דירקטוריון נת"ע בראשות היו"ר
מיה ליקוורניק, שלח (יום ה', 4.5.23) מכתב לשרת התחבורה
מירי רגב, שבו כתב כי החלטתה להוציא את הטיפול במטרו מנת"ע ולהעבירו לחברה אחרת הותירה את כל שדרת הניהול של נת"ע בתדהמה, שכן מהחלטה זו עלול להשתמע למעשה חוסר אמון מוחלט בחברה, החל בדירקטוריון שלה, מנהליה ועד אחרון עובדיה. לאור כך, דירקטוריון החברה התכנס אמש בשעות הערב המאוחרות לדון בדחיפות בהשלכות ההחלטה האמורה.
בעקבות הדיון, דירקטוריון החברה הודיע לשרה כי הוא רואה בהחלטתה שגויה מעיקרה, ומזהיר כי היא תגרום נזק למדינת ישראל ולתושביה, וזאת מן הנימוקים הבאים:
- חוסר יציבות - כלכלת ישראל והמשק הישראלי מצויים בחודשים האחרונים בטלטלה גדולה, לנוכח המציאות הפוליטית המורכבת בישראל, בשילוב התנודתיות בשווקים המקומיים והבינלאומיים. רק לפני ארבעה חודשים קיבלה ממשלת ישראל פה אחד החלטה כי המטרו ישאר באחריות החברה. הודעת השרה משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה. פרויקט המטרו מהווה את אחד מפרויקטי התשתית הרכבתי הגדולים בעולם, ומעורבים בו כבר כיום גופים בינלאומיים רבים. מכרז מנהלי הקווים נמצא בעיצומו, וכיום מתמודדים בו שבעה קונסורציומים בינלאומיים משמעותיים, בהם משתתפות מיטב החברות הבינלאומיות בתחום. ההודעה משדרת לגופים אלו מסר מבלבל ומטריד, העלול לפגוע בהמשך השתתפותם של גופים גלובליים אלה בהליכים, ופוגעת בודאות הכלכלית של המדינה ובאמינות ממשלת ישראל בשוק התשתיות הגלובלי. פגיעה שכזו במיזם הלאומי החשוב ביותר של מדינת ישראל תגרור אחריה פגיעה חמורה במשק הישראלי ובאזרחי המדינה, ובאמון הגופים המשתתפים כבר כיום במכרז כמו גם אזרחי המדינה.
- פגיעה בהקמת קווי הרכבת הקלה - ההחלטה האמורה עלולה לפגוע מיידית גם בהמשך הקמת קווי הרכבת הקלה. לדוגמה, הבעת אי-האמון הקיצונית בחברה כלפי כולא עלמא עלולה להקשות על זכייני ה-PPP בקווים הירוק והסגול להגיע לידי סגירה פיננסית עם בנקים מלווים בחו"ל. השפעה שלילית נוספת עלולה לחול גם על מכרז ה-line mangers אשר למעשה הצעות בו כבר התקבלו ונבדקות בימים אלו, כמו גם על שלל תהליכים משמעותיים לתכנון המטרו בהם עוסקת החברה בימים אלו.
בהודעת הדירקטוריון נכתב עוד: "דירקטוריון החברה סבור, כי ההחלטה התקבלה במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום וללא בדיקת העובדות והחלופות. תהליך הקמת הקו האדום אכן מתמשך מעבר למתוכנן, אך כיום החברה נמצאת כפסע מהפעלתו של הקו. את הלקחים והמסקנות מטעויות שנעשו בהקמת הקו יישמה החברה בהצלחה במיזמים של הקמת הקווים הירוק והסגול, המצויים בעיצומם, שני מיזמים מורכבים וגדולים שנת"ע עומדת במקצועיות בלוחות הזמנים ובתקציב הקמתם.
"החלטה האמורה התקבלה בפזיזות שכן זו לא התקבלה על יסוד בדיקה, מחקר או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה. בידי חברת נת"ע ידע מקצועי ייחודי נצבר בתחום הרכבות, בדגש על עבודה במרקם עירוני צפוף, מרובה תשתיות, בעלי ענין, וחוצה רשויות. אין עוד גוף בארץ, לבד מנת"ע, בעל ידע בתחום תכנון והקמה של רכבות בתת-הקרקע, במיזמים בהם קיים שילוב מסובך של הנדסה אזרחית עם מאות מערכות מורכבות. להערכתנו, אין חברה ממשלתית אחרת שיש לה כעת את הידע והניסיון בנושא. כך שהעברת המיזם לחברה אשר אין בידיה ידע מקצועי ייחודי וניסיון נצבר כאמור יוביל לפגיעה ממשית במיזם, ובפועל, יפגע במדינה ותושביה, בדגש על לוחות הזמנים להקמתו ותקציב המיזם. וזאת יש להדגיש: כל שנת של עיכוב תעלה למשק הישראלי לא פחות מ-25 מיליארד שקלים. ברור לגמרי, כי רכישת הידע המקצועי והנסיון העצום שצברה נתייע במהלך השנים, ידע שערכו לא יסולא בפז, יארך בחברה אחרת שנים ארוכות בהן נשלם כולנו את דמי הלימוד היקרים.
הבעת אמון בהנהלה
נת"ע מזהירה כי נטילת האחריות ממנה תוביל לעיכוב של שנים בהשלמתו והפעלתו. "תושבי מדינת ישראל 'צמאים' למצרך שהפך להכרח: העומסים בכבישים נהיו בלתי אפשריים במיוחד במרכזה של ישראל, לכן למעשה ההחלטה האמורה תגרום לעוול לכל תושבי המדינה, ובראשם תושבי הפריפריה המבקשים להגיע לעבודה וללימודים במרכז, ולפגיעה אנושה במשק ובכלכלה הישראלית כולה.
הדירקטוריון הביע את אמונו במנכ"ל החברה
חיים גליק, בהנהלת החברה, וביתר עובדי החברה ומחזק אותם. דירקטוריון החברה סבור שחברת נת"ע הובילה בהצלחה את הקמת הקו האדום, והיא תעמוד בגאון בכל המשימות ואתגרי החברה, לרבות מימוש המטרו.
דרישה לדיון מעמיק
לנוכח זאת, דירקטוריון החברה דורש לקיים לאלתר דיון בהשתתפות שרת התחבורה רגב ולהשהות את החלטתה. דירקטוריון החברה סבור שיש ליתן לו להסביר את עמדתו לשרה ולצמרת
משרד התחבורה, יחד עם הגורמים הרלוונטים בממשלה שאמורים לאשרר סופית את ההחלטה, ורואה בחומרה את העובדה שהחלטה כה מרחיקת לכת בדבר עתיד החברה נעשתה ללא היוועצות עימו.
העתק מן המכתב נשלח לשר האוצר
בצלאל סמוטריץ' ולמנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים.