|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מצפה כרמים. הכרה בגבולות המקוריים [צילום: גדעון מרמלשטיין]

העליון הפך את ההחלטה: מצפה כרמים לא יפונה

ההסתדרות הציונית הקימה את היישוב שבמזרח בנימין על קרקע פלשתינית פרטית ולא על קרקע ממשלתית או רכוש נטוש, והתושבים קנו את הדירות בתום לב
27/07/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

תושבי מצפה כרמים שבמזרח בנימין לא יפונו - קובע סופית (27.7.22) בית המשפט העליון. הרכב מורחב של בית המשפט העליון הפך פסק דין קודם, אם כי הקביעה מתוחמת לגבולותיו המקוריים של היישוב ולא לחלקים שנוספו לו מאוחר יותר.

היישוב הוקם בידי ההסתדרות הציונית על קרקע פרטית של פלשתינים, כהרחבה של היישוב כוכב השחר, ולא על קרקע ממשלתית או רכוש נטוש, והתושבים סברו בתום לב שהם קונים דירות שנבנו כחוק. פסק הדין המקורי אומנם אימץ את כלל תקנת השוק על יישובים המוקמים ביהודה ושומרון, אך קבע שבמקרה זה - ההסתדרות הציונית עצמה את עיניה אל מול העובדה שקיימת טענה לבעלות פלשתינית פרטית בקרקע, ולכן הורה לפנותו תוך שלוש שנים תוך שהוא מחייב את המדינה להעניק לתושבים דיור חילופי.

ביהמ"ש העליון קבע אז באופן עקרוני, כי ניתן לאמץ את עקרון תקנת השוק באופן שיכשיר בעתיד בנייה ישראלית בלתי חוקית ביהודה ובשומרון. אולם, מאחר שכאמור במקביל נקבע שהתושבים הם שישלמו את מחיר חוסר תום הלב של המדינה, טענה המדינה בבקשה לדיון נוסף שהדבר מעמיד בסכנה בנייה רבה אחרת ביהודה ושומרון, כאשר המדינה ידעה על בעיות דומות בבעלות על הקרקעות ולמרות זאת בנתה שם בתים ושיכנה בהם ישראלים. לטענתה, פסק הדין קבע רף גבוה מדי לבחינת תום הלב של הגורמים המיישבים.

תום לב ברמה גבוהה של הממונה על הרכוש

סעיף 5 של הצו בדבר רכוש ממשלתי הרלוונטי לעסקות נדל"ן ביהודה ובשומרון קובע: "כל עסקה שנעשתה בתום לב בין הממונה ובין אדם אחר, בכל נכס שהממונה חשבו בשעת העסקה כרכוש ממשלתי, לא תיפסל ותעמוד בתוקפה". על-פי חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, ניתן להסתמך על הסעיף הזה ולאמצו במקביל לתקנת השוק (בחוק הישראלי) שנועדה להעניק ביטחון למבצעי עסקות נדל"ן. השאלה המרכזית הייתה מהי מידת תום הלב הנדרשת מן הממונה, כך שפעולות שביצע יעמדו בעינן גם אם פגעו בקניינם של אחרים, בהתחשב בכך שמדובר בסמכות חריגה המאפשרת לו להעביר קרקעות שאינן בידיו.

בדיון הנוסף קבעו שופטי הרוב (הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז וענת ברון), כי תום הלב שנדרש מהממונה על הרכוש הממשלתי הוא תום לב סובייקטיבי "ברף הגבוה", שיש לבחון אותו באמת מידה קפדנית. בלשונו של פוגלמן: "אין הממונה יכול לחסות תחת טענת תום הלב כאשר הוא מתעלם מנורות אזהרה או נותן להן מענה חלקי בלבד... מקום שבו מתקיים חשד לאי סדר, או לחוסר התאמה – על הממונה לפעול לבירורם, לתת מענה לחשד ולהעמיד את הדברים על דיוקם. לא יעשה
כן, לא יוכל לחסות תחת הגנת תום הלב". לעומת זאת, תום הלב הנדרש ממי שמתקשר עם הממונה (למשל: רוכשי הדירות) הוא ברמה הרגילה והסובייקטיבית.

ברון אומרת כי מאחר שהממונה פעל בחוסר תום לב - הוא לא יכול היה להעביר את הקרקעות להסתדרות הציונית, שממילא לא הייתה יכולה להקים עליהן את מצפה כרמים. לעומת זאת, ברק-ארז אומרת שיש לנתק בין שני השלבים, וכי יש להגן על האינטרס של המתיישבים. לדבריה, כך יש לנהוג גם במקרים אחרים, בהם קיים גורם שלישי שמעבר לממונה ולגורמים המיישבים - דהיינו, רוכשי הבתים, ובמיוחד כאשר אלו כבר בנו אותם ופיתחו את חייהם ביישוב זה.

