|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
נתניהו, סמוטריץ'. כרטיס צהוב [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מודי'ס משנה תחזית לישראל מחיובית ליציבה; מאשרת מחדש דירוג A1

"הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לתחזית יציבה" מודי'ס ממקדת את דוח הדירוג ברפורמות המשפטיות שיזמה הממשלה ובאירועים שהתרחשו (הפגנות, שביתות, סרבנות) מנמקת: בצד החיסרון, הסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו; בצד החיובי, אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, נותרות המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר משבחת את ישראל על עמידתה בעבר בזעזועים וניהול כלכלה יעילה ומוצלחת
15/04/2023  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

חברת הדירוג מודי'ס הודיעה על שינוי התחזית של מדינת ישראל מחיובית ליציבה. במקביל הודיעה על החלטתה לאשר מחדש את דירוג ישראל ב-A1. שינוי התחזית, מציינת מודי'ס, "משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמחאות המוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולחפש דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק המוסדי ובחיזוי המדיניות".


מודי'ס מציינת בדוח שהציגה את התובנות המתפתחות בישראל בדבר השינוי הדרוש, בשל חוסר האיזון בין הרשויות בישראל - עוצמתה של המערכת המשפטית ביחס לכנסת ולממשלה. "רבים בישראל תומכים בשינוי כלשהו במערכת המשפט - עסקים מתלוננים על משך ההליכים בבתי המשפט, ויש הכרה שניתן להגדיר טוב יותר את תפקידו של בית המשפט העליון והרכבו מגוון יותר". כמו-כן היא מציינת, כי בעיות היסוד של ישראל, לרבות: ההשתתפות הנמוכה של חרדים ונשים ערביות-ישראליות בשוק העבודה, וכן הסוגיה הפלשתינית, הם שמכבידים באופן מהותי על הכלכלה ומעמידים בסימן שאלה את הדירוג העתידי של ישראל.

כלכלני מודי'ס כותבים, כי "הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לתחזית יציבה. בצד החיסרון, בזמן שהדיונים לגבי הצורה המדויקת של הרפורמה השיפוטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו. מהצד החיובי, אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, נותרות המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר. בסך-הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על-ידי הממשלה הקודמת".

כרטיס צהוב/ירוק

מודי'ס מציינת כי מאז 1983 (המשבר הכלכלי הגדול שטופל בהצלחה על-ידי ממשלת אחדות לאומית בראשה עמדו יצחק שמיר ושמעון פרס), לא נרשמו אירועי ברירת מחדל (על אג"ח או הלוואות). ב-11 באפריל 2023 נקראה ועדת דירוג של מודי'ס לדון בדירוג עקב האירועים בישראל. הנקודות העיקריות שעלו במהלך הדיון היו: היסודות הכלכליים של המנפיק, לרבות חוסנו הכלכלי, לא השתנו מהותית. מוסדות המנפיק וחוזק הממשל, ירדו באופן מהותי. החוסן הפיסקאלי או הפיננסי של המנפיק, לרבות פרופיל החוב שלו, לא השתנה מהותית. הרגישות של המנפיק לסיכוני אירועים לא השתנתה מהותית". מודי'יס הגיעה למסקנות אלה:

  • גורמים שעלולים להוביל לשדרוג או הורדה של הדירוגים המשקף את השינוי בתחזית חזרה ליציבה מחיובית, קיים פוטנציאל דירוג כלפי מעלה מוגבל בטווח הקרוב. התחזית עשויה לחזור לחיובית והדירוג ישתדרג אם המהומה הנוכחית תיפתר באופן שלא יעמיק את המתחים החברתיים בין הקבוצות הדמוגרפיות השונות ויבטיח את פוטנציאל הצמיחה החזק של ישראל. המשך המגמות הפיסקאליות והחובות החיוביות יהיה גם תנאי מוקדם לתחזית חיובית ובסופו של דבר לדירוג גבוה יותר.

