ועדת החוקה אישרה (יום ב', 8.5.23) לקריאות שניה ושלישית את פרק ג' (גבייה ממשלתית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023.
הצעת החוק נועדה להרחיב את סוגי החובות שייגבו ע"י המרכז לגביית קנסות ולשנות את הכללים הנוגעים להמצאת דרישת התשלום לחייב על-ידי המרכז. כדי לשפר את מערך גביית האגרות הממשלתיות, מוצע להסמיך את המרכז לגביית קנסות לגבות חובות בשל אגרות ממשלתיות, הכוללות אגרות רישוי לעיסוק במקצועות, רישום והנפקות רישיונות, וכן חובות בשל קנסות והוצאות המוטלים על-ידי ועדות משמעת או בתי דין, לטובת המדינה, למספר מקצועות מוסדרים. זאת, מכוח רשימה של למעלה מ-40 חוקים המפורטים בתוספות הרביעית והחמישית המוצעות. לפי דברי ההסבר להצעת החוק מדובר על למעלה מ-720 סוגי אגרות.
בנוגע לכללי ההמצאה - מוצע להעניק למנהל המרכז לגביית קנסות או סגנו סמכות להורות על תחליף המצאה במקום הסמכות הקיימת כיום לרשם המרכז, רק במקרה מאוד ספציפי של קנס פלילי שהוטל על נאשם שנכח בעת מתן גזר הדין, שכן במקרה כזה ברור כי החייב מודע לקיומו של החוב. נוכח העובדה שמדובר בהעברת הסמכות מגורם מעין שיפוטי כמו רשם המרכז לגורם מינהלי, מוצע לקבוע כי סמכות זו לא תהיה ניתנת לאצילה לעובדי המרכז.
בנוסף, מוצע לקבוע כי החובה לשלוח דרישה לתשלום חוב בדואר רגיל תיעשה בו-זמנית לשליחת הדרישה לתשלום החוב בהמצאה לפי תקנות סדר הדין האזרחי.
הדרישה לתשלום החוב בהמצאה לפי תקנות סדר הדין האזרחי.
עו"ד אלעזר שטרן, סגן יועמ"ש הוועדה הבהיר את התיקונים העיקריים שערכה הוועדה בהצ"ח: הובהר שברגע שהחוק עובר למרכז לגביית קנסות הוא לא ייגבה באמצעות פקודת המיסים גביה. עוד ניתן מענה לכך שלא מבטלים את דרישת התשלום הראשונה בדואר רגיל אלא מאחדים את ההודעה הנשלחת בדואר רגיל עם ההודעה הנשלחת בדואר רשום עם אישור מסירה ושולחים אותם בו זמנית,וע"י כך מקצרים את משך הזמן. עוד ניתן מענה לחוסר הנחת שהביע יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן לעניין של תחליף המצאה ע"י מנהל המרכז ולא ע"י הרשם והוחלט שהאפשרות להשאיר תחליף המצאה ע"י מנהל המרכז תהיה רק כשהחייב מודע לקיום החוב, תסריט מאוד ספציפי במצב בו החייב נכח במתן גזר דין נגדו.
ח"כ גוטליב: "בדוח
מבקר המדינה עולה התנהגות מאוד חמורה ודרקונית של המרכז לגביית קנסות ביחס לאזרחים. למרות זאת אצביע תחת משמעת קואליציונית. באשר לגזר דין שמטיל קנס חסר לי שיהיה חלף קנס. ברגע שמרכז הקנסות לא שוקל את זה, יש לראות איך פונים אל בעל החוב כשהוא עדיין במאסר ומאפשרים זאת בצורה מסודרת. בחוק זה לא רשום ואין גזר דין בו ניתן קנס שאין חלף מאסר בצדו".
עו"ד מורן כרמון, ראשת התחום הכלכלי בסנגוריה הציבורית: "התיקון ביחס לדיון הקודם הוריד את כל התאגידים ובעלי המקצועות הזקוקים לרישיון, את כל הגופים היותר מתוחכמים מחזקת הידיעה לצורך תחליף המצאה, והשאיר רק את הנאשמים בקנסות הפליליים, דווקא את הגורמים המוחלשים הללו שבמעמד גזר הדין הם שומעים שיש קנס, ורק הם אמורים להבין ולעבד את הדבר הזה, כשלמעלה משנה אנחנו לא נמצאים במציאות הקודמת בה אפשר היה לגשת למזכירות בית המשפט ולקבל שובר תשלום, דבר שנפסק לפני שנה. כלומר יש ידיעה עמומה ללא שובר לתשלום שמגיע או לא מתישהו בהמשך ואז נסתפק בתחליף המצאה, וכל הדבר הזה יכול להוות בסיס להפעלה של מאסר חלף קנס, שזו סנקציה שלא קיימת בשום חוב אחר למעט בקנסות פליליים, ודווקא לגבי אוכלוסייה מוחלשת, הסובלת מכ"כ הרבה בעיות שלא בהכרח מבינה במעמד גזר הדין שום דבר ביחס לקנס, וחשופה למאסר חלף קנס, דווקא היא נשארת חשופה בצריח, לתחליף המצאה שהוא לא המצאה אמיתית, זו בעיה מאוד גדולה".
ח"כ
ארז מלול: "יש הסכמה קואליציונית וגם אופוזיציונית, איש לא רוצה לעזור למתחמקי חוק ויש לדאוג שישלמו את חובם. אני מקריא לכם את דברי השופט גדען גינת שאמר שלאחר פסיקת בג"ץ יש לדאוג להגיע לחייב, כדי שלא יעמוד בפני שוקת שבורה שעד שמגיעים אליו יש ריביות ופיגורים. לפקיד יש שיקול דעת ועליו להפעילו במשורה. לא צריכים להטביע יותר אלא לעזור לצאת מהמים. ההתמחות שלי כעו"ד הייתה במשרד העוסק בהוצל"פ וראיתי מה שעוברים ואלו הליכים נוראיים שיש להכניס בהם קצת נשמה".
ח"כ קריב: "אנחנו מברכים על הסיכומים שהושגו לצמצום תחולת החוק".
הצ"ח אושרה פה אחד בקולותיהם של מ"מ היו"ר ח"כ
יצחק פינדרוס (
יהדות התורה) והח"כים
טלי גוטליב (הליכוד), ארז מלול (
ש"ס) ו
גלעד קריב (העבודה).