|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ח"כ סימון מושיאשוילי [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

בכנסת קוראים לשינוי נהלי חקירת ירי להגנה עצמית

המשטרה בוועדה לביטחון לאומי: "נוהל חדש יקבע טיפול באזרחים שעשו שימוש בנשקם ונטרלו מחבל באירוע לאומני" הנהלים הנוכחיים מרתיעים אזרחים מלהשתמש בנשק להגנה עצמית ח"כים: המשטרה צריכה לחקור ירי רק אם יש ראיות לעבירה פלילית ולא לשלול מהם את נשקם
10/06/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת קיימה (5.6.23) דיון בהליכי החקירה של המשטרה באירועי הגנה עצמית. חברי הוועדה הביעו חשש שהנהלים הנוכחיים מרתיעים אזרחים מלהשתמש בנשקם כדי להגן על עצמם, וקראו לשנות מהותית את הנהלים. הנהלים הנוכחיים מחייבים את המשטרה לחקור את כל אירועי הירי, גם אם נראה כי מדובר בהגנה עצמית. הדבר הוביל לא פעם לחקירה של אזרחים ואף להאשמתם בפשע, גם אם פעלו מתוך הגנה עצמית.

במהלך הדיון שיתפו אנשים בסיפורים אישיים על אירועי הגנה עצמית ועל המצוקה הפסיכולוגית שחוו כתוצאה מכך. כמו-כן, הודגשה החשיבות של מתן רישיונות נשק לזכאים, עם הצורך לייעל את התהליך כדי למנוע עיכובים מיותרים. עמיחי בן סעדון, סיפר את סיפור התקיפה שעברו הוא ואשתו על-רקע לאומני במזרח ירושלים במהלכו ביצע ירי לעבר תוקפיו ואת מסכת הייסורים שעבר במשטרה לאחר האירוע.

חברי הוועדה טענו כי על המשטרה לחקור ירי רק אם יש ראיות לביצוע עבירה פלילית. הם גם טענו כי אסור למשטרה לתפוס כלי נשק של אזרחים שהשתמשו בהם להגנה עצמית.

יוזם הדיון, ח"כ עמית הלוי, אמר כי הנוהג הקיים פוגעני ומרתיע אזרחים משימוש בנשק. הוא הדגיש הנחיה מלפני שנתיים שלא יושמה במלואה, הקובעת ש תהיה עדות פתוחה, לקיחת הנשק רק במקרים שצריך לזמן מוגבל. ח"כ צבי סוכות הדגיש את הנטל המוטל על אנשים שנותרו חסרי הגנה לאחר החרמת נשקם, המחייב הליך ממושך לחידוש רישיונות הנשק שלהם. ח"כ אריאל קלנר, הוסיף כי מדובר באחריות אזרחית שצריך לעודד במדינה. המשטרה נתנה לו רישיון ואומרת לו אנחנו סומכים עליך ונותנת לך אחריות, ברירת המחדל היא התייחסות לא נכונה".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ משה סעדה הפנה את תשומת הלב לשינויים בהליכי החקירה של שוטרים המעורבים בירי. הוא הסביר כי בעבר לא נחקרו השוטרים לאחר כל אירוע ירי, אך כעת ישנה דרישה לאסוף ולהגיש את כל החומר הרלוונטי לעיון פרקליט המדינה. הוא דחק לחזור לגישה הקודמת, שכללה ביצוע חקירות רק כאשר קיים חשד סביר.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

סגן ניצב זיו שגיב, ראש אגף החקירות במשטרה, הודה בהתקדמות שנעשתה בשנתיים האחרונות בכל הנוגע לאזרחים המעורבים בהגנה עצמית נגד מחבלים. הוא הזכיר הנחיה שניתנה במאי 2021 המתווה את התבחינים לחקירת טענות להגנה עצמית, המאפשרת את שיקול הדעת של קציני אגף החקירות המיוחדות האזוריות. עוד הזכיר שגיב נוהל חדש שמתגבש ומוגש לשר לביטחון לאומי, המעניק שיקול דעת רחב יותר באירועים הכרוכים באיומים על-רקע לאומני, ועיקרו שתיגבה הודעה פתוחה עם אפשרות להיוועץ עם עו"ד.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