    הדירוגים של ישראל ייכנסו ללחץ כלפי מטה אם המתיחות הנוכחית תהפוך למשבר פוליטי וחברתי ממושך עם השפעה שלילית מהותית על הכלכלה, אולי קשורה להזרמת הון נמוכה משמעותית למגזר ההיי-טק החשוב ורילוקיישן של חברות ישראליות לחו"ל. בעוד שלמתיחות גיאופוליטית באופן מסורתי לא הייתה השפעה גדולה או מתמשכת על כלכלת ישראל, הסלמה רצינית של המתיחות עם הפלשתינים עלולה לסכן את היחסים המשופרים של ישראל עם כמה משכנותיה ועלולה להוביל לבידוד בינלאומי מוגבר עם השלכות שליליות על הכלכלה מוכוונת היצוא וחוסנה הכלכלי של ישראל.


ציון חיובי על עמידת ישראל בזעזועים

מודי'ס משבחת את כלכלת ישראל, שהוכיחה יכולת יוצאת דופן ועמדה בזעזועים. "אישור דירוג A1 משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת החוסן הפיסקאלי המשתפר, אשר מודי'ס צופה שימשיכו בתרחיש הבסיסי שלה. הכלכלה הוכיחה עמידה בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים בעשורים האחרונים וצמחה בקצב מהיר, בסיוע תעשיות ההייטק התחרותיות בעולם של ישראל. תחזיות הבסיס של מודי'ס מניחות המשך צמיחה איתנה בטווח הבינוני. גם המדדים הפיסקאליים של הממשלה השתפרו במהירות לאחר הזעזוע הזמני שנגרם מגיפה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז מהתמ"ג בתוך שנתיים ל-60.7% מהתמ"ג ב-2022. מודי'ס צופה ירידה נוספת לכיוון 55% עד סוף השנה הבאה".

מודי'ס מציינת לשבח את התנהלות בנק ישראל, שמחזיק מטבע חוץ בכמות יוצאת דופן - המאפשרת בלימת זעזועים כתוצאה מפעולות ממשלתיות בעייתיות: "תקרות המטבע המקומי (LC) והמטבע החוץ (FC) של ישראל נותרות ללא שינוי. תקרת המדינה של LC ב-Aaa, ארבע דרגות מעל הדירוג הריבוני, מאזנת את דריסת הרגל הממשלתית המוגבלת בכלכלה הישראלית המגוונת והיציבות החיצונית מול כמה סיכונים פוליטיים וגיאופוליטיים והאתגרים הנוכחיים לניבוי ומהימנות של מוסדות ופעולות ממשלתיות. תקרת המדינה של FC ב-Aaa, בהתאם לתקרת LC, משקפת סיכוני העברה והמרה נמוכים מאוד, בהתחשב בחשבון ההון הפתוח מאוד, יעילות המדיניות החזקה, כמו גם מאגרי מטבע החוץ הגדולים מאוד של הבנק המרכזי של 36% מהתמ"ג".

נימוקי ההחלטה - שינוי תחזית מחיובי ליציב

שינוי התחזית ליציב מחיובי, מציינת מודי'ס, נובע מהערכתה שהאירועים האחרונים סביב תוכניות הממשלה לשינוי מערכת המשפט מצביעים על הרעה בחוזקה המוסדית והממשלתית של ישראל, שמאזנת מגמות אשראי חיוביות שזוהו בעבר. כמו-כן מציינת מודי'ס, כי תוכניות הממשלה כמו גם ההפגנות שפרצו, חשפו את חולשתן של המוסדות בישראל, קרי: הממשלה והכנסת, ביחס לבית המשפט העליון, ואת ההבנה שיש צורך בביצוע שינויים במערכת המשפטית.

