|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מודעות אבל על הרוגים באסון מירון

הוועדה ממליצה לפזר את ועדת החמישה עליה החליט בג"ץ

קובעת: הגוף נכשל בשל סיבות מבניות ואישיות המרכז לפיתוח המקומות הקדושים השתתף בבנייה בלתי חוקית באתר המלצה לשקול חקירה פלילית נגד המועצה האיזורית מרום הגליל
06/03/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות


ועדת החמישה

ב-2008 קבע בית המשפט העליון הסדר ביניים לניהול אתר קבר הרשב"י בידי ועדה ובה חמישה חברים: ארבעה נציגים של ההקדשות השונים ונציג מדינה, שישמש יו"ר הוועדה. נקבע, כי הוועדה תהיה מוסמכת להחליט בכל עניין הנוגע לניהולו של האתר, לרבות בנייה ושיפוץ, קופות צדקה, ניהול כספי התרומות והשימוש בהם. ועדת החקירה מצאה, כי על-אף פעולות שנקטה, ועדת החמישה לא מילאה את ייעודה בניהול אתר קבר הרשב"י ופעולותיה במקום היו רחוקות מלהיות מספקות.

הוועדה מציינת כי ועדת החמישה היא תולדה של פשרה, וככזו היא בעלת מאפיינים אשר מקשים עליה למלא את ייעודה. היא אינה הבעלים בקרקע אלא גוף שנועד לניהול האתר, היא אינה יכולה לנהוג בקרקע כפי שהיו נוהגים בו בעלים, ובמקום זאת היא מוגבלת לסמכויות הניהול שניתנו לה. למעט היו"ר, חברי הוועדה מייצגים את ההקדשות הטוענים לבעלות בקרקע. לכן את כל אחד מהם מנחה מערכת שיקולים, תפיסות ואינטרסים אחרת. השילוב בין ניגוד האינטרסים המובנה בין נציגי ההקדשות השונים להרכב האנושי המסוים של ועדת החמישה, הקשה מאוד להגיע להסכמות לטובת האתר והמבקרים.

הקמת ועדת החמישה לא לוותה בהסדרת מעמדה המשפטי. לכן מדובר בפועל בחמישה גורמים נפרדים הנדרשים לנהל יחד, בלי שהם מאוגדים באישיות משפטית כלשהי. בשל מצב משפטי זה לא קיבלה ועדת החמישה תקציב מהמדינה, והיא נדרשה לשיתוף פעולה עם המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, אך בפועל נותרה חסרת סמכות ניהולית-תקציבית. נוסף על כך, לא היו בידי הוועדה מנגנונים יעילים להכרעה במחלוקות - ואלה היו רבות. מצב דברים זה הוביל לכך שלחברי ועדת החמישה ניתן כוח לסכל בפועל החלטות לנקוט פעולות מסוימות, לעיתים פעולות הכרחיות לטובת ניהול האתר, בלא שהיו לוועדה כלים יעילים להתמודד עם מצב זה. בסיכומם של דברים קובעת הוועדה, כי ההסדר הזמני לא צלח וממליצה שוועדת החמישה תחדל לפעול.

המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים לא פעל כמצופה ממנו למימוש אחריותו לאחזקת אתר קבר הרשב"י ולפיתוחו. אומנם לאורך השנים טיפל המרכז בענייני תשתית ופיתוח מסוימים, אך מה שבוצע הוא בבחינת "טיפה בים" ביחס לפעולות שנדרשו בתחום זה. המרכז לא פעל לפיתוח מספק של האתר כפי שהיה מוטל עליו, לרבות טיפול בפינוי מפגעי בטיחות שהלכו והתרבו במקום, פיתוח יציאות מילוט ופתחי כניסה ויציאה מהמתחם והרחבתם, והסרת מדרגות וטריבונות לא תקינות.

המרכז לא פעל בשיתוף פעולה עם גופי אכיפה רלוונטיים למגר את הבנייה הבלתי-חוקית והמסוכנת שרוותה במקום. יתרה מזו: המרכז עצמו השתתף בבנייה בלתי חוקית, ובכלל זה מעבר גשר דב שבו התרחש האסון, ובכך תרם להתרחבות התופעה בפועל. בנוסף, המרכז לא מינה ממונה ביטחון כנדרש ממנו בחוק, זאת למרות שבשנת 2016 הוא נוסף לרשימת הגופים החייבים במינוי ממונה ביטחון.

הוועדה מצאה, כי גם ביחס להילולת ל"ג בעומר לא ביצע המרכז את תפקידו כראוי, והיא דוחה את ניסיון המרכז להקטין את אחריותו להילולת ל"ג בעומר או ליתרה. המרכז פעל בקשר לניהול הילולת ל"ג בעומר ונסיונו להתנער מאחריות להילולה, תוך היצמדות דווקנית לביטוי "גוף מתאם" המופיע בהחלטת הממשלה ומתן פרשנות מצמצמת לו, מבטא תפיסה שאין לקבל בנוגע לגוף בעל אחריות ציבורית.

