נחנך ונפתח (יום ד', 31.8.22) באופן מלא כביש 16, כביש הכניסה החדש לירושלים, במעמד פוליטיקאים ואישי ציבור.
כביש 16, ע"ש
אריאל שרון, הוא מיזם תשתית תחבורה לאומי שבוצע בשיטת PPP שיצא לפועל באמצעות ועדת מכרזים ביןמשרדית בראשות החשב כללי,
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועיריית ירושלים באמצעות חברת נתיבי ישראל. הזוכה במכרז הייתה שותפות "שפיר-פיצרוטי" שהקימה את המיזם ואחראית לתפעול ולתחזוקה ל-22 השנים הבאות.
הכביש מאפשר כניסה חדשה לבירה ומחבר את כביש 1 מאזור מוצא לאזור התעשיה גבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות
מנחם בגין.
עמותת תחבורה בדרך שלנו מסרה כי "למרבה הפלא, אין העדפה לתחבורה ציבורית בכביש החדש. הכביש נסלל ברוחב שני נתיבים ללא הכנה לנתיב תחבורה ציבורית או נתיב רב תפוסה".
מקס מורוגובסקי, יו"ר הוועד המנהל בעמותה, אמר כי החיבור של מבשרת ציון לכביש החיוני לתושביה לא בוצע בשלב זה והניידות מהיישוב לירושלים הסמוכה, תמשיך להיות מסורבלת. "אנו מברכים את משרד התחבורה על השקת הקו החדש ממסוף מלחה לתל אביב דרך הכביש החדש, עם זאת, קו אחד לרפואה הוא מעט מדי מול הביקוש וללא תשתית ייעודית, האוטובוסים יחוו גודש יחד עם הרכב הפרטי".
הכביש, שיהיה כניסה מרכזית נוספת לעיר הבירה, נפתח לתנועה כשנה לפני המועד המתוכנן. הקדמת לוחות הזמנים המשמעותית התאפשרה בזכות עבודה יעילה בשיטת הביצוע במתכונת PPP.
אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים - מוצא, רבידה ובייט (סמוך לרחוב בייט, ולבית החולים שערי צדק), שדרוג מערכת הדרכים המקומית, שדרוג תשתיות קיימות ונטיעה של כ-700 עצים חדשים.
סגן שר התחבורה לשעבר, ח"כ
אורי מקלב, קרא לעקור את העצים, שניטעו בשנת השמיטה, לדבריו, בניגוד להחלטת מטה שהתקבלה בממשלה הקודמת. חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג ואחרים החרימו את הטקס בשל הנטיעות.
מהירות הנסיעה המותרת בכביש תהיה 80 קמ"ש, ועלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקלים. הכביש צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר.
במסגרת הכביש, מבוצע פיתוח נופי נרחב המאפשר גישה ליער ירושלים וסביבתו תוך בנייה של שבילי אופניים, תצפיות ואזורי פנאי ונופש.