"ליתר דיוק", מעריכה מודי'ס, "תוכניות הממשלה לשינוי מערכת המשפט ואופן הטיפול ברפורמה זו חשפו חולשה מסוימת במוסדות המבצעים והמחוקקים בישראל. בהשוואה למדינות רבות אחרות, המערך המוסדי של ישראל נשען במידה רבה על פיקוח וביקורת שיפוטיים. במדינה יש פרלמנט חד-קומתי שבו לממשלה יש רוב, תפקיד טקסי בעיקרו של הנשיא ודרגים נמוכים יחסית של ממשל חלשים. רבים בישראל תומכים בשינוי כלשהו במערכת המשפט - עסקים מתלוננים על משך ההליכים בבתי המשפט, ויש הכרה שניתן להגדיר טוב יותר את תפקידו של בית המשפט העליון והרכבו מגוון יותר. ההצעות הראשוניות של הממשלה לא יתנו מענה לחששות אלה ביעילות. במקום זאת, האופי הרחב של השינויים שהוצעו במקור והמהירות שבה ניסתה הממשלה לדחוף אותם דרך הכנסת, הפרלמנט של ישראל, ללא ניסיון להגיע לקונצנזוס רחב מצביעים על היחלשות המוסדות. כמו-כן, ירדה יכולת החיזוי של המוסדות המבצעים והמחוקקים במדינה. השינויים המוצעים עוררו מחאות המוניות, קריאה לשביתה כללית על-ידי ההסתדרות הכללית ב-27 במרץ וסירובם של כמה חיילי מילואים וקציני מילואים להגיע לאימון".

מודי'ס סומכת ידיה על חוזקם של המוסדות בישראל, ויכולתם להתגבר על המחלוקות. "הצעת החוק הושהתה כעת למשך חודש, כדי לתת זמן למצוא פשרה עם מפלגות האופוזיציה, בחסות הנשיא, בהתאם להערכת מודי'ס שלמרות היחלשות מסוימת, המוסדות המבצעים והחקיקתיים נותרו חזקים בסטנדרטים עולמיים. מודי'ס אומנם לא מצפה שהרפורמות יעברו בצורתן שהוצעה במקור, אך רחוק מלהיות ברור אם ניתן למצוא פשרה; הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את תהליך בחירת השופטים, ומרמזת שהסיכון לחידוש מחאות נותר גבוה".

עם זאת מציינת מודי'ס, כי האירועים שהתרחשו מתחילת השנה שהוכיחו את עוצמתה של החברה האזרחית, "חשפו גם מחלוקות בחברה הישראלית, אשר עמוקים יותר מהשינויים השיפוטיים וכנראה ישאירו סיכונים חברתיים ופוליטיים גבוהים למשך זמן מה. קיטוב גדול יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני. לפיכך, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות".

נימוקי ההחלטה - אישור מחדש דירוג A1

"ההחלטה לאשר את דירוג A1 משקפת את פוטנציאל הצמיחה החזק ביותר של ישראל ואת העמידות המוכחת בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים חוזרים ונשנים לאורך שנים רבות, כמו גם את המדדים הפיסקאליים והחוב המשתפרים של הממשלה", כותבים כלכלני מודי'ס. להלן עיקרי הדברים שהוסיפו:

  • כלכלת ישראל צמחה בקצב מהיר בשנים האחרונות, בממוצע של 4.1% במהלך העשור עד 2022, בסיוע במידה חשובה של תעשיות ההיי-טק התחרותיות בעולם והמגוונות יותר ויותר. בנק ישראל מעריך את פוטנציאל הצמיחה של המשק בקרוב ל-4%, טוב יותר מזה של רוב מדינות ה-OECD האחרות.

