|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
בעיה מרכזית: מחסור בעמדות טעינה [צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP]

צו דרמטי בארה"ב להפחתת הזיהום מרכב

הממשל קובע: 56% מהמכוניות החדשות שיימכרו ב-2032 יהיו חשמליות ועוד 16% יהיו היברידיות הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב צפוי מאבק משפטי ופוליטי
20/03/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משבר האקלים   |   תגובות

רוב מכוניות הנוסעים והמשאיות הקלות החדשות שיימכרו בארה"ב בשנת 2032 יהיו חשמליות או היברידיות. זו משמעותו של צו שמפרסם (20.3.24) ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן - הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב. הצו צפוי להוביל למאבק משפטי, בהובלת חלק מיצרני הרכב ומושלים רפובליקנים, שכנראה יסתיים בבית המשפט העליון. הוא גם יהווה סלע מחלוקת נוסף במרוץ לנשיאות בין ביידן לבין דונלד טראמפ, המכחיש את קיומו של משבר אקלים.

את הצו מפרסמת הסוכנות להגנת הסביבה לאחר שלוש שנות הכנה. בשנה שעברה נמכרו בארה"ב 1.2 מיליון מכוניות חשמליות חדשות - אומנם מספר שיא, אך 7.6% בלבד מן המכירות. על-פי הצו, בעוד שמונה שנים בלבד אמורות המכוניות החשמליות להוות 56% מן המכירות, ועוד 16% יהיו היברידיים (משולבי דלק-חשמל). התחבורה היא המקור הגבול ביותר לזיהום האוויר בפחמן דו-חמצני בארה"ב, והרכב החשמלי הוא בעל תפקיד מרכזי באסטרטגיה של ביידן להילחם בהתחממות הגלובלית.

הצו מפחית בהדרגה את כמות הזיהום המותרת בתהליך הייצור של המכוניות, כך שעד 2032 למעלה ממחצית מהן לא יפלטו חומרים מזהמים. לדברי הסוכנות להגנת הסביבה, המשמעות תהיה מניעת פליטת 7 מיליארד טון פחמן דו-חמצני ב-30 השנים הבאות. עוד היא אומרת כי המשמעות גם תהיה תועלת שנתית בשווי של קרוב ל-100 מיליארד דולר לחברה האמריקנית, כולל חיסכון של 13 מיליארד דולר בשנה בהוצאות בריאות. הצו גם יחסוך לבעלי הרכב 6,000 דולר בהוצאות דלק ותחזוקה לאורך חייה של מכונית ממוצעת.

המעבר לרכב חשמלי מצריך שינויים עצומים בייצור, בתשתיות, בטכנולוגיה, בכוח העבודה, בסחר הבינלאומי ובהרגלי הצרכנים. איגודי העובדים בחברות הרכב הגדולות השיגו אשתקד העלאות שכר דו-ספרתיות, בתמיכתו של ביידן, לצד הבטחת תנאי התעסוקה בעת הגדלת חלקן של המכוניות החשמליות. טראמפ מצידו מפזר טענות כזב בנוגע לביצועים ולמחירים של מכוניות אלו, ובשבוע שעבר איים ב"מרחץ דמים" אם לא ייבחר, כאשר דיבר עליהן.

היבט פוליטי נוסף קשור לאלון מאסק, בעליה של חברת טסלה, יצרנית הרכב החשמלי המובילה בעולם. מאסק הכריז על התנגדותו הנחרצת לקדנציה שנייה של ביידן וטראמפ ניסה לשכנע אותו לתרום לקמפיין שלו, אך מאסק הודיע שאין בכוונתו לתרום לאיש מבין המועמדים. הצו של ביידן אמור להזניק בין היתר את המכירות של טסלה, בעוד שטראמפ כאמור עשוי לבטל אותו.

קבוצת שתדלנות המתיימרת לייצג את יצרני הרכב המסורתיים (למרות שהללו מגדילים את ההשקעות ברכב חשמלי, וכאמור הגדולים שבהם הגיעו להסכמות עם העובדים) השיקה קמפיין בהשקעה של מיליוני דולרים נגד מה שהיא מכנה בכזב "האיסור של ביידן על מכוניות". הקמפיין מתנהל בחמש מתוך שש מדינות המפתח בבחירות לנשיאות - אריזונה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה - ובמדינות נוספות.

טראמפ יוכל לבטל את הצו
מכוניות טסלה. איגוד העובדים תומך בצו [צילום: בן מרגוט, AP]

חוק האוויר הנקי מסמיך את הסוכנות להגנת הסביבה לקבוע את כמות הזיהום שתיווצר מכלל המכוניות הנמכרות מדי שנה. לדבריה, היצרנים הם שיבחרו כיצד להקטין את הפליטה הכוללת ויוכלו לעמוד במכסות החדשות על-ידי שילוב של מכוניות דלק, חשמל, היברידי ומימן. התקנות לא יחולו על מכירת רכב יד שנייה וייכנסו לתוקפן לגבי מודל 2027, דהיינו בסוף 2026. חברות שיחרגו מן הכמות המירבית עלולות לספוג קנסות כבדים. אם טראמפ ייבחר לנשיא, הוא יוכל לבטל את הצו (כפי שהוציא את ארה"ב מהסכם פריז למאבק בשינויי האקלים).

