|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
[צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90]
ועדת הכספים אישרה לקראיה שנייה ושלישית:

מס שבח מופחת על קרקעות למגורים בבעלות ארוכת שנים

מטרת החוק לתמרץ את מכירת הקרקעות וכוללת גם מנגנון לתמרוץ הבנייה עליהן לאחר המכירה, לשם הגדלת היצע הדיור בישראל עוד אושר הצעת החוק המסדירה מיסוי של קרקע ללא דירת מגורים, הצע"ח המקלה על אדם המשכיר דירה ושוכר דירה במקביל, הטבות במס שבח ורכישה למשחלפי דירה שמוכרים את דירתם ותיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2024-2023
08/05/2023  |   מירב ארד   |   חדשות   |   תגובות

ועדת הכספים דנה אמש (יום אק, 7.5.23) בהצעות החוק הנלוות להצעת תקציב המדינה, ואישרה לקריאה שנייה ושלישית מספר הצעות חוק:

אושר: מס שבח מופחת על קרקעות למגורים ונמצאות שנים ארוכות בידי בעליהן

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את סעיף 7 'שבח ריאלי', שבפרק ד' (מיסוי בשוק הדיור) בחוק ההסדרים. כדי לעודד מכירת קרקעות אשר נרכשו לפני 7 בנובמבר 2001, כלומר קרקעות שנמצאות במשך שנים רבות בידי בעליהן ונצמח עליהן שבח גבוה, מוצע לקבוע, כהוראת שעה, שבמכירת זכות במקרקעין המיועדים לבנייה למגורים, בידי יחיד, בתקופה שמיום התחילה של החוק עד 31 בדצמבר 2027 (המועד הוארך בחצי שנה לדרישת הוועדה לעומת הצ"ח המקורית), יחול שיעור מופחת של מס שבח, על חלק מהשבח הריאלי שנצבר עד 7 בנובמבר 2001, לפי שיעור המס הקבוע היום – 25%. שיעור זה נמוך משמעותית משיעור המס המוטל על השבח שנצבר לפני 7 בנובמבר 2001, והיה נגבה במכירת המקרקעין לולא ההצעה שאושרה.

עוד לפי ההצעה, שיעור המס המופחת יינתן רק אם המכירה היא של קרקע שקיימת לגביה תוכנית בנייה, המתירה בנייה של לפחות 8 דירות מגורים על הקרקע על-מנת לתמרץ קרקעות עם פוטנציאל בנייה גבוה, (זאת לדרישת הוועדה, כאשר בהצעת החוק המקורית נקבע מספר של 15 דירות מגורים לפחות).

תנאי נוסף שהוצע הוא שבתוך תקופה קצובה הסתיימה בנייתן על הקרקע של כל הדירות המיועדות לשמש למגורים המותרות לבנייה לפי תוכנית הבנייה שחלה לגבי הזכות במקרקעין במועד סיום הבנייה. זאת כדי לתמרץ את רוכש הקרקע להוציא לפועל את בניית הדירות במהירות. במסגרת כך, האריכה הוועדה את תקופת הבנייה הנדרשת כדי לזכות בהטבה לעומת התקופה שנקבעה בהצעת החוק המקורית והעמידה אותה על 8 שנים, כאשר ככל שהרוכש יסיים את בניית דירות המגורים בתקופה קצרה, יהיה זכאי המוכר לשיעור המס המופחת על חלק גדול יותר מהשבח הריאלי עד יום התחילה. כך אם ישלים את הבנייה בתום 4 שנים יהיה זכאי ל-100% מההטבה, ובהמשך לכך יחולו מדרגות יורדות לגבי הזכאות להטבה, כאשר מדי שנה יורד אחוז הזכאות להטבה, עד לתום 8 השנים.

מאחר שההקלה ניתנת למוכר, התמריץ לרוכש יופעל באמצעות חוזה המכר, שיתייחס לתוצאות אי־עמידתו בתנאי סיום הבנייה.

אושרה הצע"ח המסדירה מיסוי של קרקע ללא דירת מגורים

הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את - סעיף 5(2) 'חישוב לינארי' שבפרק ד' בחוק ההסדרים (מיסוי בשוק הדיור).

במסגרת תיקון שבוצע בשנת 2013 לגבי דירת מגורים שנרכשה לפני כניסת התיקון לתוקף, כי לגבי אדם שבבעלותו יותר מדירת מגורים אחת, יחושב מס השבח במכירת דירה כזו לפי "החישוב הליניארי", כך ששבח שייוחס לתקופה שעד שנת 2014, יהיה פטור ממס שבח, ואילו שבח שייוחס לתקופה שמהמועד האמור ואילך יחויב במס שבח בשיעור שנקבע בחוק מיסוי מקרקעין.

