במשרד האוצר זזועמים על שרת התחבורה
מירי רגב, בעקבות החלטתה להעביר את פרויקט המטרו השאפתני מחברת נת"ע לחברת נתיבי ישראל. במכתב ששלחו בשבוע שעבר החשב הכללי יהל רוטנברג והממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, הם מפצירים ברגב שלא להעביר את הפרויקט מנת"ע ולקיים דיון ובחינה מעמיקים בסוגיה.
בתוך כך, בכירים במשרד אוצר תקפו את רגב ואמרו: "פרויקט של 150 מיליארד שקל הוא לא דומה לניהול של קיוסק".
בכירי האוצר כתבו לשרה רגב: "פרויקט המטרו נמצא בשלב קריטי הכולל תכנון וגיבוש עקרונות היסוד, אשר יש בו כדי להשפיע על הפרויקט כולו. זאת ועוד, פורסמו מכרזים לניהול ותכנון קווי המטרו, בהיקף של מיליארדי שקל המנוהלים כיום בחברת נת"ע. העברת הפרויקט כולו לידי חברה אחרת, ללא הערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעות גדולה, אשר יש לתת עליה את הדעת ולבחון אותה לעומק טרם קבלת החלטה.
"מחיר הטעות להחלטה כאמור, ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי עלול להיות כבד מאוד. כמו-כן, עצם ההצהרה על שינוי זה, יכולה להביא לאי-ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט, וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט".
"לעמדתנו", כתבו רוטנברג וגרדוס, "טרם קבלת החלטה בנושא יש לבחון את כלל המשמעויות הנגזרות, ובכלל זאת ההשפעה על לו"ז ותקציב הפרויקט. כמו-כן, בתהליך הבחינה יש להתייחס לעבודת המטה שבוצעה זה מכבר ואומצה על-ידי ה
ממשלה לפני כמספר חודשים". תוצאתה של עבודת מטה זו, לפי המכתב, היא קבלתה של הממשלה החלטה רק לאחרונה כי נת"ע תנהל את פרויקט המטרו יחד עם פרויקטי הרכבת הקלה בגוש-דן וחברה ממשלתית חדשה תהיה אחראית על תפעול הפרויקטים.
הבכירים הסבירו כי בראש מיזמי התשתית שמבצעת המדינה "ניצב פרויקט הרכבת התחתית בגוש-דן (המטרו), אשר צפוי להסיע בשיאו כשש מאות מיליון איש בשנה. הפרויקט צפוי לשפר בצורה משמעותית את המרחב כולו במספר רב של היבטים, כך שישפיע על מרחב גוש-דן ועל מדינת ישראל כולה, והתועלת המשקית המוערכת ממנו הינה כ-30 מיליארד שקל בשנה".
סמוטריץ' מגבה את בכירי משרדו
בפגישה (יום א', 7.5.23) בין ראש הממשלה
בנימין נתניהו, שרת התחבורה רגב ושר האוצר
בצלאל סמוטריץ', גיבה האחרון את בכירי משרדו. סמוטריץ' הבהיר כי אין להוציא את המטרו מידי נת"ע, לנוכח היותה מוקד ידע בתחום הסעת המונים. עם זאת, שר האוצר תומך בשינוי מבני בנת"ע, ובהעברת ניהול המטרו לאגף נפרד וחדש בחברה.
בפגישה סוכם, שבשבועיים הקרובים תוגש לממשלה הצעה להחלטה לחיבור קריית שמונה לאילת באמצעות רשת רכבות ורכבת מהירה עד אילת.