|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
שפירא ואנגלמן. אותה עמדה [צילום: תומר נויברג, נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

בג"ץ: למבקר אין סמכות בחברות האוטובוס החדשות

ביטל את החלטתו של שפירא, בה תמך אנגלמן, להחיל את הביקורת על החברות שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית הותיר בעינה את הסמכות על חברות האוטובוסים הוותיקות
11/09/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שנאת המן או אהבת מרדכי [צילום: פורום תח"צ]

למבקר המדינה אין סמכות לבקר את חברות האוטובוסים החדשות, שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית - כולל חברות-הבנות של אגד ודן. סמכותו היא אך ורק על החברות הוותיקות - אגד וחברות האוטובוסים של נצרת (ובמשתמע גם על חברת דן). כך קובע (11.9.22) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, בהתערבות נדירה מאוד של בג"ץ בהחלטותיו ובסמכויותיו של מבקר המדינה.

בשנת 2019 החליט המבקר דאז, יוסף שפירא (ערב סיום כהונתו), להכניס לרשימת המבוקרים את חברות האוטובוסים החדשות; המבקר הנוכחי, מתניהו אנגלמן, הגן על החלטה זו בבג"ץ. החברות החדשות שעתרו נגדה היו אגד תעבורה, אפיקים, דן בדרום, דן בצפון, דן באר שבע, מטרופולין, נתיב אקספרס, סופרבוס וקווים. אגד הוותיקה, חברת הנסיעות והתיירות נצרת ושירותי אוטובוסים מאוחדים (ש.א.מ) בנצרת עתרו אף הן. דן לא עתרה, אך פסק הדין מעלה שמעמדה זהה לזה של אגד.

שפירא ואנגלמן התבססו על סעיף 9(8) לחוק, המונה בין המבוקרים "כל מפעל, מוסד, קרן או גוף אחר הנתמכים, במישרין או בעקיפין, על-ידי הממשלה... בדרך הקצבה, ערבות וכיוצא באלה". הסעיף מאפשר למבקר המדינה או לוועדת הכנסת לביקורת המדינה להכריז על גוף פרטי כמבוקר, אם הוא נתמך בידי הממשלה. המחלוקת הייתה בשאלה כיצד יש להגדיר את הכספים שמעבירה המדינה לחברות האוטובוסים, והמסתכמים במיליארדי שקלים בשנה: תמיכה בחברות (ואזי יהיו כפופות לביקורת) או סובסידיה לנוסעים (ואזי לא יהיו כפופות לביקורת).

סובסידיה לנוסעים מול תמיכה בחברות

שטיין קובע, כי ההעברות לחברות החדשות הן סובסידיה לנוסעים, בעוד ההעברות לחברות הוותיקות הן תמיכות בחברות עצמן. המבקרים טענו, כי למרות שמדובר בסובסידיה - הרי שגם החברות הוותיקות נהנות ממנה, וכי יש לפרש בצורה מרחיבה את הסמכות שמקנה סעיף 9(8). אולם, שטיין אינו מקבל את שתי הטענות. "לא כל הסובסידיות נולדו שוות, ואין לראות בכל גורם שלידיו משולמים כספי סובסידיה ממשלתית 'גוף נתמך'", הוא אומר.

"סבורני כי חובה עלינו להבדיל בין שני סוגים שונים של סובסידיה ממשלתית אשר משולמת לגוף פרטי: ( 1) סובסידיה שהממשלה משלמת 'משנאת המן' - כשל שוק שוק - במטרה לתמרץ פעילות כלכלית שבלעדי הסובסידיה לא תתקיים (או תתקיים במידה לא מספקת); וכן (2) סובסידיה שהממשלה משלמת 'מאהבת מרדכי' כדי לתמוך בגוף פרטי שפועלו-שלו מביא תועלת רבה לציבור ושמצוי בסכנת קיום בהעדר הסובסידיה. גוף פרטי שמקבל סובסידיה מהסוג הראשון אינו משווה לעצמו אופי ציבורי. גוף כאמור היה ונשאר גוף פרטי שעושה עסקים עם המדינה. גוף פרטי שזוכה לסובסידיה מהסוג השני, לעומת זאת, הוא גוף שתמיכת הממשלה בקיומו משייכת אותו, מניה וביה, למרחב הציבורי". סמכותו של המבקר היא אך ורק לגבי גופים מהסוג השני, קובע שטיין.