    עוד לפני פרוץ המהומה הנוכחית, הצמיחה צפויה בדרך כלל להאט, לאור הסביבה הגלובלית המתונה יותר וההידוק המוניטרי המשמעותי; ריבית המפתח עומדת כעת על 4.5% בהשוואה ל-0.1% במרס 2022. בתרחיש הבסיס שלה צופה מודי'ס שצמיחה של התמ"ג הריאלי תיאט לסביבות 2.6% השנה, לפני שתואץ שוב לסביבות 3.5% ב-2024. אירועים אקטואליים מהווים סיכונים משמעותיים לתחזית לכלכלת ישראל, עד כה אין אינדיקציה ליציאות הון מהותיות או בדיקה מחודשת של השקעות מחו"ל בחברות היי-טק ישראליות.

    ישראל נהנית מכמה גורמים מבניים העומדים בבסיס פוטנציאל הצמיחה הטוב שלה, כלומר גידול מהיר באוכלוסייה, יכולות יצוא חזקות מאוד של מגזרי ההייטק שלה, ביקוש חזק ליצוא הביטחוני שלה וכן פוטנציאל יצוא הולך וגדל ממשאבי הגז הטבעי שלה. כמו-כן, הממשלה הקודמת הציגה שורה של רפורמות מבניות חיוביות לאשראי שאנו מצפים שיישמרו ואשר תומכות בצמיחה לטווח ארוך יותר.

    כמו-כן, המדדים הפיסקאליים והחובות של ישראל השתפרו במהירות לאחר הזעזוע הזמני שנגרם מגיפה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז מהתמ"ג בתוך שנתיים ל-60.7% מהתמ"ג בשנת 2022. בשנה שעברה, הממשלה רשמה עודף תקציבי של כ-0.6% מהתמ"ג, בעזרת צמיחה חזקה בהכנסות והכילה את גידול ההוצאות עם סיום רוב ההוצאות הקשורות למגפה. הממשלה החדשה הציגה תקציב נבון לשנים 2023-2024, המכוון לגירעון תקציבי של קצת מתחת ל-1% מהתמ"ג לשנתיים, וזה עבר בקריאה ראשונה בכנסת. גם הנחות גירעון גבוהות במעט, בשל ירידה בתוצר ובצמיחה בהכנסות, עדיין יגרמו לירידה נוספת של יחס החוב הציבורי השנה ובשנה הבאה לקראת 55% מהתמ"ג.

    שיקולים סביבתיים, חברתיים וממשלתיים

    לישראל יש חשיפה מתונה לסיכונים סביבתיים, המשקפת בעיקר סיכוני אקלים פיזיים וליתר דיוק סיכוני לחץ מים. המחסור במים בישראל משקף את מיקומה הגאוגרפי באזור אקלים צחיח למחצה. ניהול המים התקין של הרשויות מספק אמצעי ממתן חשוב, כולל באמצעות מערכות השקיה בטפטוף, התפלת מי ים ומיחזור שפכים. ציון פרופיל המנפיק ה-E הכולל שלו הוא אפוא שלילי בינוני (E-3).

    סיכונים חברתיים קיימים כבר זמן רב, אך כעת עלו על הפרק בהקשר של הצעת הממשלה לתיקון שיפוטי. הם נובעים בעיקר מההרכב הדמוגרפי הייחודי של ישראל ומהאתגרים הקשורים לשיעורי השתתפות בלתי אחידים מאוד בשוק העבודה, כמו גם פערי מיומנויות ופריון גדולים בין קבוצות האוכלוסייה השונות במדינה, עם השתתפות נמוכה במיוחד בעבודה של גברים (חרדים) ונשים ערביות. חלקם של החרדים באוכלוסייה צפוי לגדול מ-10% כיום ליותר משליש עד 2065, מה שעלול להרחיב עוד יותר את פער המיומנויות. הבדלים אלו מובילים לפערי הכנסה מובהקים ובשילוב עם הבדלים בנגישות לשירותי בריאות ושירותים בסיסיים אחרים גורמים לסיכונים חברתיים ולעיתים להתפרצות של מתחים אלימים. בסך-הכל, אנו מעריכים את ציון פרופיל מנפיק S של ישראל כשלילי בינוני (S-3).