ג'ון בוזלה, נשיא איגוד יזמות הרכב – בו חברים 42 יצרנים המייצרים כמעט את כל המכוניות החדשות הנמכרות בארה"ב – אומר בתגובה, כי הצו מציב יעד שאפתני אך מציע גם גמישות מסוימת. "הכללים מביאים בחשבון את החשיבות של מתן בחירה לנהגים ומשמרים את יכולתם לבחור את הרכב המתאים להם", הוא מוסיף.

איגוד עובדי הרכב – אשר הודיע על תמיכתו בביידן בבחירות הקרובות – אומר שהסוכנות השקיעה מאמץ ניכר ביצירת כללי פליטה סבירים יותר, אשר יגנו על העובדים המייצרים את רכבי הדלק, לצד יצירת נתיב שיאפשר ליצרנים "ליישם את המגוון הרחב של טכנולוגיות רכב כדי להפחית את הפליטות".

הצו מציב יעדים צנועים יחסית עד 2030 וזינוק בהם לאחר שנה זו, מה שיעניק ליצרנים יותר זמן להתארגן למימושו. מומחים לאקלים טוענים, כי הירידה חייבת להיות מהירה כדי למנוע את הסכנות החמורות ביותר של ההתחממות הגלובלית. היעד שנקבע בהסכם פריז היה להפחית אותה ל-1.5 מעלה עד סוף המאה ביחס לערב המהפכה התעשייתית; כעת ברור שקו זה ייחצה הרבה לפני כן, עם סכנה ממשית לאסונות טבע, גלי חום ושטפונות עזים וקטלניים בכל רחבי העולם.

כאמור, התנגדות לצו צפויה להגיע במיוחד מצד מדינות בשליטת הרפובליקנים. אליזבת מוריל, התובעת הכללית של לואיזיאנה העשירה בנפט ובגז, אומרת: "הם יכולים לרצות שכולנו נסע במכוניות חשמליות או שלא נסע במכוניות בכלל, אבל זו לא ההחלטה שלהם. יש גבול לסמכותם לעצב מחדש את החברה על-פי החזון שלהם ובית המשפט כבר הבין זאת".

מימוש הצו ניצב בפני קשיים מעשיים, בנוסף לאתגרים הפוליטיים והמשפטיים. אחד הבולטים שבהם הוא העדר עמדות טעינה לרכב חשמלי: אשתקד נבנו 172,000 כאלה, אך ההערכה היא שיהיה צורך ב-2 מיליון בשנת 2030 ובמספר הולך וגדל אחריה. כדי לעמוד ביעדי הצו, יהיה צורך להכפיל פי עשרה את מכירות הרכב החשמלי בתוך שמונה שנים. רוכשי מכוניות אלו זכאים להקלות מס בשיעור של עד 7,500 דולר, אך רק 18 דגמים זכאים כיום להטבה המירבית.

תאריך:  20/03/2024   |   עודכן:  20/03/2024
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צו דרמטי בארה"ב להפחתת הזיהום מרכב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
ממשלות ישראל הרבו לדבר בשלוש השנים האחרונות על מחויבותן להתמודדות עם משבר האקלים, אך לא עשו כמעט דבר. הממשלה ובנימין נתניהו מסכנים את הדורות הבאים אם ימשיכו לשבת בחיבוק ידיים. כך קובע (19.3.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בשורה של דוחות העוסקים במשבר האקלים.
19/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
במשך עשרות שנים, השאלה המרכזית בנוגע לנפט הייתה האספקה. הלקח נלמד לפני יובל, בחרם הנפט הערבי לאחר מלחמת יום הכיפורים. כיום ניתן לחשוב שהקשר בין אנרגיה לגיאו-פוליטיקה התרופף: השווקים רגועים למרות המלחמות באוקראינה ובעזה. אבל, טוען אקונומיסט, בפועל מתחיל שלב חדש – בו הביקוש הוא המשפיע על השווקים, ויש לו השלכות גיאו-פוליטיות משמעותיות.
19/03/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה והתשתיות והמכון לחקר ימים ואגמים מפרסמים (יום ב', 5.2.24) את דוח הניטור הלאומי בים התיכון לשנת 2022 המהווה מעקב רב-שנתי על מגוון נתונים פיסיים, כימיים וביולוגים הנדרשים להבנת "המצב הבריאותי" של הים. ממצאי הניטור מצביעים על אופי השפעת הפעולות ברמה המקומית וברמה העולמית, וחושפים אירועים חריגים ומגמות בעלות השפעה ארוכת טווח שאיתן ישראל מתמודדת. לצד זאת, ניכרת השפעה לטובה של פעולות המשרד להגנת הסביבה בשני העשורים האחרונים לצמצום זיהום הים ממקורות תעשייתיים יבשתיים, דבר אשר בא לידי ביטוי במגמות הירידה המתמשכות בריכוזי מזהמים במי הים ובקרקעית.
05/02/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
מגדלי דבורים בארה"ב מדווחים על ירידה מתמשכת בייצור הדבש בשנים האחרונות. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי IOP Science מצביע על שני גורמים עיקריים לתופעה: שינויי אקלים והזנחת בתי גידול.
31/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
עכשיו זה רשמי: 2023 הייתה השנה החמה ביותר בהיסטוריה האנושית. גוף האקלים המרכזי של אירופה, Copernicus Climate Change Service, מסר (9.1.24), כי הטמפרטורה הממוצעת בשנה היוצאת הייתה גבוהה ב-1.48 מעלות צלזיוס מאשר הממוצע ערב המהפכה התעשייתית ולפני תחילת השימוש בדלקים מאובנים (נפט, פחם וגז טבעי).
10/01/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il