מאחר שסעיף 9(8) מהווה חריג מהעיקרון לפיו מבקר המדינה מוסמך לפעול רק על-פי הסמכת הכנסת, ממשיך שטיין, יש לפרש אותו בדווקנות. לכן, הפרשנות הנכונה של המילה "תמיכה" בסעיף זה היא כאשר "הממשלה פורסת חסות כלכלית מעל גוף פרטי ומממנת את פעילותו". לעומת זאת, למבקר אין סמכות במקרים בהם "הממשלה משלמת לגוף פרטי מחיר בעבור סחורה או שירות, וכאשר מחיר זה משקף את מצב ההיצע והביקוש בשוק". במקרים כאלה "עסקינן ב'מחיר' או ב'תמורה', ולא ב'תמיכה', גם כאשר מחיר או תמורה כאמור משולמים במסגרת מדיניות ענפית מסוג 'סובסידיה'".

אינטרסים שונים בהעברות הכספים

שטיין מקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש להבחין בין התשלומים לחברות הוותיקות לבין אלו הניתנים לחברות החדשות. התמיכה בחברות הוותיקות נובעת צ"הצורך להבטיח את האינטרס הציבורי בהרחבת קווי התחבורה הציבורית באמצעות מפעילות אוטובוסים, בשיפור איכותם של שירותי התחבורה הציבורית כאמור ובהבטחת אספקתם ונגישותם עבור ציבור הנוסעות והנוסעים". לעומת זאת, התמיכה בחברות החדשות היא תמיכה בציבור הנוסעים, ה"זוכה לקבל שירותי תחבורה מהמפעילות הללו באיכות ובתדירות מובטחת, ובמחיר השווה לכל כיס". הדבר בולט גם מן העובדה שהמדינה יכולה להפחית את התשלומים לחברות החדשות אם אינן עומדות בתנאי השירות, מוסיף שטיין.

ההתקשרות בין המדינה לבין אגד והחברות בנצרת - שהיא בת עשרות שנים - נקבעה ללא כל הליך תחרותי והתמיכה בהן אינה מיועדת לנוסעים אלא למנוע את קריסתן כאשר התחבורה הציבורית עברה לעידן התחרות החופשית. עצם הפטור ממכרז מלמד על קיומה של תמיכה בפועל בחברות אלו, מציין שטיין, תמיכה שנועדה להיטיב אך ורק עימן. בניגוד לתמיכה בחברות החדשות, זו הניתנת לחברות הוותיקות לא נבחנה בתנאי תחרות ולכן איננה בהכרח המיטבית מבחינת המדינה. שלוש החברות הן הנמענות הישירות של התמיכה ולפיכך הן נתונות לסמכותו של המבקר, קובע שטיין.

מסקנות אלו, הוא מוסיף, מבוססות לא רק מבחינה חוקית אלא גם מבחינה כלכלית. "המדיניות הכלכלית המונהגת על-ידי ממשלת ישראל ביחס לקווי השירות באוטובוסים - אשר מחד מפקחת על תעריפי הנסיעה ומאידך מסבסדת באופן משמעותי את פעילותן של מפעילות קווי השירות - הינה תנאי-בלעדיו-אין לקיומם של שירותי תחבורה ציבורית נגישים, תדירים, איכותיים וזמינים.

"התעקשותה של הממשלה על קיומם של אמצעי תחבורה נגישים, תדירים, איכותיים וזמינים - במחיר השווה לכל נפש, באזורים מרוחקים, כמו במרכז הארץ, וברוב שעות היממה - היא אשר הופכת את שוק התחבורה הציבורית לשוק הפסדי אלמלא הסובסידיה. מדיניות זו היא המחייבת את הממשלה להעניק את תשלומי הסובסידיה בד-בבד עם מתן הרישיון להפעלת קווי התחבורה הציבורית באמצעות אוטובוסים", אומר שטיין.

"התשלומים שהממשלה משלמת למפעילות התחרותיות משקפים, בקירוב, את המחיר הכולל שציבור הנוסעים היה משלם להן בשוק היפותטי של תחבורה ציבורית זמינה, תדירה ואיכותית - כפי שתוכנן על-ידי הממשלה. בדרך זו, מבקשת הממשלה להבטיח את נגישותה של תחבורה ציבורית זמינה, תדירה ואיכותית לכלל אזרחיה - רכיב מרכזי של איכות החיים". התשלומים לחברות החדשות הם "בעבור ציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית ולמען הציבור בכללותו", מגדיר שטיין.

השופטים יצחק עמית ושאול שוחט הסכימו עם שטיין. את החברות הוותיקות והחברות מנצרת ייצגו עוה"ד עמית גור והדר וייס; את אגד ייצגו עוה"ד אורנה קדר ודעה קומם-שטיין; את המבקר ייצגו עוה"ד מתן בן-שאול ועדן עדיקא; ואת היועץ המשפטי - עו"ד ערין ספדי-עטילה.
בג"ץ 3107/19, אגד תעבורה ואח' נ' מבקר המדינה / פס"ד
למבקר המדינה אין סמכות מול חברות האוטובוסים החדשות אלא רק מול הוותיקות

תאריך:  11/09/2022   |   עודכן:  11/09/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: למבקר אין סמכות בחברות האוטובוס החדשות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף (יום ד', 7.9.22) בכנס המבקרים הפנימיים שהתקיים באילת והתייחס לנושא הרציחות במגזר הערבי. כמו-כן התייחס המבקר על האופן בו נפתחה שנת הלימודים וחוסר הוודאות בו היו מצויים התלמידים והוריהם.
07/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מי שקורא את הדוח של מתניהו אנגלמן על טיפול המשטרה והשב"כ באירועי שומר החומות, עשוי להתחיל להאמין בקיומם של חייזרים. אם במקביל הוא עוקב אחרי דיוניה של ועדת מירון - שגם בהם מככבת המשטרה - מסקנתו זו רק מתחזקת. איש אינו אחראי להתפרעויות הקשות ביותר שהיו בישראל בשני העשורים האחרונים, איש אינו אחראי לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדותיה - אז נשארו רק החייזרים כאחראים אפשריים.
27/07/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות העיקריות שמחוץ לירושלים סובלת מקיפוח מתמשך ובולט בתחומי החינוך, ההקצאות והייצוג במוסדות העירוניים. כך מוסר (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח המתלווה לזה העוסק בכשלים בטיפול במהומות בערים אלו בזמן מבצע שומר החומות.
27/07/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הליכוד חייב לרשות המיסים 28.4 מיליון שקל, בשל דיווח ותשלום באיחור ניכר של מס במקור אותו ניכה משכר עובדיו בארבע מערכות הבחירות שהתקיימו בשנים 2021-2019. כך מגלה (12.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, אשר קנס את הליכוד ב-250,000 שקל בשל אי-עמידתו בהוראות החוק בנושא זה. אנגלמן קנס את אגודת ישראל ב-100,000 שקל בשל חוב דומה בסך 2.4 מיליון שקל בגין הבחירות ב-2019.
12/07/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (רביעי, 6.7.22) כי משרדו ישים דגש בתקופת הבחירות הקרובות, לכנסת ה-25, על פעילות גופים פעילים בבחירות, בהתאם לחוק.
06/07/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
הפקרות בתחום הרכב הדו-גלגלי  /  איתמר לוין
היכן יש מבנים מסוכנים? המדינה אינה יודעת  /  איתמר לוין
כשלים במניעת הונאות ומעילות ברשויות המקומיות  /  איתמר לוין
לתושבים אין הגנה ממתקפות סייבר   /  יהודה קונפורטס
אזעקת אמת לגורמים האחראיים!   /  יהודה קונפורטס
הכרעות שיפוטיות  /  אלון קוחלני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il