השופט נעם סולברג סבור, בדעת מיעוט, כי אין להטיל על הממונה חובת תום לב מוגברת, שכן תכלית הצו היא למנוע "תאונות משפטיות" דוגמת זו שהתרחשה במצפה כרמים, ומשום שתקנה 5 היא החלופה לחוק ההסדרה אותו ביטל בג"ץ. לדעת סולברג, תוצאה זו גם עולה בקנה אחד עם השימוש הרוחבי בתקנת השוק על-מנת למנוע ביטול עסקות שנעשו בתום לב. המשנה לנשיאה בדימוס ניל הנדל הצטרף לדעתו של סולברג, באומרו שאכן יש להחמיר בדרישות מן הממונה בבצעו את תפקידו המינהלי, אך כאשר הוא מבצע עסקה בקרקעות שבידיו - די בכך שהוא יחשוב שמדובר בקרקע ממשלתית כדי להותיר אותה על-כנה.

אין להתעלם מהאינטרסים של המתיישבים

לעומת זאת, במישור הפרטני נקבע שאין לפנות את מצפה כרמים, וזאת בדעת רוב של המשנה לנשיאה בדימוס ניל הנדל, עמית, ברק-ארז וסולברג. לדברי סולברג, העובדות מלמדות שהקמת היישוב ורכישת הדירות נעשו בתום לב ומתוך הנחה שהוא נבנה על קרקע ממשלתית; הראיות מלמדות על עמידה בחובת תום הלב, אפילו ברף הגבוה אותו הציב פוגלמן, נורות האזהרה לא היו בוהקות ואין לפגוע בצורה כה קשה במתיישבים. גם הנדל מגיע לאותה מסקנה על בסיס העובדות, וגם הוא סבור שבנסיבות אלו ניתן לקבוע את תקנת השוק על רכישת הדירות.

עמית אומר כי גם אם נפל פגם בעסקה שבין הממונה לבין ההסתדרות הציונית - אין להתעלם מהאינטרסים של המתיישבים, כאשר מולם ניצבים הטוענים הפלשתינים שלא הביאו ראיות מספיקות להוכחת בעלותם, ואשר גם לדבריהם רכשו את הקרקעות מבני משפחותיהם לאחר הקמת מצפה כרמים. לכן, אומר עמית, המסקנה ברורה: יש להעדיף את המתיישבים. עם זאת, עמית מדגיש שמדובר ב"מקרה פתולוגי" של בנייה בלתי חוקית ושההכרעה בו היא על חוט השערה, וכי מדובר במקרה חריג המצריך פתרון בלתי שגרתי.

עמית וברק-ארז סברו שיש להגביל את הפסיקה לגבולות היישוב הקיים, תוך מתן פיצוי לפלשתינים שיוכיחו זכות בעלות. הנדל וסולברג סברו שההגנה חלה גם על יתרת השטח, אך מטעמים מעשיים הצטרפו לדעתם של עמית וברק-ארז. חיות, פוגלמן וברון סברו שיש להותיר על-כנו את פסק הדין המקורי ולפנות את היישוב, בנימוק שפעולתו של הממונה בנושא זה אינה צולחת את מבחן תום הלב המוגבר ושגם ההסתדרות הציונית אמורה הייתה לדעת שמדובר בקרקעות פרטיות. את המדינה ייצג עו"ד אפי יגל, את הפלשתינים ייצג עו"ד חוסאם יונס, את המתיישבים ייצגו עוה"ד ירון קוסטליץ, אביעד שאולון, הראל ארנון וגלי פרלמן, ואת ההסתדרות הציונית - עו"ד אהוד עינבר.


דנ"א 6364/20, שר הביטחון ואח' נ' עבד אל-פתאח סלאמה ואח' / פס"ד
דיון נוסף בנושא למצפה כרמים: היישוב לא יפונה; דרישת תום לב מוגברת מן הממונה על הרכוש הנטוש בבואו לבצע עסקאות בקרקעות שברשותו

תאריך:  27/07/2022   |   עודכן:  27/07/2022
איתמר לוין
+מתן צינמן בן ה-6 נהרג בתאונה חזיתית בבנימין
22:35 27/07/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בתאונה, שהתרחשה סמוך לצומת מעלה לבונה וליישוב עלי, התנגש רכב פלשתיני שסטה מנתיבו ברכב ישראלי שנסע בנתיב הנגדי  ▪  בתאונה נהרג מתן צינמן בן ה-6 משבות רחל ונפצעו אמו ואחיו  ▪  האם השכולה: איבדתי את בני לטרור ערבי בכביש
צינמן ז"ל. הרכב הפלשתיני עקף בפס לבן [צילום: מוקד בנימין ובאדיבות המשפחה]
+מבצע הפיגוע בגבעת שמואל עשה הכנת שטח לביצועו
15:02 27/07/22  |  עידן יוסף
משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי סיימו את חקירת פיגוע התקיפה בתחילת החודש בגשר הולכי הרגל בין בני ברק לגבעת שמואל. בפיגוע נפצע בינוני תושב בני ברק בן 47, שהותקף באמצעות חפץ קהה בעת שהיה בדרכו לתפילה.

