|   15:07:40
  שלמה פילבר  
מנהל מחקרים דיירקט פולס
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
בל"ד ומרצ לא עוברות

הקרב הוא על הנרטיב

גנץ מתחזק על חשבון לפיד, הציונות הדתית מפצלת את 14 המנדטים שלה באופן מפתיע, אך אין שינוי בכוחם של הגושים
24/02/2023  |   שלמה פילבר   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 25   |   תגובות
הפער המשמעותי בין הסקר שפרסמנו לבין הסקר שהתפרסם במעריב, הסעיר קצת את הרשת. אז בואו נעשה לכם סדר בראש, עם 6 עובדות ושאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם ביחס לסקרים:

1. מתי בעשורים אחרונים אתם זוכרים 8 מנדטים שקמו בוקר אחד ועברו מגוש לגוש?

2. מדוע 8 מנדטים שלא השתכנעו לחצות את הקווים ארבע שנים וחמש מערכות בחירות, פתאום בגלל קריאה ראשונה של שני סעיפי חוק, שהם לכאורה תומכים בהם, קמים ועושים מעשה?

3. כמה מאותם 8 מנדטים, כרבע מיליון איש, נראה בהפגנות של מוצ"ש?

4. בכל הסקרים, לפחות אחת משלושת המפלגות הערביות לא עוברת את % החסימה והן לא ממצות את כוחן.

5. תבדקו 'טעות נגררת': מי שחזה לגוש הקואליציה 59 מנדטים לפני הבחירות, ובפועל זו קיבלה 64, יש לו סטייה מובנית של 5 מנדטים שמאלה במדגם.

6. ובעניין המוניטין: את מה שחזינו 44 יום לפני הבחירות, יש מדגמים שלא חזו גם 44 שעות לפני. אל תשחקו בראש של הישראלים משמאל או מימין. אף צד לא טיפש ואף צד במפה לא אוהב שחושבים שהוא כזה. דיירקט על המגרש בדיוק בשביל למנוע רגעים מביכים כאלה.

עם סיום אחד השבועות הסוערים בין המחנות הפוליטיים בישראל, ערכנו את המדגם הראשון שלנו מאז הקמת הממשלה החדשה: אין שינוי בכוחם של הגושים. מה כן יש? תזוזות מעניינות בתוך הגושים.

גנץ מתחזק על חשבון לפיד, והציונות הדתית מפצלת את 14 המנדטים שלה באופן מפתיע: סמוטריץ' עולה מ-5 ל-7, ובן-גביר נחלש מ-9 ל-7.

אז מי המרוויחים ומי המפסידים עד כה? 'המלחמה על הדמוקרטיה' הפיחה רוח קרב בקרב ציבורים גדולים בישראל שיוצאים להפגין. מולם, יש ציבור נחוש לא פחות, שאומנם יושב בבית אך קורא לנבחריו בכנסת להמשיך ברפורמה ללא פחד.

כמה עובדות חשובות שמוקדם לומר איך ישפיעו על הצדדים ועל המשך העלילה:

  • בהפגנות הנוכחיות יש נוכחות גבוהה מהמקובל של אנשים בגיל העמידה והגיל השלישי, רובם ממחנה המרכז שמאל. אומנם יש ניסיון למתג את המחאה כצעירה עם שימוש במילים "הייטקיסטים", "מילואימניקים", "טייסים" או "כלכלנים", אבל בניגוד למחאה החברתית של 2011, בה המנוע העיקרי היה הדור הצעיר, כאן רואים על המסכים בעיקר "לשעברים" עם שיער כסוף, בהם ראשי ממשלה, רמטכ"לים, ביטחוניסטים ואחרים שהגיעו מבית הלורדים הישראלי עם התוספת מיל'. מה זה אומר על המחאה? שווה מחשבה.

רבים מהמארגנים, הפרשנים והמסקרים את המחאה, מנגישים אותה כחלק מהמשך קרב המחנות כן ביבי / לא ביבי, שהוביל את השיח בישראל בארבע השנים האחרונות. אבל אם צוללים למספרים רואים כמה תופעות מעניינות:

  • לראשונה, נשברו המחנות המסורתיים. ליוזמה לתמיכה בצורך בשינויים עמוקים במבנה היחסים בין הכנסת ובית המשפט העליון, יש תמיכה של קצת יותר מ-50% מהחברה הישראלית. לא כולם מגיעים ממחנה הימין. חלק מסוים מ'הימין הנוטה למרכז', רובם מתוך הליברלים בליכוד ומהמגזר הדתי לאומי, דווקא נוטים לשמר או להגן על ההגמוניה של בג"ץ, אך מולם יש לא-מעט מבוחרי המחנה הממלכתי, תקווה חדשה ואפילו מבוחרי יש עתיד, שחושבים כי יש לרסן את כוחו של בג"ץ ולבצע שינויים משמעותיים.

