קבוצה מספר שלוש, המורכבת מהחברות אלסטום, אלקטרה ומנרב, זכתה (יום ב', 19.2.24) במכרז של
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת חוצה ישראל במכרז הבינלאומי להקמה והפעלה של הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנוף הגליל ונצרת.
קבוצה מספר שלוש, שנבחרה לאחר הליך מיון קפדני ומקצועי, מורכבת מהחברות אלסטום, אלקטרה ומנרב.
תהליך המיון כלל מספר שלבים, שבסופם הגיעו לשלב הגמר ארבע קבוצות שכל אחת מהן הורכבה מחברות ישראליות ובינלאומיות מובילות בתחומן. שלוש הקבוצות הנוספות שהתמודדו במכרז הן: שפיר, CAF, אלסטום, אלקטרה, מינרב, קומסה, דן,
דניה סיבוס, שיכון, בינוי, אגד.
הרכבת הקלה "נופית" תחבר בין יישובי המטרופולין הצפונית מחיפה עד נוף הגליל ונצרת, ותשמש כמנוע צמיחה תחבורתי, כלכלי וחברתי לכל אזור הצפון, תחזק את הפריפריה הצפונית בישראל ותחבר אותה למרכז הארץ. זהו אחד ממיזמי התשתית הגדולים בישראל בתחום התחבורה הציבורית.
קידומה תלוי בתקציב, ולאחרונה דובר על השעיית המיזם בשל הצורך לקצץ בתקציב. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים,
מירי רגב: "אני מברכת את הקבוצה הזוכה ומבטיחה לסייע בכל דרך כדי שהמיזם החשוב הזה יושלם בהקדם ויביא לשינוי משמעותי לכל אזור הצפון".
מיזם הרכבת הקלה "נופית" מצוי כבר בשלבי ביצוע ראשוניים של הכנת התשתיות. השלב הבא, אשר יוצא היום לדרך, מקודם במתכונת PPP של שיתוף פעולה בין המגזר הפרטי והציבורי, בדומה למיזמים כמו הרכבת הקלה בירושלים, כביש 6 ומנהרות הכרמל.
החברות אלסטום, אלקטרה ומנרב תהיינה אמונות על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של המיזם ובהן מערכות איתות, תקשורת, חישמול, כרטוס ומידע לנוסעים; על הקמת המסילות, התחנות, מתחם תחזוקה וחנייה (קרפיף, דיפו) ומרכז בקרה; על רכש הקרונות והציוד; ועל הפעלה ואחזקה של הקו לתקופה של כ-25 שנה. עבודות הזכיין צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה ויימשכו כ-4 שנים.
המיזם נועד לספק מענה לגידול הצפוי בהיקף האוכלוסייה ובצרכי התעסוקה במטרופולין הצפונית. עד שנת 2040, צפויה אוכלוסיית הגוש העירוני נצרת לגדול בכ-40%, ובשפרעם וקריית אתא בכ-70%. צפי הגידול בתעסוקה לתקופה זו הוא כ-60%.
אורך קו הרכבת הקלה 'נופית' הוא כ-41 ק"מ, והוא יכלול כ-20 תחנות, בחלקן עם חניוני "חנה וסע" צמודים, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-30 רכבות בתדירות מרבית של כל 4 דקות, וצפויים לנסוע בה כ-100 אלף איש ביום, במהירות נסיעה של עד 100 קמ"ש בקטעים הבין-עירוניים.
מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "זהו יום היסטורי עבור תושבי הצפון ועבור כל תושבי ישראל. הליכי המיון המוקדם והמכרז התנהלו במקצועיות מירבית ואני בטוח כי בחרנו בקבוצה שתדע לעמוד ביעדים ובלוחות הזמנים שהוגדרו. משרד התחבורה יפעל מתוך מחויבות מלאה להצלחת המיזם ויסיר כל מכשול שעלול לעמוד בדרכו, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות לאורך התוואי ועם משרדי הממשלה השונים".
מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "התמודדותן של קבוצות המורכבות מחברות בינלאומיות וישראליות מובילות היא תולדה של שיתוף פעולה פורה והבעת אמון במשק הישראלי, דבר המקבל משנה תוקף בימים אלו".