אף שהמרכז היה גורם פעיל ומרכזי בהיערכות להילולה, הוא לא מימש את אחריותו הכוללת לניהולה. המרכז דחה את דרישת המשטרה, אשר חזרה מדי שנה, למנות מנהל או מפיק לאירוע. על-אף שיתוף פעולה מצידו בביצוע דרישות המשטרה אשר הוצבו לו, חלק מדרישות המשטרה במשך השנים לשיפורי בטיחות באתר לקראת ההילולה לא מולאו, ובפרט הדרישה להרחבת מתחם תולדות אהרון, ובכלל זה הרחבת ושדרוג הכניסה והיציאה ממעבר גשר דב. דרישה נוספת שלא מולאה היא למינוי מהנדס בטיחות מלווה אשר יבצע בקרה כוללת על אישורי כל המתחמים באתר.

המרכז נערך להילולה תוך התעלמות מתוכנית הבטיחות שהזמין. הגבלת הקהל הקבועה בה הייתה כ"אות מתה" בהיערכותו. בעלי תפקידים במרכז היו מודעים לפער הדרמטי בין הגבלות הבטיחות למציאות בשטח ולכך שהאירוע נערך בצפיפות מסוכנת. למרות הפער הקיצוני בין ההגבלה על כמות הקהל בתוכנית הבטיחות לכמות האנשים שהגיעה להילולה שנה אחר שנה, אנשי המרכז לא עשו דבר בעניין. המרכז לא השכיל לממש את תפקידו בתור גורם מתכלל ולא התריע על הסכנות הגלומות בפער מהותי זה שנמשך שנים. הוא השלים עם הצפיפות החריגה והמסוכנת שהתקיימה בהילולה מדי שנה, אשר הובילה בסופו של דבר לאסון.

במהלך עבודת הוועדה נגלו לה ממצאים קשים בנוגע למרכז, שהוא עמותה ממשלתית, בהיבטים של ניהול תקין וממשל תאגידי. הרושם המתקבל הוא שהמרכז התנהל במשך שנים באופן בעייתי וללא עמידה בכללי מינהל תקין, בעוד ליקויים רבים נפלו בפעילותו ולכאורה לא טופלו כיאות. נוכח זאת, ממליצה הוועדה לממשלה לבחון את המשך קיומו של המרכז בתור עמותה ממשלתית.

המועצה האיזורית מרום הגליל

הוועדה מצאה חוסר תפקוד של המועצה האזורית מרום הגליל ושל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באתר קבר הרשב"י. הוועדה המקומית הסירה ידיה מטיפול בבנייה הבלתי-חוקית הנרחבת באתר, והמועצה האזורית לא טיפלה בבנייה המסוכנת. בתחום רישוי עסקים הייתה פעילות המועצה האזורית רצופה ליקויים ושיקפה התנהלות שאינה אלא למראית עין. בבסיס כל הממצאים האלה עמדה התפיסה העקרונית של המועצה האזורית והעומד בראשה כי אתר קבר הרשב"י הוא "אקס טריטוריה" שהמועצה האזורית אינה פועלת בה. למועצה ולוועדה המקומית הייתה תרומה מכרעת להיעדר המשילות באתר קבר הרשב"י. הן הותירו את המקום בבחינת "איש הישר בעיניו יעשה".

הוועדה המקומית לא מימשה את סמכויותיה על-פי החוק לפעול נגד בנייה בלתי חוקית באתר. הוועדה מציינת, כי אינה מתעלמת מן הקשיים הרבים שניצבו בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כגון העדר כוח אדם, יכולות מקצועיות לא מספיקות וחוסר יכולת לעמוד בלחצים פוליטיים; כמו גם מהעדר תוכנית לבניין עיר מעודכנת לאתר, או מנסיונות שנעשו עד סוף 2016 לקבל סיוע לפעילות הוועדה המקומית בתחום. למרות זאת היא קובעת, כי הוועדה המקומית ויתרה למעשה על מימוש סמכויותיה, וכי מצב הבנייה הבלתי-חוקית באתר ערב האסון מדבר בעד עצמו, ומעיד יותר מכול על אי-מימוש אחריותם של הגופים המקומיים בתחום זה.

ממצאים חמורים נוספים בעניין תפקוד המועצה עניינם בליקויים בתחום רישוי העסקים המצוי בסמכותה. בשנים שקדמו לאסון, ניתנו לאירועי ההדלקה בהילולה רשיונות עסק שנחתמו בדיעבד, לאחר ההילולה. אומנם בשנת האסון לא נחתמו הרישיונות, אך גם בשנה זו - אפשרה המועצה לאירועים להתקיים ללא רישיון, לא התריעה ולא נקטה שום פעולה בעניין.