  • תופעה מעניינת נוספת היא העובדה כי לראשונה אחרי 5 מערכות בחירות, ל"מחנה השינוי" יש דגל ערכי אידאולוגי עליו הוא נלחם, ולא "רק לא ביבי" - הדבק שהדביק את אוסף מפלגות המחנה עד כה.

  • אבל התופעה אולי הכי מרתקת היא 'המגזר הנעלם', נציגי המגזר הערבי המייצגים כ-15% מאוכלוסיית המדינה. מכל הסקרים לאורך השנים האחרונות עולה, כי לאוכלוסייה הערבית בישראל אמון נמוך בבית המשפט העליון. הם מצידם חשים כי הם מיעוט - בדומה לתחושת החרדים - שלא זוכה להגנת בג"ץ. חלק מהתחושה הזו בנוי דווקא על הגיבוי של בג"ץ למערכת הביטחון ולמלחמה בטרור.

  • הערבים לא משתתפים בהפגנות, במיוחד לאחר שהמארגנים סילקו את דגלי אש"ף מהמחאה, ולא תראו אותם נאבקים ברפורמה בוועדות הכנסת.


  • ולבסוף, האם באמת המשקיעים בורחים מהארץ? התשובה מורכבת. משקיעים אכן נוטים להוציא את הכסף ממדינות הנמצאות בחוסר יציבות, אבל האם ישראל נמצאת באמת בחוסר יציבות? אם בודקים את המדדים הכלכליים, ישראל היא אחד השווקים החזקים והצומחים בעולם. אבל אם אנליסטים בלונדון, ציריך או ניו-יורק מתבססים על הכותרות שזורמות מאמצעי התקשורת כאן, הם חייבים להרים דגל אדום למשקיעים שלהם ולהזהיר אותם שמשהו לא ברור קורה בישראל.

בשורה התחתונה, הקרב כעת הוא על הנרטיב, בארץ ובחו"ל. וכמו שפרסמנו בעבר - הישראלים חכמים, קשובים, אוספים מידע גם מהרשתות החברתיות ששוברות את שורת המקהלה התקשורתית, ומגבשים לעצמם עמדה עצמאית ביחס לרפורמה, להצעות הפשרה ולמצב הרצוי.

בסוף, גם האנליסטים בחו"ל יקבלו את התמונה המלאה. בשביל זה נצטרך להמתין לפרקים הבאים.

המדגם נערך על-ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות דיירקט פולס בע"מ בתאריך ה-22 בפברואר 2023, בקרב 806 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 3.5%+- בהסתברות של 95%.

לעדכונים השוטפים בערוץ הטלגרם של דיירקט פולס
הכותב הוא מנהל המחקרים בחברת דיירקט פולס
תאריך:  24/02/2023   |   עודכן:  24/02/2023
שלמה פילבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה פילבר / Shlomo Filber   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
מדיניות קשירת המאושפזים בבתי חולים לחולי נפש שוב עומדת לביקורת. במהלך דיון שאילתות במליאה, שאלה (23.2.23) ח"כ טלי גוטליב את מ"מ שר הבריאות, יואב בן-צור, על הבסיס החוקי לקשירת מאושפזים בבתי חולים לחולי נפש שאינם מהווים סכנה לעצמם או לאחרים.
23/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוץ והביטחון החלה (יום ה', 23.2.23) בדיונים בהצעת חוק ליישום תיקון לתוכנית ההינתקות, ביטול סעיפי פינוי ושינוי שם החוק. מטרת הצעת החוק היא לבטל את ההכרזה על שטח צבאי סגור בצפון השומרון במסגרת חוק ההינתקות מ-2005, המאפשר כניסת ישראלים מחדש. הצעת החוק לא תאפשר פתיחה מחודשת של הדיון במעמד הקרקע, פיצויים בגין הקרקע או החזרת מתנחלים.
23/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ה', 23.2.23) את הוצאות מעונות ראש הממשלה ברחוב עזה וקיסריה במקום המעון בבלפור וכן מימון להוצאות נוספות ובהן הגדלת הוצאות הביגוד, תוספת עובדים ועוד. 9 הצביעו בעד, 4 הצביעו נגד, לא היו נמנעים.
23/02/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה (יום ד', 22.2.23) לדיון בנושא שעות אולפן ל-55,000 תלמידים עולים במערכת החינוך. כ-12,000 מהם עלו לישראל מתחילת שנת הלימודים תשפ"ב. בדיון התברר כי במשרד החינוך יש תקן אחד בלבד שנועד לאכוף את שעות התקן להוראת השפה אותם מקבלים ילדי העולים. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "זה לא מספיק."
23/02/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי התכנסה (יום ד', 22.2.23) לדיון בנושא משבר הגרעון במוסד לביטוח לאומי - ניהול החוב הממשלתי והתחייבות הממשלה - דוח שנתי 66א. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי בשנת 2027 התשלומים של המוסד לביטוח לאומי צפויים להיות גבוהים מהתקבולים ובשנת 2044 קרן המוסד לביטוח לאומי צפויה להתרוקן לחלוטין.
23/02/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il