    עוצמת המוסדות והממשל של ישראל נותרו גבוהים מאוד למרות היחלשות מסוימת בהקשר של אירועים עכשוויים, שהובילו את מודי'ס להוריד את הערכתה לגבי איכות המוסדות המבצעים והמחוקקים. עם זאת, החברה האזרחית ומוסדות אחרים כמו מערכת הביטחון הוכיחו את עצמם כבדיקות אפקטיביות ביותר להפעלת כוח הממשלה, בעוד שנותר לראות כיצד עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט יתפתחו בהמשך. מסגרת המדיניות המקרו-כלכלית והמוניטרית של המדינה איתנה ותמכה בהתערבויות מדיניות בזמן, אם כי הסביבה הפוליטית המקוטבת נטתה להכביד על יעילות המדיניות הפיסקלית. בסך-הכל, ציון פרופיל מנפיק G של ישראל נותר חיובי (G-1).

    ציון השפעת אשראי ESG של ישראל הוא שלילי בינוני (CIS-3), המשקף חשיפה מתונה לסיכון סביבתי בהינתן אתגרים סביב מחסור במים וכן חשיפה מתונה לסיכונים חברתיים בשל הפרופיל הדמוגרפי המאתגר הייחודי שלו, בעוד שהממשל הכללי נותר חזק מאוד, מה שתורם ל עמידותו החזקה יחסית לסיכוני E ו-S.

    תוצר לנפש (בסיס PPP, דולר ארה"ב): 46,659 (2021) (מוכר גם כהכנסה לנפש) צמיחת תמ"ג ריאלית (שינוי באחוזים): 8.6% (2021) (ידוע גם כצמיחה בתוצר)
    שיעור האינפלציה (מדד המחירים לצרכן, אחוז שינוי בדצמבר/דצמבר): 2.8% (2021)
    יתרה פיננסית/תמ"ג: -4% (2021) (מוכר גם כאיזון פיסקאלי) יתרה/תוצר עו"ש: 4.4% (2021) (ידוע גם כאיזון חיצוני) חוב/תוצר חיצוני: 33.2% (2021).
מודי'ס - דירוג מדינת ישראל (14.04.23) / דוח
חברת הדירוג מודי'ס פרסמה דירוג חדש למדינת ישראל בדוח שפרסמה (14.04.23). על-פי הדוח, דירוגה ישראל נותר A1, אך התחזית שונתה מחיובית ליציבה, וזאת בעיקר בגלל אופן ביצוע הליכי הרפורמה המשפטית מצד הממשלה, וכן האירועים בעקבותיה: הפגנות, סרבנות, שביתות.

הדירוג העתידי מותנה בהתפתחויות

דירוג האשראי של מודי'ס כולל 21 דרגות: עשר המייצגות כדאיות השקעה, ו-11 המייצגות סיכון השקעה עד כדי אפשרות לחדלות פירעון. הדירוג הגבוה ביותר הוא Aaa, אחריו Aa ואחריו A שהוא "דירוג בינוני-גבוה וסיכון אשראי נמוך". A1 היא הדרגה החמישית בגובהה בסולם כולו.

בימים האחרונים שוחחו הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם בכירי החברה במטרה לשכנעם שלא להוריד את הדירוג. השניים הזכירו את השהיית הרפורמה, את השיחות שמקיים הרצוג בניסיון להגיע למתווה מוסכם ואת הבטחתו של נתניהו לפעול להסכמות רחבות. אנשי מודי'ס שוחחו גם עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון (שהזהיר בפומבי בצורה חריפה מפני השלכות הרפורמה) ובכירי משרד האוצר (שמסרו אזהרות דומות לשר בצלאל סמוטריץ') ועם אנשי עסקים מובילים (שגם הם ברובם המכריע שותפות לאזהרות החריפות).

