות - "המאטריה בה עוסקת הוראת השעה בענייננו היא מאטריה חוקתית מובהקת. מקרה זה אינו מצדיק הידרשות לדוקטרינת השימוש לרעה בסמכות מכוננת, אשר טרם התבררה עד תום בפסיקת בית משפט זה, ומעוררת על פני הדברים, סוגיות מורכבות, קשיים ולבטים לא מעטים". הוא גם סבור, כי ספק אם כיום יש לבג"ץ סמכות לבקר חוקי יסוד: "על פניו, שאלת סמכותו של בית משפט זה לבצע ביקורת שיפוטית על תוכנם של חוקים מכוח חוקי היסוד, חרף העובדה שכיום כמעט ולא נמצא לה חולק, אינה מובנת מאליה ואינה מושתתת בהכרח על יסודות ברורים". כשם שלכנסת אין יותר ממה שקיבלה מידי הריבון, כך "גם לנו, הרשות השופטת, אין סמכות מעבר למה שהכתיב לנו הדין". העובדה שניתן לשנות בקלות רבה חוקי יסוד, אינה מצדיקה התערבות שיפוטית ובמיוחד יש להיזהר מהתערבות בתוכנם של חוקים אלו, מדגיש מינץ.

העתירות הוגשו בידי הח"כיות לשעבר סתיו שפיר ויעל כהן-פארן, תנועת אחריות לאומית והתנועה לאיכות השלטון; המדינה חויבה בתשלום הוצאות של 7,500 שקל בכל עתירה. את העותרים ייצגו עוה"ד חגי קלעי, גאיה הררי-הייט, גלעד ברנע, אליעד שרגא, תומר נאור, אריאל ברזילי והידי נגב. את הכנסת ייצגה עו"ד אביטל סומפולינסקי, ואת הממשלה - עוה"ד דניאל מארקס ושי כהן.
בג"ץ 5969/20, סתיו שפיר ואח' נ' הכנסת ואח' / פס"ד
הגדלת תקציב המדינה ההמשכי בשנת 2020 באמצעות תיקון חוק יסוד משק המדינה הייתה שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת

תאריך:  23/05/2021   |   עודכן:  23/05/2021
איתמר לוין
+גנץ: החלטת בג"ץ מחייבת; ההשתלחות בו מבישה
23:46 23/05/21  |  עידן יוסף
שר המשפטים בני גנץ: "החלטת בג"ץ מחייבת, וההשתלחות של נבחרי ציבור בבית המשפט, מביישת את מוסד הכנסת ואת המשתלחים עצמם. במדינת חוק דמוקרטית, כל אזרח ואזרחית צריכים לכבד את פסיקות בית המשפט והביקורת השיפוטית. כל עוד אני שר המשפטים - אוודא שלא תהיה כל פגיעה במערכות שלטון החוק".
+לפיד: קורא להחלפת יו"ר הכנסת
19:15 23/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מנהיג גוש השינוי בכנסת, יו"ר יש עתיד, קורא לשותפיו לגוש להחליף את יו"ר הכנסת בעקבות טענתו כי פסק הדין של בית המשפט העליון נעדר תוקף וכי שופטי בית המשפט העליון מבצעים הפיכה שלטונית  ▪  לפיד: דינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה יו״ר כנסת שמנסה להרוס את יסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק
([צילום: יהונתן סמייה/דוברות הכנסת])
+השרה רגב: השופטים נכנסו ברגל גסה למתחם סמכויות המחוקק
19:01 23/05/21  |  איציק וולף
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, טענה כי ‏פסיקת בג״ץ מוכיחה את הדחיפות הגדולה בחקיקת פסקת ההתגברות על מנת להבטיח את שלטון העם ולהשיב את האיזונים החיוניים להפרדת הרשויות. "כניסתם של השופטים ברגל גסה אל מתחם סמכויות המחוקק, מאיימת על שלטון החוק ואושיות הדמוקרטיה", צייצה בחשבון הטוויטר שלה.
+ח"כ מעוז: בג"ץ הכשיר פסילת חוק הלאום, לא נציית
18:45 23/05/21  |  איציק וולף
ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הצהיר כי יש להימנע מציות לפסיקת בג"צ ביחס לפסילת חוק יסוד. "בג"ץ הניח היום את התשתית לפסילת חוק יסוד הלאום. מודיעים מראש: לא נציית לפסילה הקרובה של חוק הלאום. אין לכם סמכות", אמר.
+ח"כ בן גביר: הגיע הזמן לרפורמה משפטית ולשינוי הוועדה לבחירת שופטים
17:56 23/05/21  |  איציק וולף
ח"כ איתמר בן גביר אמר בעקבות פסק הדין של בג"צ כי דווקא כעת הגיע הזמן לבצע רפורמה משפטית ובעיקר לפעול לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. "כל הפוליטיקאים שיגיבו היום עד כמה ההחלטה חמורה, אך לא ייתנו ידם לשינוי הרכב הועדה למינוי שופטים שותפים לפסיקה. אני מצפה מכל סיעות הימין להצטרף לקידום הרפורמה במערכת המשפט", אמר.
+איילת שקד: פשרת האוזר היא קומבינה, אבל השופטים חרגו מסמכותם
17:40 23/05/21  |  איציק וולף
שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד אמרה בעקבות פסיקת בג״ץ כי "פשרת האוזר" היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, אך עדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית.

"ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות", אמרה.
+סער: פסיקת בג"ץ מחדדת הצורך בחקיקת חוק יסוד: החקיקה
17:39 23/05/21  |  איציק וולף
יו״ר תקווה חדשה, ח״כ גדעון סער, הגיב על פסיקת בג"ץ ואמר כי היא מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. "כללי המשחק החוקתיים חייבים להקבע על-ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע״י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.
+יו"ר הכנסת: פסיקת בג"ץ - אירוע מטורף, 6 אנשים מתכסים בגלימת שופט כדי לבצע הפיכה שלטונית
17:37 23/05/21  |  איציק וולף
יו"ר הכנסת, יריב לוין, אמר בתגובה על פסיקת בג"ץ שפסל את חוק יסוד משק המדינה כי החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת.

"אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית. מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הנסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת", אמר.
+חיות קובעת כיצד ייבחן שימוש לרעה של הכנסת בסמכות המכוננת
17:20 23/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מציבה מבחן דו-שלבי: שלב הזיהוי של מהות התיקון לחוק היסוד ושלב הצידוק אם התיקון אינו עומד בנורמות של חקיקת יסוד  ▪  מדגישה: הכנסת רשאית להגביל את הביקורת השיפוטית של בג"ץ
(חיות. מדרג חוקתי או לא [צילום: לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביטל סומפולינסקי / Avital Sompolinsky   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אליעד שרגא /  "   אליעד שרגא ושות', משרד עורכי דין   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסתר חיות / Esther Hayut   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   ג'ורג' קרא / George Kara   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד ברנע / Gilad Barnea   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   דוד מינץ / David Mintz   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חגי קלעי / Hagai Kalai   חוק הלאום   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   חנן מלצר / Hanan Melcer   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף אלרון   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעל כהן   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק עמית / Issac Amit   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניל הנדל / Neal Hendel   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נעם סולברג / Noam Sohlberg   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   ענת ברון / Anat Baron   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שי כהן / Shai Cohen   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel   תומר נאור / Tomer Naor 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ מתערב לראשונה בחקיקת חוק יסוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 24
יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ אורית סטרוק, פנתה אל יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, ח"כ קארין אלהרר, בבקשה לקדם חקיקה של הצעות החוק לשלילת אזרחות ותושבות ממחבלים, להסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש ולביטול ההינתקות בצפון השומרון.
23/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
גורמים בשני המחנות הפוליטיים ממשיכים לחפש עריקים שיאפשרו לכל אחד מהם להרכיב ממשלה. בגוש השינוי, שבו נמצאת מפלגת יש עתיד המחזיקה היום את המנדט להרכבת הממשלה, ינסו לפנות לחברי כנסת ממפלגת ימינה בניסיון להשיג את הרוב הנדרש לאישור ממשלה.
22/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מפלגת יש עתיד צפויה להעלות ביום שני בפני הוועדה המסדרת בקשות לפטור מחובת הנחה לכמה הצעות חוק ובהן ההצעה למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה.
22/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מליאת ועדת החוץ והביטחון הזמנית קיימה (יום ה', 20.5.21), דיון מיוחד בשדרות, במהלכו של מבצע שומר החומות, על-מנת לקבל את תמונת המצב הביטחונית והאזרחית ביישובי עוטף עזה מראשי הרשויות ונציגי היישובים.
20/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת יש עתיד תעלה בתחילת השבוע הבא לוועדה המסדרת את הצעת החוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית על מחדלי אסון מירון, לפטור מחובת הנחה.
19/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il