נציגי הפרקליטות ומשרד המשפטים הדגישו כי הגנה עצמית היא הגנה כללית החלה על כלל האזרחים, ויש צורך בחקירה במצבים מורכבים הדורשים שיפוט לצורך בירור. גישת ברירת המחדל, לטענת השוטר, כוללת חקירה באזהרה ותפיסת הנשק, תוך איסוף ראיות פורנזיות. עם זאת, קיים שיקול דעת בהתאם לנסיבות ולתנאים בכל מקרה ומקרה. עו"ד אושרה מתן רוזנברג-פטל, מפרקליטות המדינה, ציינה כי כאשר יש מקרים בהם החקירה מצביעה על הגנה עצמית הפרקליטות תאשר את סגירת התיק ובמקרים אחרים כאשר אין מספיק ראיות לקבוע בוודאות היא תועבר לבחינת הראיות. עו"ד אביגיל סון-פלדמן ממשרד המשפטים הוסיפה: "לפעמים צריך לחקור אירועים שהם מורכבים שלא תמיד ברורים ואינם שחור ולבן ונדרש שיקול דעת לבירור".

לשאלת ח"כ הלוי, מהי ברירת המחדל לגבי ההנחיה באירועי ירי? השיב נצ"מ שגיב כי הנחיה עוסקת באירועי ירי במצבים שונים כאשר ברירת המחדל היא הודאה באזהרה ונדרשת בין היתר תפיסת הנשק ובדיקת ואיסוף ראיות פורנזיות. תיגבה הודאה פתוחה בהתאם לשיקול הדעת של קצין אגף חקירות מיוחדות מרחבי בתנאים מתאימים". ח"כ סעדה, העיר כי לא חוקרים אדם כאשר אין חשד סביר וההחלטה שחוקרים היא לא חוקית. לא כל ירי מגבש חשד סביר. אתם פועלים הפוך ואין הבדל בין שוטרים לאזרחים. נצ"מ שגיב: "שנינו מסכימים שיש לגבות הודאה לאחר ביצוע ירי ולכן יש שיקול דעת רחב בהתאם לתנאים איזו הודאה זו תהיה האם באזהרה או לא. לשמחתי מדובר באירועים ספורים ולכן ההנחיה היא שקולה ונותנת מענה לבירור של המקרים. כאשר אדם שולף נשק והורג אדם חייבת להיפתח חקירה".

משתתפים שונים הביעו דאגה מההשפעה על ביטחון הציבור ומהחשש שיש לאזרחים בשימוש בכלי הנשק שלהם בשל השלכות משפטיות אפשריות. הם טענו כי מחדל החקירה של פתיחת תיקים באזהרה, ללא חשד סביר, אינו ראוי ופוגע בנכונות האזרחים להתגונן. עו"ד נתי רום מארגון חננו: " ברוב המקרים שימוש בנשק לא חייב להסתיים במוות של אדם. יש עשרות מקרים של ירי באוויר. אזרחים מפחדים לעשות שימוש בנשק לאחר מקרים שהרגישו מאוימים והצילו את המשפחה שלהם. אני לא מבין איך קצין חקירות של המשטרה אומר שברירת המחדל היא פתיחה בחקירה באזהרה ללא חשד סביר? זה גורר פגיעה בביטחון הציבור וזו התנהלות פסולה". דוד בבלי, יועץ השר לביטחון לאומי, אמר בנושא מתן רישיונות לנשק, כי בקדנציית השר הקודמת היה פקק גדול עוד בשלב הראיונות והנחיית השר לביטחון לאומי הנוכחי היא לשחרר ולאפשר למי שעומד בתבחינים לקבל רישיון לנשיאת נשק. לגבי הנוהל הוא גובש יש הערות של השר וההערכה היא כי תוך חודשיים הוא יופץ.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ סימון מושיאשוילי, אמר כי יקבע דיון המשך בעוד ארבעה חודשים. הוא גם ביקש מהמשטרה להגיב לחששות שהעלתה הוועדה. "אני מרגיש שבנושא הזה אנחנו מהלכים על חבל דק. אנחנו מדברים על שניות בהן נושא נשק חייב להחליט איך הוא פועל אם בכלל", סיכם.

תאריך:  10/06/2023   |   עודכן:  10/06/2023
עידן יוסף
+ליברמן: מוכן לשבת תחת נתניהו, בתנאים
00:07 11/06/23  |  עידן יוסף
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן משנה גישה, ומגלה נכונות לשבת תחת נתניהו, למרות שבעבר אמר כי לא יישב עימו בשום תנאים ובשום נסיבות. עם זאת, הציב תנאים בלתי אפשריים לקיום השותפות - ניתוק הקשר עם שס, יהדות התורה, עוצמה יהודית, הציונות הדתית ונעם, כינון חוקה והפרדת דת ומדינה.