הליכי הרישוי שהתקיימו במועצה לקראת ההילולה היו הליכים למראית עין בלבד. המועצה פתחה תיקי רישוי בכל שנה, קיבלה עבור זאת אגרה, ועד שנת האסון גם חתמה על תיקי הרישוי. אלא שמאחורי ההליך הטכני במועצה לא עמדה מהות. הליך הרישוי התנהל למעשה כולו בין המשטרה למבקשי הרישוי, מבלי שלחתימת המועצה על הרישיון בסופו של התהליך הייתה משמעות מעשית.

הוועדה ממליצה, כי משרד הפנים יערוך בחינה מקיפה בנוגע לתפקוד המועצה יגביר את הפיקוח עליהן, ויעשה כל שנדרש כדי לוודא שהן יתפקדו תפקוד מלא ותקין בכל שטחן, במידת הצורך בסיוע גורמים מדינתיים. הוועדה ממליצה, כי סמכויות התכנון והבנייה במתחם יועברו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז הצפון ולרשות לאכיפה במקרקעין. עוד ממליצה הוועדה כי תיבחן האפשרות להוציא את כל הסמכויות הקשורות במתחם מירון, לרבות תחום רישוי עסקים, מידי המועצה האזורית. היא גם ממליצה שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תבחן את האפשרות לפתוח בחקירה פלילית בנוגע להוצאת רשיונות העסק להילולה.

הרשות לאכיפה במקרקעין

הוועדה קובעת, כי הרשות לאכיפה במקרקעין נמנעה מלהפעיל את סמכותה לאכיפת דיני התכנון והבנייה באתר קבר הרשב"י, במקביל לסמכות מערכת האכיפה המקומית. בהתחשב בנתונים שהיו ידועים לרשות מן הפניות אליה ומן הממצאים של מבקר המדינה, ובהם היקף הבנייה הבלתי-חוקית באתר והסכנה שהיא יצרה להמוני המבקרים במקום, הרי שהרשות לא עמדה בחובתה הציבורית. בכך שלא פעלה בעניין, היא הותירה ללא מענה את הבנייה הבלתי-חוקית באתר ואת הסכנות שנוצרו ממנה.

ההנמקה שניתנה בעבר להחלטה זאת, שפעילות נגד הבנייה הבלתי-חוקית תצריך חקירות מורכבות וקשות של נושאי משרה ובעלי תפקידים המעורבים באתר, אינה יכולה לעמוד. אדרבה: היא מצביעה על הצורך בפעילות הרשות בעניין. הרי מורכבות הטיפול היא שהביאה להעדר אכיפה מצד הגורמים המקומיים ולצורך במעורבות גורם ארצי. לא העדר סמכויות מנע מהוועדה המקומית לפעול באתר, כי אם יתר הנסיבות, והן אלה שדרשו מענה מצד הרשות.



ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון / דין וחשבון

תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הוועדה ממליצה לפזר את ועדת החמישה עליה החליט בג"ץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד ראש הממשלה ידע לאורך שנים שקיימות בעיות רבות באתר מירון, אך לא נכנס לעובי הקורה - גם כאשר קיבל התראות על סכנה לחיי אדם. המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניותיה של המשטרה להילולה ב-2021, ואילו המשרד לשירותי דת לא פיקח כראוי על המרכז למקומות הקדושים. כך קובעת (6.3.24) ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בהמשך לפרסום ממצאי דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון המטיל אחריות אישית על רה"מ בנימין נתניהו, השר דאז אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה, מסר רנ"צ יעקב שבתאי בתגובה: "רנ"צ שבתאי תמך מלכתחילה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, והוא מכבד את ממצאי עבודתה. דוח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות המדינה בקשר עם הסדרת אתר מירון. לצד האמור, הדוח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה.
06/03/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מצביעה (6.3.24) על כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה בכל הקשור לאסון - הן קיבעון מחשבתי שמנע התייחסות לסכנת הצפיפות ולמעשה השלמה עם קיומה, הן התעלמות של המשטרה מאי-מילוי דרישותיה, הן העדר הדרכה מתאימה לשוטרים בשטח והן הימנעות מתחקיר לאחר האסון.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מטילה אחריות אישית (6.3.24) על 16 מבין 18 המוזהרים. ארבעת הבכירים שבהם: בנימין נתניהו, אז והיום ראש הממשלה; אמיר אוחנה, אז השר לביטחון פנים וכיום יו"ר הכנסת; רב-ניצב קובי שבתאי, אז והיום המפכ"; והרב יעקב אביטן, אז השר לשירותי דת. להלן עיקר ממצאי הוועדה לגבי הארבעה.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
כחלק מההערכות לגידול המשמעותי במספר הנוסעים השנתי, מ-70 מיליון נסיעות בשנת 2019 לכ-200 מיליון נסיעות בשנת 2030 וכ-300 מיליון נסיעות בשנת 2040, רכבת ישראל החלה בהפעלת רכבות חשמליות ארוכות. מדובר ברכבות שאורכן 315 מטרים עם קיבולת של כ-2,000 נוסעים.
06/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il