החלטתה של מודי'ס להסתפק בשינוי התחזית מהווה איתות ולפיו אם הרפורמה תמומש בצורה שתפגע בעצמאות הרשות השופטת, החברה תוריד את הדירוג של ישראל. הדירוג של ישראל בידי הסוכנויות המובילות מעולם לא ירד, גם בעיתות של משברים ביטחוניים וכלכליים משמעותיים.

מודי'ס הזהירה בחודש שעבר לגבי הרפורמה המשפטית, כי "אם ייושמו במלואם - השינויים המוצעים עלולים להחליש משמעותית את הרשות השופטת וככאלה להשפיע לשלילה על הריבית. השינויים המוצעים גם עלולים להציב סיכונים ארוכי טווח על סיכוייה הכלכליים של ישראל, במיוחד על זרימת ההון למגזר ההיי-טק רב-החשיבות". מודי'ס שמה את הדגש על פסקת ההתגברות, השינויים בבחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות והפיכת היועצים המשפטיים במשרדים למשרות אמון במינוי פוליטי.

עד כה, מודי'ס ראתה את המוסדות בישראל כגורם חיובי בדירוג האשראי שלה: היא העניקה להם ציון של A1 הדומה לזה בריטניה וגבוה מזה של ספרד, איטליה ופולין - ציון המשקף בין היתר את חוזקן של הרשות השופטת והחברה האזרחית. יישום מלא של הרפורמה עלול להוביל להורדתו של דירוג זה, מזהירה מודי'ס.

מודי'ס הזכירה בחודש שעבר, כי באפריל 2022 העניקה לישראל תחזית חיובית בציון של A1, בהתבסס על השיפור המהיר מן הצפוי במצב הפיסקלי והרפורמות שיישמה ממשלת בנט-לפיד; היא ציפתה שהממשלה החדשה תמשיך באותה דרך. מודי'ס ממשיכה להאמין שיש בישראל הסכמה פוליטית רחבה בתחומי הכלכלה והמדיניות הפיסקלית, אך לא יהיה די בכך כדי לאזן היחלשות של מוסדות השלטון אם הרפורמה המשפטית תיושם במלואה.

בטווח הארוך יותר, הזהירה מודי'ס בחודש שעבר, שינויים בתחום המשפטי עלולים לפגוע בפוטנציאל הצמיחה החזק של ישראל ולהעלות את הסיכונים הגיאו-פוליטיים. לרפורמה לא תהיה השפעה כלכלית משמעותית בטווח המיידי, אך התנודתיות בשקל - אשר גברה מאז הצגת הרפורמה - עלולה לפגוע בהורדת האינפלציה. חוסר ודאות גובר בתחום הכלכלי עלול לעכב השקעות. אם השינויים בתחום המשפטי ישפיעו בצורה משמעותית על האטרקטיביות של ישראל כיעד להשקעות ויפגעו בפוטנציאל הצמיחה, "הדבר עלול בסופו של דבר לשנות את דעתנו על החוזק הכלכלי הלאומי", בשל הפגיעה בענף ההיי-טק.

תאריך:  15/04/2023   |   עודכן:  15/04/2023
יואב יצחק
+גפני: כל הניסיונות מבית ומחוץ לפגוע בדירוג האשראי של ישראל לא צלחו
21:59 15/04/23  |  עידן יוסף
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני על הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס: "העובדה שאנחנו שומרים על יציבות מעיד על הכלכלה החזקה של ישראל, וכל הניסיונות מבית ומחוץ לפגוע בדירוג האשראי של ישראל לא צלחו. זה לא פוטר אותנו מלעשות כל מאמץ להוריד את יוקר המחיה ולהוריד עוד יותר את מחירי הדירות ולאפשר למשפחה הישראלית לחיות בכבוד".
+בסביבת רה"מ מאשימים: מודי'ס הסתמכה על נבואות זעם מניפולטיביות
21:20 15/04/23  |  עידן יוסף
בכיר בממשלה: תחזית הדירוג של מודי'ס הורדה רק ל"יציבה" לאחר השיחות של נתניהו עם בכירים בסוכנות. בסביבת רה"מ מאשימים: מודי'ס הסתמכה על נבואות זעם מניפולטיביות של גורמים אינטרסנטיים בישראל (כאן חדשות).
+הליכוד הגישה תלונה בטענה להסתה לרצח ראש הממשלה
21:17 15/04/23  |  עידן יוסף
הליכוד הגישה תלונה במשטרה נגד משתמשת בטוויטר בטענה שהסיתה לרצח ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשתמשת תמר אסאייג צייצה בטוויטר: "נתניהו צריך לגמור כמו קדאפי. המון שעושה בו שפטים. להשאיר אותו עם חולצה מכופתרת קרועה. זה סופם של דיקטטורים".