חקירת האירוע שהוטלה על היחידה לחקירת פשעים במרחב דן ושירות הביטחון הכללי, הובילה בתוך זמן קצר לזיהויו ומעצרו של החשוד במעשה בן 33, תושב העיירה עינאבוס הסמוכה לשכם.

מחקירת המחבל עלה כי תכנן לבצע את פיגוע התקיפה על-רקע לאומני ואף עשה הכנת שטח בימים שקדמו לאירוע על-מנת לאתר מיקום ומועד המתאימים לכך. מעצרו הוארך בבית המשפט מעת לעת ועם סיומה של חקירה מאומצת ומקיפה, הוגשה היום הצהרת תובע על הכוונה להגיש כנגד החשוד כתב אישום וכן בקשה למעצרו עד תום ההליכים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון הפך את ההחלטה: מצפה כרמים לא יפונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
המבצע המוצלח של צה"ל השבוע בעיר שכם שבו נהרגו 2 מחבלים שתכננו לבצע פיגוע בקבר יוסף הביך מאוד את הרש"פ ורק הגביר את הזעם ברחוב הפלשתיני על יו"ר הרש"פ אבו מאזן על כך שהוא ממשיך בתיאום הביטחוני עם ישראל בעוד צהל מחסל פעילים של "גדודי חללי אל-אקצה" שהם חלק מהזרוע הצבאית של תנועת פתח. הרש"פ אובדת עצות אחרי ביקורו של הנשיא ביידן במזרח ירושלים ובבית לחם, לאבו-מאזן אין שום בשורות לתושבי השטחים, הוא העריך מראש את תוצאות ביקורו של הנשיא ביידן ועליו להחליט כיצד הוא ממשיך מכאן.
"ביקור הגברת הזקנה" - זהו שם המחזה המפורסם של הסופר השוויצרי פרידריך דירנמאט, מחזה הדן בהתפוררות כוחות המוסר של הציבור מול עוצמת-הכסף. המסר העצוב הוא כי ניתן לקנות הכל בכסף - גם את הטוב ביותר - וגם את הרע ביותר. אכן, גם אנו זכינו לראות אצלנו את ביקור הגבר הזקן - נשיא ארה"ב של אמריקה, שפיזר כאן מאתיים מיליון דולר לעזרה ממשית או מדומינת לבתי-חולים ערביים, אף שהערבים על כל מדינותיהם העשירות, דוגמת סעודיה והנסיכויות, יכולים להרשות לעצמם לשלם פי כמה וכמה. ייאמר רק בינינו שגם מדינת ישראל משלמת מס-עובד (או אולי מס-מעביד...) כדי להמנע ממלחמה נוספת בהעסקת רבבות עובדים ערבים ואולי בעוד פרויקטים, כי בנושא זה רב הנסתר מן הגלוי.
26/07/2022  |  אהרן פאפו  |   יומני בלוגרים
רצח שוטרים במחסומים, גניבה וסחר בנשק, צבירת נשק מגוון בכמויות גדולות, גניבות רכב, פריצות לבתים, פריצות לשדות ומטעים וגניבת תוצרת חקלאית, "פרוטקשן", שריפת אוטובוסים, שריפת ציוד חקלאי וציוד הנדסי, נהיגה פרועה בכבישים, שימוש בנשק חם וירי באזורים מיושבים, בנייה בלתי חוקית, שמיטת מיסים וסחר בחשבוניות פיקטיביות.
26/07/2022  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
זעם רב שורר בקרב תושבי רצועת עזה על הנהגת חמאס ובראשה אסמעיל הניה לאחר שנודע בשבוע שעבר דבר נסיעתו של חאזם הניה, בנו של אסמעיל הניה, ביחד עם בני משפחתו לטורקיה, שם מתגורר מדי פעם אביו שנע על הציר בין טורקיה לקטר. ההצטרפות של חאזם הניה ומשפחתו לשאר בני המשפחה בטורקיה משלימה למעשה את מעבר מרבית בני משפחת הניה לטורקיה, הם עזבו את רצועת עזה ועברו לגור בטורקיה ובקטר והפכו לאנשי עסקים. מצרים אישרה את יציאתם מהרצועה דרך מעבר רפיח, שמותיהם הופיעו ברשימת היוצאים ומשם דלפו לרשתות החברתיות.
כוחות הביטחון פעלו הלילה (יום א', 24.7.22) בעיר שכם שבשומרון ונקלעו לחילופי ירי עם מחבלים. משרד הבריאות הפלשתיני דיווח על שני הרוגים - מוחמד אל-עזיזי ועבוד סובח. עם זאת, על-פי ההערכות בצה"ל, לפחות ארבעה מחבלים נהרגו בתקרית וכמה מחבלים נוספים נפצעו.
24/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il