מטרת התיקון הייתה להקל עם מי שהיו בעלי דירות מגורים במועד כניסתו לתוקף, כך שיהיו פטורים ממס על השבח שנצבר לפני אותו מועד, ובדומה למצב החוקי שחל לפני התיקון הנ"ל, התיקון לא הגביל את החישוב הליניארי כך שיחול רק על דירת מגורים במועד כניסת התיקון לתוקף.

במצב זה, גם מי שבמועד האמור היה בעלים של קרקע, שלא היה יכול לקבל פטור במכירתה ממס שבח לפני כניסתו לתוקף של התיקון, כיום יכול ליהנות במכירת הזכות מהחישוב הליניארי המדובר, ובלבד שבנה על הקרקע דירת מגורים לפני המכירה.
כך מציעה הצעת החוק לתקן את הסעיף הרלוונטי, שייקבע כי מוכר שטח עם דירת מגורים, שהקרקע נרכשה לפני כניסת התיקון לתוקף, לא יוכל ליהנות מהטבת החישוב הליניארי, אם ברכישת הקרקע, לא הייתה בנויה עליה דירת מגורים.

למרות זאת, מציעה הצעת החוק להקל על מי שבנו דירה על הקרקע לפני תחילתו של התיקון המוצע כעת, כך שיוכלו ליהנות מהמיסוי ממנו תכננו ליהנות.

בנוסף, ונוכח הרצון לעודד בניית דירות על קרקע פנויה, מוצע לתת פרק זמן למי שבבעלותו קרקע כאמור, לסיים בניית דירת מגורים על הקרקע, כאשר אם יעשה זאת, יזכה ליהנות ממסלול הליניארי האמור. פרק הזמן שנקבע הינו עד תום 2030.
במסגרת תיקונים שנכנסו להצעת החוק לדרישת הוועדה, נקבע כי שיעורי המס המרביים שניתן להטיל במסגרת התיקון, יעמדו על עד 25% סה"כ, במקום 47% שביקש לקבוע הנוסח המקורי.

בנוסף נקבע לדרישת הוועדה, כי הבחינה האם נבנתה דירה על הקרקע, תעשה בשני מועדים – במועד רכישת הקרקע וביום תחילת החוק, כך אם הייתה במקום דירה בתקופה כל שהיא, גם אם זו נהרסה על-מנת לבנות דירה אחרת, תחול ההטבה על בעלי הקרקע והוא יוכל בעלי הקרקע ליהנות מן המיסוי המקל.

אושר: בעל דירה יחידה שהשכיר אותה, יוכל לנקות מהכנסתו ממנה, את דמי השכירות ששילם

הוועדה אישרה את סעיפים 11(2) ו-12(א) – ניכוי דמי שכירות, שבפרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), שבחוק ההסדרים.

כדי להקל על מי שיש לו דירה יחידה, והוא מעדיף לגור בדירת מגורים אחרת ובאותו זמן להשכיר את דירתו, מציעה הצעת החוק לגדר את ההטבה, כך שאותו יחיד יוכל לנכות מהכנסתו מהשכרת הדירה את דמי השכירות ששילם, עד לגובה של תשעים אלף שקלים חדשים בשנה. אף על-פי שאלה הוצאות פרטיות אשר אינן אמורות להיות מנוכות לפי עקרונות מס ההכנסה הרגילים.

לעניין החישוב יחשב גם תשלום שכ"ד או הכנסה בגין שכ"ד של בן זוגו של אדם, או של ילד עד גיל 18 המתגורר עמו. זאת על-מנת למנוע פיצולים מלאכותיים של ההכנסות בין חברי התא המשפחתי לצורך התגברות על הגבלות הסכומים המפורטים בחוק, ומצד שני, היא תאפשר לבן זוג אחד לקבל את ההטבה על דמי השכירות ששולמו לו בעד שכירת הדירה המושכרת, גם אם מבחינה פורמלית בן הזוג השני הוא שמשלם את דמי השכירות על הדירה שאותה הם שוכרים.

במסגרת החוק נכלל גם אם אדם קשיש המתגורר בבית אבות ומשכיר את דירתו, וכן לבקשת הוועדה התווסף דיור מוגן ומוסדות סיעודיים. לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הוטלה רביזיה על הצעת החוק עד אשר יובהר סופית שאין מקרים נוספים שיכולים ליפול בגדר החוק.

אושר: משחלפי דירה שמוכרים את דירתם, יהנו מהטבות במס לשנה וחצי

ועדת הכספים אישרה את הסעיפים בפרק ד' בחוק ההסדרים (מיסוי בשוק הדיור) העוסקים בשחלוף דירות – הסעיפים מקצרים את משך התקופה בו תהייה זכאות של משפר דיור המוכר את דירתו הראשונה ליהנות משיעורים מופחתים של מס רכישה ופטור ממס שבח, החלים על רוכש דירה ראשונה בשל רכישת דירה חלופית, כך שאלה יעמדו על שנה וחצי במקום שנתיים כיום. לדרישת הוועדה נקבעה התקופה על שנה וחצי ולא רק שנה, כפי שביקשה הצעת החוק המקורית.