בציוץ בטוויטר כתב: "נכון שאני לא מאמין לאף מילה של נתניהו, אבל אין פה ויכוח פרסונלי או פסילה אישית. אמרתי אינספור פעמים שמדינת ישראל כרגע זקוקה לקואליציה ציוניות וליברלית, כולל תנועת הליכוד וללא המפלגות החרדיות והמשיחיות".

בתגובה, מסר ח״כ אוהד טל (הציונות הדתית): ליברמן כידוע הוא איש שמונע מדבר אחד - שנאה. פעם זה לערבים, ופעם לאנשים דתיים וחרדים. אז אחרי שהצהיר אין סוף פעמים שלעולם לא ישב עוד עם נתניהו, עכשיו הוא מנסה לזחול חזרה לקואליציה. לא יקרה".
+"אם לא תשנו הגדרת 'איש ואשתו' בחוק נשקול לגבש פרשנות אחרת"
23:18 10/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נציגת משרד המשפטים: "בכל הממשלות האחרונות נאמר לנו שאין היתכנות פוליטית לשנות את הגדרת החוק"  ▪  מ-2013 עד 2021 נמסרו 7 ילדים לאימוץ אצל זוגות להט"ב  ▪  80 ילדים נמסרים בכל שנה בממוצע לאימוץ  ▪  327 משפחות ברשימת ההמתנה לאמץ
מצלאוי. רמיזה מאיימת לשרים מרגי ולוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי כרמל / Uri Carmel   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריאל קלנר / Ariel  Kallner   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה סעדה / Moshe Saadda   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רוני אלשיך / Roni Alsheh   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכנסת קוראים לשינוי נהלי חקירת ירי להגנה עצמית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
חברת הכנסת אפרת רייטן מרום הודיעה (יום ו', 9.6.23) בריאיון לקשת 12 כי תתמודד לראשות מפלגת העבודה. בכך מצטרפת רייטן לחברת הכנסת נעמה לזימי, שאמרה בריאיון לרדיו חיפה כי תשקול להתמודד על התפקיד.
09/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לביטחון לאומי, בראשות מ"מ היו"ר ח"כ סימון מושיאשווילי, דנה השבוע (5.6.23) בבקשה של ח"כ עמית הלוי לשנות את מדיניות הפרקליטות להגשת תביעות אזרחיות נגד מבצעי פיגועים. הלוי טען כי הגשת תביעות אזרחיות תהווה אמצעי הרתעה שיכול לסייע בצמצום הטרור. עוד ציין כי מבקר המדינה המליץ ​​לפרקליטות לנקוט מדיניות הרתעתית יותר של הגשת תביעות אזרחיות.
09/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, דנה (יום ה', 8.6.23) בבקשת הממשלה כי הכנסת תחזור ותכריז על מצב חרום והחליטה, ברוב קולות, להמליץ למליאת הכנסת להכריז על מצב חרום לשנה נוספת.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ אליהו רביבו איים (יום ה', 8.6.23) כי אם חוק השב"כ לטיפול בפשיעה לא יקודם, הוא יראה את עצמו חופשי ממחויבות קואליציונית. הצעת החוק נועדה להרחיב את סמכויות השב"כ לטיפול גם באזרחים. בתגובה כתב לו יו"ר הקואליציה אופיר כץ כי "מי שחושב שהוא משוחרר ממחויבות קואליציונית, שיראה עצמו כמשוחרר מתפקידיו בקואליציה".
08/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלשכת נתניהו נערכו לאחרונה לנסיון פיצול של עוצמה יהודית, במקרה שבו איתמר בן-גביר יחליט לפרוש מהקואליציה - כך נחשף (יום ה', 8.6.23) בגלי צה"ל. העימותים האחרונים מעלים חשש שבהזדמנות כלשהי יבוא פיצוץ, ובליכוד עובדים על תוכנית ב'. על-פי הדיווח של שחר גליק, זו עדיין תשתית רדומה, והתקווה של נתניהו היא לא להשתמש בה אם וכאשר יחליט בן-גביר לשבור את הכלים.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il