התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית שיגרה (יום א', 25.9.22) פנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, ובה דרישה להורות על בטלות ההיתר לפעילות קו 5א של
סופרבוס בשבת, מנשר לחיפה. הפעלת הקו, שהוא מטרונית, הנוסעת בנתיב ייעודי, אמור להתחיל את פעילותו ב-7 באוקטובר.
התנועה אומרת כי הפעלת הקו בשבת מפירה את תקנה 386א לתקנות התעבורה המגבילה הפעלה של קו שירות בימי מנוחה. לדבריה, ההיתר לפעילות הקו בימי המנוחה ניתן בנימוק של "סטטוס-קוו" ובנימוק שהוא "משרת נוסעים לבית חולים". אולם מתן ההיתר ניתן בהתבסס על שתי עילות הסותרות זו את זו.
בתנועה מציינים כי "הסדר הסטטוס-קוו אינו מאפשר הפעלה חופשית של קווים בצפון הארץ בכלל ובחיפה רבתי בפרט. תקנת משנה ב', שהיא למעשה הוראת שעה, קובעת באופן דווקני את הקווים המורשים לנוע - קווים שבמועד הקובע (1 בינואר 1991) פעלו לאורך השבת. קווים אלה בלבד נקראים 'קווי סטטוס-קוו', ואין בלתם. ואכן - ברשימות המפקח על התעבורה משנות התשעים צויינו ברשימת הקווים שאינם מורשים לפעול בימי המנוחה גם מספר לא-מבוטל של קווים בחיפה השובתים בשבת! תקנת משנה ב' אינה מאפשרת מתן היתרים לקווים שלא פעלו במועד הקובע.
"תקנת המשנה העוסקת בבתי חולים אינה מתייחסת לפעילות קווים לכל אורך השבת. היא מתייחסת לקווים שבמועד חקיקת החוק פעלו מעט לפני צאת השבת, וזאת כפי שנמסר לכנסת בכמה הזדמנויות, לרבות בעת הצגת החוק ע"י הממשלה. היא לא נועדה במקורה לצורך הסעת חולים או מבקרים, וכפי שציין בעבר
משרד התחבורה מטרתה אחת - מתן אפשרות לצוותים הרפואיים לערוך חילופי משמרות בימי שבת לפנות ערב, ולא לעכב אותם עד להגעת מחליפיהם בצאת השבת, שבימות הקיץ יוצאת מאוחר".
בפנייה נאמר כי קו 5א אינו עונה להגדרת קו בית חולים, כפי שקבעה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, וצויין, כי "לעיר נשר אין שום בעיית נגישות בשבת לבית החולים רמב"ם. להפך, היא מקבלת שירות בתדירות גבוהה לאורך כל השבת באמצעות הקווים הבאים: 79, 181, 331, 332 ו-111. כולם קווים ישירים (!), למעט האחרון שבו מתאפשר מעבר לקו אחר מאושר שבת".
בעניין הפוליטי הובהר כי "ממשלת מעבר נדרשת לזהירות יתרה בכל הליכותיה, בפרט בנושא כה רגיש הנוגע בליבת יחסי דת ומדינה ולעצם צביונה כמדינה יהודית, ושבעתיים כאשר מדובר במהלך לא-חוקי החותר תחת אושיות קיומה כמדינה דמוקרטית, ופוגע באמון הציבור בשלטון החוק".