חוק מיסוי מקרקעין קובע את התקופה שבמהלכה משפרי דיור יכולים להחזיק במקביל בשתי דירות ולהיחשב לבעלי דירה יחידה, בטרם מכרו את דירתם הישנה, לצורך הקלה בשיעור מס הרכישה שהם חבים בו, ופטור ממס שבח.

בדברי ההסבר להצעה, מצוין כי מתן האפשרות ליהנות מהטבות המיסוי לדירה יחידה בזמן החזקה בשתי הדירות לתקופה ממושכת, "מתמרצת את משפרי הדיור להמתין לעליית מחירי הדיור לפני שהם מוכרים את דירתם הישנה, וכי מצב זה מביא למלאי גדול של "דירות בהמתנה", מקטין את היצע הדירות הזמינות בשוק ומביא לעליית מחירי הדירות".

עוד מצוין כי "ככלל, משפרי דיור המחזיקים ב"דירה בהמתנה" מאופיינים בהכנסה גבוהה מאוד למשק בית, שמגיעה בממוצע לפי שניים לערך מההכנסה של משק בית ממוצע בישראל. מכאן שהתקופה הארוכה הקבועה כיום בחוק מיסוי מקרקעין, המאפשרת גם לבעלי דירות המחזיקים בשתי דירות למשך שנתיים ליהנות מהטבות המיסוי המיועדות לבעלי דירה יחידה, מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, עקב ההשפעה השלילית של "דירות בהמתנה" על מחירי הדירות."

נוכח הדברים, מציינים דברי ההסבר, כי "במטרה לעודד רוכשי דירות חלופיות להקדים ולמכור את דירותיהם הראשונות", מוצע לתקן את החוק ולקצר את משך התקופה שבה יכולים רוכשים ליהנות מהקלות המס.

הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע הוראת קבע, אך נוכח בקשת חברי הכנסת, ובעיקר חברי האופוזיציה, נקבע כי זו תקבע בהוראת שעה לתקופה של שנתיים.

אושר: הצע"ח חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2024-2023)

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את פרק א' (מטרת החוק) שבחוק ההסדרים - הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2024-2023).

במסגרת סעיף זה, מובהרת מטרת החוק: "לתקן חוקים שונים ולקבוע הוראות נוספות כדי לשמור על מדיניות פיסקלית אחראית, לעמוד בתקרת הגירעון ובמגבלת ההוצאה הממשלתית, ולהגדיל את הכנסות המדינה ואת תקבוליה, וזאת תוך חיזוק הצמיחה במשק, שינוי סדרי העדיפות הלאומיים וצמצום הפערים, והכול בהתאם ליעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו־2024."


תאריך:  08/05/2023   |   עודכן:  08/05/2023
מירב ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מס שבח מופחת על קרקעות למגורים בבעלות ארוכת שנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א
9/05/23 11:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפעילות משותפת של שב"כ, צה"ל ומשטרה, נחשפה בחודש האחרון תשתית טרור מאזור בית לחם אשר ביצעה פיגוע מטען באוטובוס בביתר עילית ב-9 במרס 2023 ותכננה לממש פיגועים נוספים.
08/05/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית השלים את הכנותיו הלוגיסטיות להילולת רשב"י במירון. אוהלים ענקיים נפרסו (יום א', 7.5.23) בשטח במטרה לאפשר לכלל הנהגים לקבל את המנוחה הראויה כולל ארוחות מסודרות ושלל פינוקים.
08/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
אמש בחצות (יום ב', 8.5.23) הסתיימה ההרשמה להגרלה החמישית של תוכנית 'דירה בהנחה' בה יוכלו 7,037 זכאים לרכוש דירה בהנחה משמעותית ב-17 יישובים ברחבי הארץ.
08/05/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
עלייה של 0.8% נרשמה ברבעון הראשון של 2023 בסך כל פדיון רשתות השיווק. זאת, לאחר שברבעון האחרון של 2022 נרשמה עלייה בשיעור של 4.1% בפדיון רשתות השיווק.
08/05/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
יש לפרש בצורה מרחיבה את סמכותו של בית דין רבני בישראל לכפות גט גם כאשר מדובר בבני זוג שאינם ישראלים, כולל בנושא ההליכים הקודמים שננקטו פני בית דין במקום מגוריהם. כך קובעת (7.3.23) שופטת בית המשפט העליון, רות רונן.
08/05/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il