ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר לדיון שעסק בהמשך הפעלת ההסעות של הרשויות המקומיות למערכת החינוך. הישיבה התכנסה על-רקע טענות כי המחיר שמקבלות חברות ההסעה עבור הסעות תלמידי הרשויות לא נשחק על-רקע האינפלציה, ומציב את חברות ההסעות בבעיה.
יו"ר ארגון חברות ההסעה, ניסים סרוסי, הסביר כי המחיר שמקבלות חברות ההסעה עבור הסעות תלמידים לא השתנה מזה כעשור, בעוד שבענף חווים התייקרויות. לדבריו, הסעות ילדים הם 35% מהמחזור, ובלעדיהן לא ניתן לשרוד. עוד הסביר סרוסי כי כשהאינפלציה הייתה נמוכה אפשר היה להתמודד עם זה, אך כעת החברות קורסות. מנכ"ל הארגון, דודי גיל, העריך כי עידכון המחיר כעת יעלה כ-100 מיליון שקל.
נועה בן אריה, שייצגה את מרכז השלטון המקומי, אמרה כי מאז 2003 הוקפא המחיר הנורמטיבי, אך בסופו של דבר הרשויות שילמו את ההתייקרויות ולא מקבלות את ההפרש מהמדינה. היא הסבירה, כי כאשר יש בעיה לקראת פתיחת שנת הלימודים ההורים באים בטענות למסיעים, אלא לרשויות והן משלמות את ההפרש. לדבריה, חסרים למעלה מ-700 מיליון שקלים להסעות במשך השנים, ובסוף משהו ישבור את גב הגמל ולא יהיו הסעות, כי לשלטון המקומי אין מאיפה להביא את הכסף שהמדינה לקחה.
המשנה למנכ"ל הסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, אמר כי שכר הנהגים בחברות הפרטיות הוא כ-35 שקלים לשעה, נמוך משמעותית משכר נהגי חברות התחבורה הציבורית. לדבריו, הפער בין ההתייקרויות לבין המחיר שמשולם בפועל משפיע על שכר הנהגים, ופוגע גם בבטיחות. לדבריו, כולם אומרים שהם בעד עידכון המחירים, אבל לא מתקצבים זאת. שדה הזהיר כי התוצאה תהיה שב-1 בספטמבר שנת הלימודים לא תיפתח.
נציגת אגף התקציבים באוצר, הדר פוקס, אמרה כי בשנת 2002 התקבלה החלטת ממשלה שלא להצמיד את תקציב המדינה להתייקרויות, כי הדבר מתדלק אינפלציה. היא הסבירה כי ב-2012 היה משא-ומתן של משרד החינוך מול האוצר, והמשרד שם את הנושא בראש סדר העדיפות ותקצב אותו ואם הוא יחליט לעשות זאת שוב זה אפשרי. עוד הוסיפה פוקס כי משרד החינוך לא חייב לממן הסעות, אלא הרשות. לדבריה, החלטה לחזור להצמיד את כל התקציבים למדד תוביל לעלויות של מיליארדים, אבל אם משרד החינוך ירצה לתעדף זאת הוא יכול.
היו"ר
דוד ביטן שאל האם בתקציב של 75 מיליארד שקלים אי-אפשר למצוא 100 מיליון שקלים לטובת העניין, ואמר כי העיריות נותנות הרבה יותר ממה שהן מקבלות. "הבעיה ברורה, הנהגים והחברות צודקים ומשרדי החינוך והאוצר צריכים לשבת עם הרשויות ולראות איזה תוספת הם נותנים", אמר. ח"כ
עופר כסיף אמר כי קודם כל צריך לדאוג לילדים ומיד אח"כ לתנאי ההעסקה של הנהגים. הוא הוסיף כי ניתן לפתור את הבעיה על-ידי התנהלות הולמת של משרד החינוך.
לסיכום אמר היו"ר ביטן כי הוועדה תפנה ליו"ר ועדת החינוך שיטפל בנושא בטווח הארוך. בינתיים קרא היו"ר ביטן למשרדי האוצר והחינוך לשבת למשא-ומתן עם השלטון המקומי, ולאפשר תוספת תקציב שתגיע לחברות ההסעה. הוא הוסיף כי יכנס את הוועדה שוב בשבועיים הקרובים, ואמר כי אם לא יימצא פתרון יזמין לוועדה את שרי האוצר והחינוך ואת יו"ר מרכז השלטון המקומי.