מן הליכוד נמסר: "אנו מצפים מהמשטרה ומהפרקליטות לפעול בכל האמצעים ובמלא העוצמה כדי לעצור את ההסתה המסוכנת".

+השר אמסלם: להעמיד לדין את אהרן ברק ואת אסתר חיות על ניסיון הפיכה
20:58 15/04/23  |  עידן יוסף
השר במשרד המשפטים, דודי אמסלם, אמר בראיון לחדשות 12: ״צריך להעמיד לדין את אהרן ברק ואת נשיאת העליון אסתר חיות על ניסיון הפיכה. לנשיאת העליון יש חיל אוויר ויחידת סייבר״. עוד אמר השר שהרפורמה לא עברה בגלל מרד של מספר אישים בליכוד.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מודי'ס משנה תחזית לישראל מחיובית ליציבה; מאשרת מחדש דירוג A1
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
15/04/23 14:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
רק לפני פחות מחודש וחצי, שנראים בישראל כמו נצח, כתבנו כאן כי "לא נתפלא אם בתוך כמה חודשים נראה שני ערוצי תקשורת חזקים ודומיננטיים: קשת 12, עם נטייה חזקה למרכז שמאל, ועכשיו 14 עם נתח גדל והולך של תומכי ימין, כשהפער ביניהן רק הולך ומצטמצם..."
14/04/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
פשרות והסכמות נוסח נתניהו שופטים שמרנים וחופש ביטוי נוסח ההפיכה המשטרית "ישראל השנייה" נוסח הביביסטים "גזענות" נוסח ש"ס אובייקטיביות נוסח משטרת המחשבות
14/04/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי הוא לא מסכים עם הנוסח המקורי של הרפורמה המשפטית וכי אינו סבור שתיקון הכוח העודף שיש לטענתו למערכת המשפטית מצדיק העברה של המטוטלת לצד השני, כלשונו.
13/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
מעורבות נשיא המדינה יצחק הרצוג במשבר איננה מכוח חוק. לנשיא אסור לעסוק בנושא, כי לא הוסמך כלל לטפל בו (אם כי אי-אפשר לכפות עליו דבר כי הנשיא איננו שפיט). מכורח המציאות מצאנו איזה פתרון עקום אשר סיכוייו מאוד נמוכים, בתקווה שרוחו של הנשיא, רוחו של מוסד הנשיא, תביא בסופו של דבר את הגשם. אבל, נשיאים ורוח, וגשם אין (משלי כה, יד)
רציתי לפתוח בסיפור אמיתי על איך השתמטתי משירות מילואים. בעבר הרחוק מאוד היה לי שירות מילואים עיקרי כמה עשרות ימים בשנה, משהו כמו 30 יום, ונע"ת "נוסף על תפקיד", ראש ציר בגיוס חירום. בכל תרגיל גיוס של יחידתי הייתי נקרא לנקודת איסוף, היו מוצמדים לי רכב ונהג צבאיים, והיינו עוברים יישוב יישוב מקו עכו/כרמיאל וצפונה, ומוסרים את הצווים למפקדי האזורים, שפיזרו את הצווים למפקדי החוליות וכו' (כיום אני משער שהטכנולוגיה ייתרה את שיטת הגיוס הזו).
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il